تاریخ: ۱۲ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۰۵
بازدید: ۴۰۷
کد خبر: ۲۳۴۶۹۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مهرداد اکبریان رئیس انجمن سنگ آهن ایران:

معدن، گنج نیست

‌می‌متالز - مهرداد اکبریان در حاشیه ماینکس در پاسخ به این سوال که آیا فرهنگ‌سازی لازم برای عموم مردم در حوزه معدن صورت گرفته‌است یا نه؟ گفت: راجع به این قضیه تشکل‌ها در حال فعالیت هستند. انجمن سنگ آهن هم در همکاری با صداوسیما و رادیو در حال برنامه‌ریزی برای ساخت برنامه‌های سریالی‌ست تا به مردم بگوییم که معدن، گنج نیست. آن کسی‌که دفعه اول مطرح کرد که معدن یک گنج است، بزرگترین خیانت را در حق این صنعت کرده است.

به زبه گزارش می‌متالز، اتفاقا رنج معدن از گنج آن بیشتر است. مردم فکر می‌کنند معدن یعنی این‌که با بیل خاک را برداشته و می‌فروشیم و پولدار می‌شویم.
اولین گام فرهنگ سازی این است که سختی‌ها و هزینه‌های پشت پرده معدن را به مردم و حتی به مسوولین نشان دهیم.
مردم و مسوولین نمی‌دانند که اگر ده معدن کشف شوند، بیشتر آن‌ها با ضرر و زیان و ورشکستگی روبرو شده و یکی از آن‌ها به یک معدن موفق تبدیل می‌شود. زمانی‌که نوبت به قانون‌گذاری می‌رسد، تنها یک معدن موفق دیده می‌شود و دیگر پروژه‌های شکست خورده اصلا به چشم نمی‌آیند.
معدن به عنوان یکی از نعمات خدا برای مناطقی‌ست که نه خاک مناسب برای کشاورزی دارند، نه جاذبه گردشگری دارند و نه پتانسیل دیگری. پس باید از معادن در این مناطق حمایت شود تا کارآفرینی صورت گیرد تا در محروم‌ترین نقاط کشور ثروت تولید شود. این مساله عین عدالت اجتماعی‌ست.

منبع: انجمن سنگ آهن ایران

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده