تاریخ: ۲۹ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۳۶
بازدید: ۶۳۴
کد خبر: ۲۳۶۶۱۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

مناسبات بانکی، مهم‌ترین مانع در توسعه تجارت با عربستان و امارات است

‌می‌متالز - عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات با بیان اینکه رابطه ایران با عربستان و امارات باید مستقل از یکدیگر باشد، گفت: در حال حاضر مهم‌ترین مانع بر سر راه تجارت با این دو کشور نبود مناسبات بانکی است.

به گزارش می‌متالز، فرشید فرزانگان روز شنبه در خصوص تاثیر روابط ایران و عربستان بر تجارت با امارات، اظهار داشت: هر اندازه روابط سیاسی و دیپلماتیک ایران و عربستان بهتر شود، به نفع جهان اسلام و منطقه خواهد بود.

وی با بیان اینکه روابط سیاسی و اقتصادی ایران و امارات و ایران و عربستان را باید مستقل از یکدیگر در نظر گرفت، تصریح کرد: عربستان و امارات در سال‌های اخیر به ویژه متناظر با یکدیگر رفتار نمی‌کنند و در بسیاری از موارد رویکرد‌های متفاوتی دارند.

این فعال اقتصادی تاکید کرد: ایران هم زمان می‌تواند با هر دو کشور رابطه سیاسی و اقتصادی قوی داشته باشد؛ باید توجه داشت که عربستان بازار مصرف بسیار وسیعی داشته و عمق مصرف آن کشور می‌تواند برای تولیدات و کالا‌های ایران بسیار مفید باشد.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات اظهار داشت: بازار مصرف عربستان متفاوت از امارات است؛ امارات مرکز مهم تجارت منطقه‌ای به ویژه برای صادرات از آفریقا و واردات از آمریکا و اروپاست. خطوط کشتیراتی به طور روزانه از طریق بندر دبی به سمت کشور‌های آفریقایی در تردد هستند.

فرزانگان با بیان اینکه ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های امارات به ویژه بندر دبی و فضای تجاری آن بسیار متفاوت از عربستان است، خاطرنشان کرد: هر یک از این دو کشور دارای ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های متفاوتی هستند؛ امارات از نظر لجستیکی بسیار پیشرفته‌تر از عربستان است، اما بازار مصرف عربستان بسیار بزرگ‌تر و مناسب برای تولیدات و کالا‌های ایرانی است.

وی مهم‌ترین مانع در توسعه صادرات و واردات با این دو کشور را مناسبات بانکی توصیف کرد و افزود: هر اندازه مناسبات بانکی برای تجار و بازرگانان ایرانی در فضای روان‌تری انجام شود، تجارت افزایش بیشتری خواهد داشت.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

عناوین برگزیده