تاریخ: ۰۲ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۰۴
بازدید: ۹۴۸
کد خبر: ۲۳۳۲۰۵
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

سود دلالان از فروش خودرو به شیوه قرعه کشی

‌می‌متالز - آنطور که کارشناسان می‌گویند شیوه قرعه کشی بازار خودرو به یک بازار سرمایه‌ای تبدیل شده است و برای همین هم در سال گذشته حدود ۸۵ هزار میلیارد تومان رانت در جیب دلالان رفته است.

به گزارش می‌متالز، بیش از ۱۶ ماه از اعمال سیستم قرعه‌کشی در فروش خودرو‌های داخلی می‌گذرد؛ موضوعی که مخالفان بسیاری دارد چرا که معتقدند این موضوع هیچ اثری در بازار و قیمت سهام شرکت‌هایی خودرویی در بازار سرمایه ندارد؛ و تنها موجب حضور دلالان و واسطه گران در این صنعت را فراهم می‌سازد.

آنطور که کارشناسان می‌گویند شیوه قرعه کشی بازار خودرو به یک بازاری تبدیل شده است؛ به طوری که کارشناسان صنعت خودرو بر این باورند که این موضوع سبب شده است که در سال گذشته حدود ۸۵ هزار میلیارد تومان رانت در جیب دلالان برود.

سید علی اصغر خبیری مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری ایساتیس پویاا در خصوص اینکه فروش خودرو به شیوه قرعه کشی چه تاثیری بر قیمت سهام شرکت‌هایی خودرویی در بازار سرمایه خواهد داشت؟، عنوان کرد: قیمت سهام در بازار سرمایه، آینه سودآوری شرکت‌ها است و این قرعه کشی و فروش ویژه به این شکل که قیمت خودرو از قیمت بازار آزاد پایین‌تر است به هیچ وجه اثر مثبتی بر قیمت سهام شرکت‌هایی خودرویی در بازار سرمایه نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه حتی این موضوع اثر روانی منفی و واقعی در صورت‌های مالی شرکت‌ها خواهد داشت، بیان کرد: فروش خودرو با شیوع قرعه کشی با نرخ پایین‌تر از بازار آزاد تنها به حضور بیشتر دلالان دامن خواهد زد و این سود به جیب آن‌ها خواهد رفت.

گفتنی است که طبق بررسی‌ها در ۶ ماهه نخست سال جاری حدود ۳۵ میلیون نفر در قرعه‌کشی دو خودروساز بزرگ کشور شرکت کردند که از این تعداد بیش از ۳۰ میلیون نفر در فروش فوری و ۵ میلیون نفر دیگر در پیش‌فروش‌ها مشارکت داشته اند.

طبق این بررسی در خرداد تا دی ماه سال گذشته نیز ۳۴ میلیون نفر در قرعه‌کشی ایران‌خودرو و سایپا شرکت داشتند که ظرفیت ارائه شده از سوی خودروسازان تنها ۵۷۶ هزار دستگاه خودرو بوده است. آمار بالای شرکت‌کنندگان در قرعه‌کشی خودرو به ویژه برای فروش فوق‌العاده، نشان از اوج‌گیری تقاضای کاذب در بازار خودرو پس از اجرای این طرح در سال ۹۹ دارد.

منبع: بورس امروز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده