تاریخ: ۰۶ آذر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۵۲
بازدید: ۱۷۰
کد خبر: ۲۳۴۲۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سید مهدی نیازی، مدیر کل دفتر آمار و فرآوری داده‌ها وزارت صمت

سامانه بهین‌یاب، پایگاه اطلاعات تولید و تجارت کشور است

می متالز - احداث و راه‌اندازی سامانه‌های کنترلی و نظارتی یکی از مصادیق شفاف‌سازی اطلاعات و داده‌ها به‌شمار می‌رود. اهداف کلی سامانه‌های یادشده موجب پیشرفت و تعالی حوزه صنعت و معدن خواهد شد.
سامانه بهین‌یاب، پایگاه اطلاعات تولید و تجارت کشور است

به گزارش می متالز، وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت به‌عنوان متولی اصلی و راهبردی نظارت و نحقق اهداف کلان در کشور با راه‌اندازی سامانه‌های گوناگون سعی در انجام رسالت خود دارد. یکی از این سامانه‌های کاربردی، «سامانه بهین‌یاب» است که از آن به‌عنوان یکی از بازوهای تولید و تجارت کشور یاد می‌شود.

 

سامانه بهین‌یاب

این درگاه در سال1392 به‌منظور الکترونیکی‌شدن فرآیندهای پرکاربرد حوزه صنعت و معدن راه‌اندازی شده که از آن سال تا کنون در حال توسعه و بازنگری است. ایجاد و توسعه این سامانه اهداف کلی متعددی را دنبال می‌کند. از جمله این اهداف تحقق دولت الکترونیک، به‌عنوان یکی از اهداف متعالی و بسیار ضروری برای کشور است. دیگر هدف این درگاه اجرای قوانین بالادستی برای ایجاد پنجره واحد خدمات حوزه صنعت و معدن بوده که به تحقق این اهداف کمک می‌کند. دیگر هدف مهم نیز تحقق اهداف بند11 سیاست‌های کلی نظام در تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی به‌شمار می‌رود که در نتیجه آن شفاف‌سازی و بهنگام‌سازی آمار و اطلاعات تحقق پیدا می‌کند و دسترسی به آن و اطلاع‌رسانی درباره ابعاد و فرصت‌های سرمایه‌گذاران و سرمایه‌گذاری در رشته‌های مختلف و مقابله جدی با استفاده از هرگونه دسترسی اطلاعاتی ویژه تسهیل می‌شود. استفاده از سامانه بهین‌یاب با توجه به گسترده بودن حجم فعالیت‌های اجرایی و سازمانی در حوزه صنعت و معدن به یکپارچه‌سازی و شفاف‌سازی اطلاعات و فرآیندها به‌طور قابل‌توجهی کمک می‌کند. در نهایت اینکه این درگاه الکترونیکی باعث تسهیل خدمات ارائه‌شده به بنگاه‌ها به‌عنوان پایگاه‌های اطلاعاتی در کشور می‌شود.

ساختار این سامانه در 9بخش گوناگون سرمایه‌گذاری، محصولات، فناوری، منابع انسانی، تجارت جهانی، تامین مالی، بنگاه‌ها، جریان کالا و انرژی طراحی شده است. در هر بخش خدمات مرتبط با آن حوزه که به‌‌طور الکترونیکی پیاده‌سازی شده، به متقاضیان ارائه می‌شود. هر حوزه و خدمت عرضه ‌شده در این سامانه مرتبط با یکی از معاونت‌های ستاد وزارت است که مدیریت اجرایی هر فرآیند را به‌طور کامل برعهده دارند.

در حال حاضر بیش از 50فرآیند، زیرفرآیند و خدمت(فرآیندهای جاری و تکمیلی یا اصلاح اطلاعات) در سامانه بهین‌یاب و سامانه فرآیندی متصل به آن، به‌طور الکترونیکی پیاده‌سازی شده که برخی از آن‌ها در دستورکار قرار دارد. برخی از فرآیندهای ذکرشده برون‌سازمانی بوده و عوامل سازمان‌هایی غیر از وزارتخانه (مانند بانک‌های عامل، بورس کالا، سازمان‌های اجرایی ملی و استانی و...) روی درخواست متقاضیان در این سامانه‌ها، عملیات اجرایی انجام می‌دهند.

عناوین برگزیده