تاریخ: ۰۵ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۳۴
بازدید: ۵۶۷
کد خبر: ۲۳۴۰۵۱
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
آمار مهرماه نشان می‌دهد

آذربایجان‌غربی و تهران در صدر تعرض به زمین‌های دولتی

‌می‌متالز - آمار رفع تصرف از اراضی دولتی حاکی از آن است که در مهرماه ۱۴۰۰ استان‌های آذربایجان غربی با ۱۰۸ مورد، تهران با ۷۲ مورد و خوزستان با ۶۹ مورد در صدر موارد زمین خواری قرار گرفتند؛ از نکات قابل توجه می‌توان به تعرض به دو قطعه زمین در سیستان و بلوچستان با مساحت ۴۰۰ هزار متر و یک قطعه در شرق سمنان به مساحت ۶۸ هزار متر مربع اشاره کرد.

به گزارش می‌متالز، مهرماه ۱۴۰۰ تعداد ۴۳۸ مورد تعرض به اراضی دولتی اتفاق افتاده که استان‌های آذربایجان غربی با ۱۰۸ مورد به مساحت ۱۷۴ هزار متر مربع، تهران با ۷۲ مورد به مساحت ۹۸ هزار متر، خوزستان با ۶۹ مورد به مساحت ۳۷ هزار متر، فارس با ۳۱ مورد به مساحت ۶۲۷ هزار متر و ایرانشهر با ۲۲ مورد به مساحت ۷۴۵۰ متر در جایگاه اول تا پنجم موارد زمین خواری قرار گرفتند.

شهریورماه ۱۴۰۰ نیز استان‌های آذربایجان غربی با ۷۴ مورد، فارس ۴۶، مرکزی ۴۵، خوزستان ۳۱ و تهران ۲۸ مورد در رتبه‌های اول تا پنجم زمین‌خواری قرار داشتند.

از نکات قابل توجه مهرماه ۱۴۰۰ می‌توان به تعرض به ۴۰۰ هزار متر مربع اراضی سیستان و بلوچستان فقط در دو مورد و ۶۸ هزار متر مربع در شرق سمنان اشاره کرد. ماه گذشته نیز یک قطعه زمین به مساحت ۷۰ هزار متر مربع در سمنان رفع تصرف شده بود. کمترین آمار در مهرماه ۱۴۰۰ نیز به استان کرمانشاه مربوط می‌شود که تنها به یک قطعه زمین ۱۰۰ متری تعرض شده است.

به طور کلی در مهرماه ۱۴۰۰ تعداد ۴۳۸ مورد تعرض در اراضی دولتی به مساحت بیش از ۲۹۶ هکتار رخ داد که جمع اجرای احکام ۵۲ مورد به مساحت بیش از ۴۴ هکتار و ارزش بیش از ۲ هزار و ۹۳۳ میلیارد تومان بوده است. بهترین علمکرد در رفع تعرض را استان‌های آذربایجان‌غربی، تهران و خوزستان و بهترین عملکرد در اجرای احکام را نیز استان‌های تهران، بوشهر، کرمان و مرکزی به خود اختصاص دادند. میزان دریافت گزارش مردمی از وقوع تصرف نیز ۷۰۶ مورد بوده است.

بر اساس اعلام جواد خردمند ـ فرمانده یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن ـ تعرض به اراضی دولتی در استان‌های مختلف و عملکرد یگان حفاظت سازمان، مهر امسال (۱۴۰۰)، شاملِ رفع ۷ مورد تعرض از ۲۰ هزار و ۳۹۵ مترمربع اراضی در آذربایجان‌شرقی، رفع ۱۰۸ مورد تعرض از ۱۷۳ هزار و ۹۰۰ مترمربع اراضی در آذربایجان‌غربی، رفع ۲ مورد تعرض از ۳۴۵ مترمربع اراضی در اردبیل، رفع ۶ مورد تعرض از ۸۴ هزار و ۷۵۸ مترمربع اراضی در اصفهان، رفع ۹ مورد تعرض از ۱۸ هزار و ۳۹۲ مترمربع اراضی در البرز است.

همچنین، رفع ۲۲ مورد تعرض از ۷ هزار و ۴۵۰ مترمربع اراضی در ایرانشهر، رفع ۶ مورد تعرض از یکهزار و ۷۳۰ مترمربع اراضی در ایلام، رفع ۲۴ مورد تعرض از اراضی به مساحت یک میلیون و ۲۴۷ هزار و ۳۹۳ مترمربع اراضی در بوشهر، رفع ۷۲ مورد تعرض از اراضی به مساحت ۹۸ هزار و ۳۱۴ مترمربع در استان تهران، رفع ۷ مورد تعرض از ۲ هزار و ۶۵۰ مترمربع اراضی در جنوب کرمان، رفع ۶ مورد تعرض از یک هزار و ۲۳۴ مترمربع اراضی خراسان‌جنوبی، رفع ۲ مورد تعرض از ۷۱۰ مترمربع اراضی خراسان‌رضوی، رفع ۵ مورد تعرض از ۳۲ هزار و ۱۳۰ مترمربع اراضی خراسان‌شمالی، رفع فوری تعرض از ۶۹ مورد تعرض از ۳۷ هزار و ۳۴۰ مترمربع زمین در استان خوزستان بخش دیگری از عملکرد یگان حفاظت در مهر ۱۴۰۰ گزارش شد.

خردمند همچنین، رفع یک مورد تعرض از اراضی به مساحت ۶ هزار و ۳۰۰ مترمربع در زنجان، رفع ۲ مورد تعرض از ۴۰۰ هزار و ۲۰۰ مترمربع اراضی در سیستان‌وبلوچستان، رفع یک مورد تعرض از ۶۸ هزار مترمربع اراضی در شرق سمنان، رفع ۳۱ مورد تعرض از ۶۲۷ هزار و ۱۴۲ مترمربع اراضی در فارس، رفع ۲ مورد تعرض از ۳۵ هزار مترمربع اراضی در استان قم، رفع ۶ مورد تعرض از ۱۵ هزار و ۵۷۱ مترمربع اراضی در استان کردستان، رفع ۴ مورد تعرض از ۷ هزار و ۵۰ مترمربع اراضی در کرمان را از جمله تلاش‌های یگان در این استان‌ها برشمرد.

به گفته وی، رفع یک مورد تعرض از ۱۰۰ مترمربع اراضی استان کرمانشاه، رفع ۶ مورد تعرض از ۲ هزار و ۲۳۷ مترمربع اراضی در کهگیلویه‌وبویراحمد، رفع ۲ مورد تعرض از ۴۰ هزار و۱۵۰ مترمربع اراضی در استان گلستان، رفع ۲ مورد تعرض از ۱۰ هزار و ۲۵۰ مترمربع اراضی در استان گیلان، رفع یک مورد تعرض از ۱۶۰ مترمربع اراضی در لارستان، رفع ۹ مورد تعرض از ۲ هزار و ۳۰۰ مترمربع اراضی در لرستان، رفع ۳مورد تعرض از یکهزار و ۵۳۵ مترمربع اراضی مازندران، رفع ۸ مورد تعرض از ۶ هزار و ۱۸۰ مترمربع اراضی در مرکزی، رفع ۴ مورد تعرض از ۳ هزار و ۴۶۵ مترمربع اراضی در هرمزگان، رفع تعرض از یک مورد اراضی دولتی به مساحت ۴۸۰ مترمربع در استان همدان، و رفع ۹ مورد تعرض از ۷ هزار و ۷۳۰ مترمربع اراضی در استان یزد، از دیگر مواردی است که یگان در استان‌ها برای مهر ۱۴۰۰ به انجام رسانده است.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده