به گزارش میمتالز، یک کارشناس بازارسرمایه، با بیان این مطلب در خصوص حذف قیمتگذاری دستوری گفت: مدتها است که عمده مشکلات و چالشهای صنعت خودرو حول محور قیمتگذاری دستوری و تحریمها میچرخد به طوری که این موضوع به مهمترین دغدغه فعالان این صنعت تبدیل شده است.
عباس اسپید افزود: موضوع حذف قیمتگذاری خودرو از ابتدای تشکیل هیات دولت سیزدهم مورد توجه قرار گرفته است به طوریکه رییس جمهور به صراحت بر لزوم حذف قیمتگذاری دستوری در صنایع و ضرورت حمایت از بورس تأکید کرد.
وی با اشاره به این که پیگیریها برای اصلاح مداخلات دولت در سایر صنایع با قوت ادامه دارد، گفت: این اقدامات متضمن استمرار سودسازی صنایع و رشد پایدار بازار در سالیان متمادی خواهد بود. متأسفانه قیمتگذاری ترجیحی اگر منجر به افزایش رفاه عموم مردم شده بود شاید کمی قابل دفاع بود، اما در حال حاضر قیمتگذاری دستوری نه تنها به افزایش رفاه مردم منجر نشده، بلکه درنهایت موجب شده تا خودرو در بازار آزاد بسیار بالاتر از نرخهای تعیینشده به مردم عرضه شود.
اسپید تصریح کرد: قیمتگذاری دستوری در صنعت خودرو نه تنها موجب افزایش رفاه مردم نشده بلکه با آسیب به بنیان تولید، زیان سهامداران شرکتهای تولیدکننده خودرو را در برداشته است.
این کارشناس با تاکید بر لزوم تأمین مالی زنجیره تولید صنعت خودروسازی از طریق بازار سرمایه گفت: یکی از کارکردهای بازار سرمایه کمک به تأمین مالی زنجیره تولید در صنعت خودروسازی و بهرهمندی از ابزارهای موجود است. بازار سرمایه علاوه بر اوراق و ابزارهای موجود، این امکان را دارد تا از طریق طراحی ابزارهای جدید و متناسب با صنعت خودرو و قطعهسازی، به این صنعت کمک کند.
وی ادامه داد: همچنین میتوان از طریق نهادهای مالی بهخصوص تأمین سرمایهها برای توسعه فضای تأمین مالی زنجیره تولید کمک گرفت. تأمین سرمایهها میتوانند ضمن طراحی محصولات جدید مالی برای آن محصول بازاریابی کرده و از این طریق جریان مالی از سمت بازار سرمایه به سمت صنعت خودرو را تقویت کنند.
اسپید با اشاره به ضرورت بازارگردانی ناشران خودرویی در بازارسرمایه تصریح کرد: تمامی ناشران باید در بازار سرمایه نسبت به سهم خود مسوولیتپذیری داشته باشند و همانطور که در زمان رونق از بازار سرمایه در جهت فروش سهام، افزایش سرمایه و تأمین مالی بهره میبرند در زمان رکود بازار نیز باید از طریق بازارگردانی به حمایت از سهم خود بپردازند و مسوولیتپذیر باشند.
وی گفت: بازارگردانی به معنای انتقال سرمایه از خطوط تولیدی به بازار نیست بلکه به معنای آن است که ناشر به دنبال حفظ اعتبار و جایگاه سهام خود در بازار باشد و با این کار ضمن حمایت از سهم خود به نوعی روی برند سهم خود سرمایهگذاری میکند.