تاریخ: ۱۲ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۳۱
بازدید: ۲۱۴
کد خبر: ۲۳۰۸۸۹
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
دبیر انجمن سنگ ایران مطرح کرد:

ماشین‌آلات فرسوده مهم‌ترین چالش معادن سنگ تزئینی

‌می‌متالز - دبیر انجمن سنگ ایران گفت: ماشین‌آلات فرسوده مهم‌ترین چالش امروز معادن سنگ تزئینی است که از یک سو منجر به افزایش قیمت تمام‌شده محصول شده و از سوی دیگر ظرفیت تولید معادن را به شدت کاهش داده است؛ در این زمینه وزارت صمت می‌تواند با تغییر نگاه و انجام سیاست‌گذاری‌های جدید، اجازه واردات ماشین‌آلات معدنی که امکان تولید آن‌ها در داخل کشور وجود ندارد را صادر کند.

به گزارش می‌متالز، احمد شریفی در خصوص وضعیت معادن سنگ تزئینی کشور اظهار کرد: در ایران بیش از ۲ هزار معدن سنگ تزئینی وجود دارد که ظرفیت ۳۰ میلیون تنی برای آن در پروانه‌های معادن به ثبت رسیده است؛ در واقع ظرفیت تولید ۳۰ میلیون تن سنگ تزئینی در سال وجود دارد و این درحالی است که در سال گذشته بین ۹ تا ۱۰ میلیون تن سنگ تولید شده و ظرفیت تولید معادن به زیر یک‌سوم رسیده است.

به گفته وی، در حوزه معادن سنگ تزئینی مشکلات فراوانی وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها فرسوده بودن تجهیزات و ماشین‌آلات است. در حال حاضر عمر مفید ماشین‌آلات در معادن بالای ۲۵ تا ۳۰ سال است و واحد‌های معدنی به شدت دچار مشکلات برای تأمین ماشین‌آلات، تجهیزات و تعمیرات آن‌ها هستند. این درحالی است که قطعاتی که وارد معادن می‌شوند، اکثرشان تقلبی بوده و جنس اصلی نیستند؛ باید اشاره شود که حتی واردات این نوع از تجهیزات و قطعات که مشکلات بسیاری برای بخش معدن ایجاد کرده، بسیار گران تمام می‌شود.

شریفی ادامه داد: این اقلام مصرفی و قطعات و لوازمی که برای تعمیرات به کار گرفته می‌شود هزینه بسیار بالایی داشته و با دلار ۳۰ تا ۴۰ هزار تومانی باید تهیه شود. در نتیجه هزینه تعمیرات در بخش معدن بسیار سنگین است، بنابراین قیمت تمام‌شده محصول و رسیدن به ظرفیت تولید تابع این مشکلات هستند.

دبیر انجمن سنگ ایران افزود: حال اگر بخواهیم در معادن سنگ تزئینی تولید را افزایش داده و رقم تولیدی را اصلاح کنیم نیاز است که ماشین‌آلات مناسب‌تری را در معادن جایگزین کنیم؛ این درحالی است که امکان و ظرفیت تولید ماشین‌آلات مورد نیاز برای معادن سنگ عمدتاً در داخل کشور توسط شرکت‌هایی همچون هپکو وجود نداشته و باید اجازه واردات داده شود.

شریفی تصریح کرد: در این زمینه لازم است که تسهیلات برای واردات ماشین‌آلات معدنی فراهم شود و صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی در این زمینه به معدن‌داران کمک برساند، وزارت صمت نیز موافقت خود را برای واردات ماشین‌آلات معدنی اعلام کرده و این موضوع را از حالت قطره‌چکانی آن خارج کند و اجازه دهد معدن‌داران با ارز آزاد و صادراتی تجهیزات مورد نیاز برای ماشین‌آلات سنگین خود را که عمده آن‌ها مانند لودر معادل ۶۰۰ کوماتسو، بیل معادل ۴۱۵ کوماتسوست وارد کنند تا معادن از این حالت فرسودگی ماشین‌آلات نجات پیدا کنند.

به عقیده شریفی، این اقدام برای وزارت صمت هزینه‌آور نیست و تنها نیازمند سیاست‌گذاری و تصمیم گیری است که نگاه بسته و محدود به این موضوع نداشته باشد؛ در واقع اگر این نگاه بسته از مدیریت بخش معدن برای معادن تزئینی خارج شود، روند فعالیت در معادن تسهیل خواهد شد. البته معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت نیز در این مدت کمک‌های بسیاری به بخش معدن کرده و حمایت‌های خوبی در این زمینه داشته، اما آنچنان که باید، چرخ تولید در معادن به حرکت درنیامده و مشکلات همچنان در این حوزه وجود دارد.

دبیر انجمن سنگ ایران بالا بردن ظرفیت تولید در بخش معدن را مستلزم این امر دانست که تجهیزات و ماشین‌آلات موجود در معادن جایگزین و نوسازی شوند.

وی افزود: در کنار مشکل ماشین‌آلات، باید اشاره شود که اکتشافات خوب علمی در معادن کشور انجام نشده است؛ برای مثال باید در معادن سنگ بررسی وضعیت تکتونیک، درز و شکستگی انجام و استخراج ماده معدنی را بر اساس شرایط چینه شناسی طراحی و از طریق یک طراحی مهندسی استخراج انجام شود، اما متأسفانه در بسیاری از معادن سنگ تزئینی استخراج با نگاه سنتی صورت می‌گیرد.

منبع: پایگاه خبری – تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده