تاریخ: ۰۶ آذر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۴۹
بازدید: ۲۴۳
کد خبر: ۲۳۴۲۴
سرویس خبر : آهن و فولاد
ایران در تعقیب فرومولیبدن آمریکا

جایگاه یازدهم ایران در میان صادرکنندگان فرومولیبدن جهان

می متالز - در دهه 80 شمسی با راه‌اندازی واحدهای فروآلیاژ در کشور، گام‌های بسیار بزرگی در این راستا برداشته شد. استفاده از این ماده موجبات افزایش کیفیت محصولات را در پی خواهد داشت، بنابراین امید می‌رود که با تداوم این روند، علاوه بر تامین نیاز داخلی، شاهد ارتقای رتبه جهانی کشور در زمینه صادرات نیز باشیم.
جایگاه یازدهم ایران در میان صادرکنندگان فرومولیبدن جهان

به گزارش می متالز، فرومولیبدن آلیاژی حاوی 60 تا 70 درصد وزنی مولیبدن است که به‌وسیله ذوب اکسید مولیبدن، آلومینیوم و آهن تولید می‌شود که در آن، آلومینیوم اکسید شده و مولیبدن احیا می‌شود. از مهم‌ترین موارد استفاده این ماده در فولادهای کم‌آلیاژ و استحکام بالا به‌شمار می‌رود. از دیگر خواص این محصول می‌توان به افزایش سختی‌پذیری، مقاومت به خوردگی، ریزدانه‌کردن فولاد و افزایش استحکام تسلیم اشاره کرد.

طبق بررسی‌های انجام شده، میزان صادرات این محصول در کشور ایران با افت قابل توجهی همراه بوده که دلیل اصلی آن، افزایش تقاضای داخلی از این محصول در راستای افزایش کیفی تولیدات فولاد داخلی بوده است. بازار رقابتی جهانی امروز، بر پایه کیفیت قرار دارد، بنابراین تولید محصولات با کیفیت و دارای استاندارهای بالای بین‌المللی باید در دستور کار تولیدکنندگان و سازندگان داخلی قرار گیرند. نمودار 1 میزان صادرات این محصول از ایران در سال‌های گذشته را نشان می‌دهد. طبق این نمودار، میزان صادرات این محصول در سال 2013 که حدود 2،400 تن بود، در سال‌های پس از آن تا سطح حدود 1،500 تن کاهش یافت که تا سال 2017، این میزان تقریبا ثابت باقی ماند.

کشورهای متعددی در زمینه تولید و صادرات فرومولیبدن فعالیت دارند که عمدتا کشورهایی هستند که دارای منابع غنی معدنی مولیبدن هستند. با وجود آنکه ایران یکی از غنی‌ترین کشورها از لحاظ ذخایر معدنی مولیبدن به‌شمار می‌رود، اما کشورهای دیگری در جایگاه‌های بالاتری از صادرات فرومولیبدن نسبت به ایران قرار دارند. بلژیک، کره‌جنوبی و انگلستان به‌ترتیب در مقام‌های اول تا سوم قرار دارند. طبق بررسی‌های انجام‌ گرفته میزان صادرات این کشورها نیز با فراز و نشیب‌های فراوانی همراه بوده است؛ به‌نحوی که تنها میزان صادرات این محصول در کشور‌های کره‌جنوبی و انگلستان با افزایش مواجه شده است. نمودار 2 میزان صادرات این 3 کشور را در سال‌های گذشته نشان می‌دهد. افت و صعود این میزان، حاکی از استفاده داخلی و نیز راه‌اندازی واحدهای جدید تولید فرومولیبدن مانند Westbrook Resources Ltd در کشور انگلستان است. کاهش صادرات کشوری همچون بلژیک، می‌تواند فرصتی را برای سایر صادرکنندگان این محصول از جمله ایران ایجاد کند.

عناوین برگزیده