تاریخ: ۰۸ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۱:۰۳
بازدید: ۱۳۲
کد خبر: ۲۳۴۰۹۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
تورم ناحیه یورو در ماه اکتبر به بالای ۴ درصد رسید

تورم اروپا در صدر۱۳ سال

‌می‌متالز - ۱۹ کشور منطقه یورو در ماه اکتبر تورم ۱/ ۴ درصدی را تجربه کردند. این عدد که توسط داده‌های آماری اداره آمار اروپا (یورواستات) در روز جمعه منتشر شد، براساس گزارش خبرگزاری رویترز، بالاترین سطح تورم منطقه یورو از سال ۲۰۰۸ به حساب می‌آید و نسبت به ماه سپتامبر رشدی ۷/ ۰ درصدی را ثبت کرده است.

به گزارش می‌متالز، این در حالی است که تورم ماه اکتبر توسط تحلیل‌گران ۷/ ۳ درصد پیش‌بینی شده بود. کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا دلیل تورم فعلی را افزایش قیمت انرژی و بهبود تقاضا و بروز مشکلاتی در زنجیره تامین خواند.

آخرین روز معاملاتی بازار‌های جهانی در این هفته نسبتا آرام سپری شد. فلز زرد که در این هفته دو بار به بالای کانال هزار و ۸۰۰ دلاری رسیده بود، با رسیدن شاخص اعتماد مصرف‌کننده و صعودی بودن آن در ماه اکتبر بعد از سه ماه، کمی آرام گرفت و در محدوده هزار و ۷۹۰ دلاری نوسانات خود را انجام داد.

در بازار ارز‌های دیجیتالی نیز به نظر می‌رسد نوبت صعود آلت‌کوین‌ها شده است. در حالی که بیت‌کوین در روز جمعه نوسان خاصی نداشت، اتریوم با رشدی ۳/ ۴ درصدی در مرز سقف تاریخی خود قرار گرفت.

فاصله تیر تورمی اروپا از هدف ۲۰۲۲

بر اساس نظرسنجی بانک مرکزی اروپا در روز جمعه، تورم منطقه یورو در سال‌های آینده بالاتر از پیش‌بینی‌های قبلی خواهد بود و احتمالا از هدف ۲ درصدی بانک مرکزی اروپا در سال ۲۰۲۲ بالاتر خواهد بود. نظرسنجی تحلیل‌گران اقتصاد کلان، که یک ورودی کلیدی در نشست‌های بانک مرکزی اروپا است، نشان داد که رشد قیمت مصرف‌کننده اکنون به‌طور متوسط ۳/ ۲ درصد در سال جاری و ۹/ ۱ درصد در سال آینده پیش‌بینی می‌شود. بانک مرکزی اروپا در رابطه با این نظرسنجی اعلام کرد که عمده تحلیل‌گران این تورم رو به رشد را غالبا با افزایش قیمت انرژی و آثار حاصل از مشکلات سمت عرضه بازار مرتبط کرده‌اند. اگرچه هردوی این عوامل در دور قبلی انتشار داده‌ها نیز منتشر شد، اما به نظر می‌رسد تحولات اخیر با شدت بیشتری به وقوع پیوسته‌اند و انتظار می‌رود که پایداری بیشتری داشته باشند.

تورم اخیر در حال حاضر بیشتر از دو برابر تورم هدف ۲ درصدی بانک مرکزی اروپا در سال ۲۰۲۲ است و این توجیه سیاست‌های پولی اخیر را برای سیاسیون دشوارتر می‌کند. کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، با کنار گذاشتن مواضع طولانی‌مدت خود مبنی بر اینکه تورم «تا حد زیادی موقتی» است، روز پنج‌شنبه اعتراف کرد که رشد قیمت مصرف‌کننده برای مدت طولانی‌تری ادامه خواهد یافت و ممکن است فشار افزایشی بر دستمزد‌ها وارد کند. اما او اظهار کرد که نیازی به واکنش سیاستی نیست؛ زیرا پس از رفع استرس در اقتصاد جهانی که عمدتا ناشی از بازگشایی اقتصاد پس از پاندمی کووید-۱۹ است، تورم به زیر هدف بانک مرکزی اروپا کاهش خواهد یافت.

معاملات آرام در آخرین جمعه اکتبر

فلز زرد در آخر هفته با رخوت معامله شد. با وجود حجم معاملات مناسب در بازار طلای جهانی، قدرت هیچ یک از گاو‌ها یا خرس‌های بازار بر هم غلبه نکرد. با وجود بهبود ۳ واحد پایه‌ای اوراق خزانه‌داری ۱۰ ساله ایالات‌متحده و افزایش اندک ارزش دلار در معاملات روز جمعه، طلا نوساناتی را بین ۱۸۰۰تا۱۷۷۰دلار به ثبت رساند. از طرفی، اما در بازار ارز‌های دیجیتال تب‌وتاب در میان آلت‌کوین‌ها قابل لمس بود. بعد از اینکه بیت‌کوین سقفی جدید را برای خود در نظر گرفت و سلطه آن در بازار به بالاترین حد خود نزدیک شد، اکنون نوبت به آلت‌کوین‌ها رسیده است. اتریوم در روز گذشته با رشدی تقریبا ۵ درصدی در مرز سقف تاریخی ۴ هزار و ۳۸۰ دلاری خود قرار دارد و سلطه آن در بازار در نزدیک ۲۰ درصد قرار گرفته است. رمزارز صرافی بایننس نیز با رشدی بیش از ۴ درصدی در بالای مرز ۵۰۰ دلاری قرار گرفت. با این اتفاقات ارزش بازار ارز‌های دیجیتال با رشدی کمتر از یک درصدی، مجددا به ۶/ ۲ تریلیون دلار رسید.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده