تاریخ: ۲۲ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۹:۴۶
بازدید: ۲۲۶
کد خبر: ۲۳۲۲۲۵
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

چرا تجارت سنگ تزئینی مغفول مانده است؟

‌می‌متالز - با وجود ارزش افزوده بالایی که برای سنگ‌های تزئینی تخمین زده شده، در حوزه تولید و صادرات سنگ آن‌چنان که باید موفق عمل نکرده‌ایم و در نهایت تجارت این صنعت از دید کارشناسان و مسوولان کشوری ضعیف است.

به گزارش می‌متالز، یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که همواره در حوزه معادن کشور با آن روبرو هستیم، فرسوده بودن ماشین‌آلات معدنی و در نهایت عدم تولید محصول با کیفیت شده و علاوه بر آن قیمت تمام شده بالایی برای تولیدکننده به همراه خواهد داشت.

در حال حاضر این موضوع برای معادن سنگ تزئینی کشور نیز صدق کرده و معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت نیز در آخرین مصاحبه خود با اشاره به فعالیت بالغ بر ۶ هزار و ۴۰۰ واحد سنگ‌بری در کشور اعلام کرده است: در حال حاضر ۲ هزار و ۲۰۰ معدن در کشور وجود دارد، اما مشکل اصلی ما در این حوزه مربوط به مارکتینگ ضعیف این حوزه است چراکه به نظر این مقام مسوول ۵۰ درصد فعالیت اقتصادی مربوط به مارکتینگ بوده و این درحالی است که عملکرد ضعیفی در این بخش وجود دارد.

به گفته اسداله کشاورز ماشین‌آلات این حوزه نیز فرسوده بوده و کارخانجاتی که واحد‌های فرآوری را به روز کرده‌اند اندک هستند و هنوز به سبک سنتی فعالیت می‌کنند، به همین سبب مارکتینگ نیز ضعیف پیش می‌رود.

صادرات سنگ کوپ خام

یکی از محصولاتی که در صنعت سنگ تزئینی تولید و به فروش می‌رسد، سنگ کوپ است که به گفته کشاورز میزان صادرات آن ۴۲ میلیون دلار و سنگ فرآوری شده ۱۰۵ میلیون دلار بوده است.

این موارد در حالی مطرح می‌شود که ایران در حوزه صنعت سنگ نقاط قوت فراوانی دارد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها به گفته این مقام مسوول، میزان ذخایر و تنوع آن در کشور است؛ سنگ گرانیت ایران بالغ بر ۸۰ نوع رنگ و ساختار دارد، همچنین بزرگ‌ترین ذخیره تراورتن قرمز دنیا در ایران و بزرگ‌ترین ذخیره تراورتن‌های روشن در ایران و استان مرکزی است و با تکیه بر این نقاط قوت می‌توان به یک شرایط خوب دست پیدا کرد.

به گفته کشاورز فرسودگی ناوگان معدنی وحشتناک است و همین موضوع نیز تهدید‌هایی را برای بخش معدن به وجود می‌آورد.

البته در کنار این موضوع معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت به تهدید‌های این حوزه نیز اشراف داشته و گفته است بخشی از تهدید‌ها مربوط به عدم تعادل در قوانین و برخی مشکلات مربوط به وضعیت نامناسب ترانزیت و ترانسفر محصولات و فرسودگی ماشین‌آلات معدنی است؛ فرسودگی ناوگان معدنی وحشتناک است به طوری که امروز هنوز بولدوزر ۶۰ ساله در حال فعالیت است.

تلاش وزارت صمت برای واردات ماشین‌آلات

خبر خوش معاونت معدنی وزارت صمت درخصوص اقدامات صورت گرفته از سوی این وزارتخانه برای واردات ماشین‌آلات معدنی است. به گفته کشاورز خوشبختانه با تلاش‌های صورت‌گرفته در ۶ ماه گذشته، بخشنامه واردات ۳۰۰ دستگاه جدید با توان بالا با مدل ساخت تقریباً زیر ۱۰ سال نوشته و انجام شده و همچنین توانستیم سفارش خوبی هم برای تولیدکنندگان داخلی بگیریم و این روند ادامه دارد تا بتوانیم در آینده ناوگان را بهسازی و نوسازی کنیم (همان‌گونه که در گزارش‌های قبلی ایراسین، به چالش بزرگ حمل و نقل، همچنین فرسوده بودن ماشین‌آلات معدنی اشاره کردیم، معاون وزیر صمت نیز به صورت کامل در جریان این دست از مشکلات معدن‌داران و بهره‌برداران این حوزه قرار داشته و تلاش لازم در جهت برطرف شدن این مشکل در دستور کار این وزارتخانه قرار گرفته است.)

سخن آخر...

توجه وزارت صمت به مشکلات و چالش‌های موجود در حوزه معدن، همچون معادن سنگ تزئینی که همواره از سوی فعالان این صنعت به عنوان یکی از کالا‌های استراتژیک برای کمک به توسعه صادرات غیرنفتی از آن یاد می‌شود، نشان از همدلی و تلاش برای استفاده هرچه بیشتر از این ذخایر ارزشمند خدادادی است. در واقع معادن به عنوان یکی از مزیت‌های مهم و اصلی در کشور بوده و توسعه این بخش می‌تواند نویدبخش روز‌های خوب برای سایر صنایع کشور به عنوان مصرف‌کننده مواد معدنی باشد.

منبع: پایگاه خبری – تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده