تاریخ: ۰۷ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۰۲
بازدید: ۱۹۶
کد خبر: ۲۳۳۸۱۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

همکاری‌های سیاسی، اقتصادی ایران و سوریه نامتوازن است

‌می‌متالز - وزیر راه و شهرسازی با بیان این که همکاری‌های سیاسی اقتصادی ایران و سوریه تامتوازن است، گفت: ارتباط ما با سوریه یک ارتباط ویژه است.

به گزارش می‌متالز، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در دیدار با سفیر سوریه در ایران اظهار کرد: اراده دولت جدید ایران تداوم و تحکیم همکاری‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بیش از پیش با دولت سوریه است و تمام تلاش خود را خواهم کرد که این ماموریت را به عنوان رییس ایرانی کمیسیون مشترک به نحو احسن به انجام برسانم.

وی با بیان این‌که مهم‌ترین چالش ما در حوزه اقتصادی دو موضوع تبادلات بانکی و حمل‌ونقل است، ادامه داد: موضوع تبادلات بانکی، اقداماتی در حال پیگیری است. در حوزه حمل‌ونقل نیز که مشکل همیشگی دو کشور بوده، تمام تلاشمان را خواهیم کرد تا پویاتر از گذشته راه‌اندازی شود.

وی افزود: احتمالا آذرماه امسال پانزدهمین کمیته عالی همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور در ایران برگزار شود که تشکیل کمیته پیگیری ضرورت دارد تا فورا در دستور کار دبیرخانه کمیسیون مشترک قرار بگیرد.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این‌که روابط ایران و سوریه صرفا یک رابطه دیپلماتیک دوستانه نیست و این رابطه برآمده از حس همدلی بین دو ملت بزرگ ایران و سوریه است، اضافه کرد: با کشور‌های زیادی در ارتباط و تعامل هستیم، اما ارتباط ما با سوریه یک ارتباط ویژه است.

قاسمی بیان کرد: هرچند از لحاظ سیاسی و راهبردی این دو ملت بزرگ با یکدیگر ارتباط وسیعی دارند، اما این رابطه در عرصه اقتصادی هویدا نیست و در واقع یک تعامل نامتوازن در دو حوزه اقتصادی و سیاسی به وجود آمده است. تمام سعی ما این است که این توازن را به وجود بیاوریم.

همچنین در دیدار وزیر راه با آرتاشس تومانینان، سفیر جمهوری ارمنستان موضوعات مرتبط با ترانزیت و حمل‌و‌نقل بین دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت. ترانزیت و تردد جاده‌ای و مواردی، چون تضمین امنیت و جریان روان ترانزیتی ایران به ارمنستان و اتصال مستقیم راه‌آهن دو کشور، موافقتنامه تاسیس کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی خلیج-فارس-دریای سیاه و تاکید بر ضرورت تسریع نهایی کردن و امضای آن، پروژه بزرگراهی شمالی-جنوبی ارمنستان و آمادگی ایران برای مشارکت در این طرح، توسعه و تسهیل پرواز میان دو کشور و صدور خدمات فنی و مهندسی ایران به ارمنستان، از جمله موارد مطرح شده در این نشست بود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده