تاریخ: ۱۵ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۴۳
بازدید: ۲۱۵
کد خبر: ۲۳۵۰۲۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
قادری:

راهی غیر از اصلاح روند پرداخت ارز یارانه‌ای برای تامین کالا‌های اساسی باقی نمانده است

‌می‌متالز - عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: با شرایط کنونی راهی غیر از اصلاح روند پرداخت ارز یارانه‌ای برای تامین کالا‌های اساسی باقی نمانده است، اگر نتوان اقلام را شفاف در سیستم رصد کرد و به مصرف کننده نهایی کالایی براساس ارز ۴۲۰۰ تومانی نرساند، چه ضرورتی بر تخصیص ارز یارانه‌ای وجود دارد.

به گزارش می‌متالز، جعفر قادری رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، با اشاره به پیشنهاد دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و ارائه کارت اعتباری برای تامین کالا‌های اساسی توسط مردم گفت: اگر تمام کالا‌های اساسی تا پایان سال جاری مشمول تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی شوند، احتمالا علاوه بر ۸ میلیارد دلار موجود در بودجه سال ۱۴۰۰ به ۱۰ میلیارد دلار دیگر برای تامین کالا‌های اساسی نیاز باشد.

وی ادامه داد: شاید نیاز باشد، برخی از کالا‌های اساسی از ردیف تخصیص ارز یارانه‌ای خارج شوند و در سامانه نیمایی به آن‌ها ارز اختصاص پیدا کند تا دولت بتواند این کالا‌ها را به راحتی فراهم کند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا دولت در ازای حذف ارز یارانه‌ای، مبالغی را در قالب کارت اعتباری به مردم پرداخت خواهد کرد، تصریح کرد: اینکه تمام یا بخشی از درآمد حاصل از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را به مردم بدهند و یا اینکه تنها دو قلم از کالا‌های اساسی مشمول ارز یارانه‌ای شوند و مابقی را حذف کرده و مابه التفاوت آن را به مردم بازگردانند، هنوز به طور قطعی تصمیم‌گیری نشده است.

قادری اظهار کرد: با شرایط کنونی راهی غیر از اصلاح روند پرداخت ارز یارانه‌ای برای تامین کالا‌های اساسی باقی نمانده است، اگر نتوان اقلام را شفاف در سیستم رصد کرد و به مصرف کننده نهایی کالایی براساس ارز ۴۲۰۰ تومانی نرساند، چه ضرورتی بر تخصیص ارز یارانه‌ای وجود دارد.

نماینده مردم شیراز در مجلس تصریح کرد: تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تامین کالا‌های اساسی طی سال‌های گذشته تنها تبدیل به رانت برای عده‌ای شد و اقلام اساسی با قیمت مناسب به دست مردم نرسید بنابراین باید شیوه و روش تامین کالا‌های اساسی برای مردم را اصلاح کرد.

وی همچنین در بحث اصلاح روند تخصیص یارانه‌های بخش انرژی نیز گفت: حدود ۸۰ میلیارد دلار یارانه به بخش انرژی پرداخت می‌شود، در حالی در مناطقی آب تصفیه شده استفاده می‌شود که دولت آب دریا را با مقدار بالا خریداری و تصفیه می‌کند، اما با پرداخت یارانه سطح قیمت آب در کل کشور یکسان است، البته اکنون اصلاح یارانه بخش انرژی در دستور کار مجلس و دولت قرار ندارد.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده