تاریخ: ۲۶ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۷:۰۶
بازدید: ۴۱۱
کد خبر: ۲۳۲۴۶۸
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه:

بیش از ۶۰ هزار تن کالا از مرز رسمی پرویزخان صادر شد

‌می‌متالز - مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه گفت: ۶۰ هزار و ۵۴۱ تن کالا در ۶ ماه سپری شده از سال جاری از طریق پایانه مرزی پرویزخان در شهرستان قصرشیرین در غرب کرمانشاه به عراق صادر شده است.

به گزارش می‌متالز، «فریبرز کرمی» روز دوشنبه در گفت و گویی افزود: این میزان کالا توسط سه هزار و ۵۵۳ کامیون ایرانی از طریق پایانه مرزی پرویزخان به کشور عراق صادر شده است.

وی اظهار داشت: همچنین از ابتدای سال جاری تا پایان شهریورماه ۱۸۲ هزار و ۵۵ تن کالا توسط ۶ هزار و ۸۶۳ کامیون داخلی و ۳۵۶ کامیون خارجی از مرز رسمی پرویزخان به کشور وارد شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه ادامه داد: همچنین ۲۴۰ هزار و ۶۳۵ تن کالا توسط ۹ هزار و ۳۳۰ کامیون در مرز رسمی پرویزخان بارگیری شده است.

کرمی با اشاره موقعیت کشور ایران و استان کرمانشاه برای ترانزیت کالا به سایر کشورها، بیان کرد: کشور‌های همسایه ایران برای صادرات و ترانزیت کالا به دلایل مختلف کالای خود را از طریق ایران جابه‌جا می‌کنند و تمام حجم کالای وارد شده به کشور واردات برای مصرف در داخل محسوب نمی‌شود.

وی افزود: همچنین ۲۴۵ هزار و ۶۹۳ تن کالا توسط هشت هزار و ۳۴۱ کامیون خارجی را ترانزیت شده و می‌توان گفت در مجموع بیش از ۷۳۰ هزار تن کالا از طریق مرز پرویزخان جابه‌جا و مبادله شده است.

شهرستان مرزی قصرشیرین با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت در غرب کرمانشاه، با عراق ۱۸۶ کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این ۲ مرز انجام می‌شود.

مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری قصرشیرین دارای بزرگترین پایانه زمینی بین المللی خاورمیانه است.

مرز رسمی پرویزخان در شهرستان قصرشیرین به صورت رسمی در سال ۸۶ تاسیس و راه اندازی شد که هم مرز با اقلیم کردستان عراق و در همسایگی استان سلیمانیه قرار دارد.

هم اکنون عمده کالا‌های صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهر‌های کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می‌شود.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

عناوین برگزیده