تاریخ: ۱۵ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۵۸
بازدید: ۱۴۲
کد خبر: ۲۳۸۹۴۳
سرویس خبر : آهن و فولاد
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

دولت برق مازاد برای پروژه‌های فولاد مبارکه را باید بخرد

‌می‌متالز - علیرضا سلیمی گفت: در حال حاضر حمایت از تولید مورد توجه مجلس است به همین دلیل در این بخش مجلس تاکید دارد که اگر قرار است دولت برق مازاد را خریداری کند باید هزینه آن را به صورت نقدی پرداخت کند.

به گزارش می‌متالز، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۲ تا ۱۸ میلیون تن مصرف داخلی فولاد داریم، گفت: هم اکنون ۳۰ میلیون تن فولاد در کشور تولید می‌شود که با در نظر گرفتن تولید داخلی بخشی از آن مازاد است که صادرات می‌شود.

علیرضا سلیمی با بیان اینکه فولاد مبارکه نقش مهمی در تولید فولاد کشور دارد، افزود: هم اکنون نگرانی‌های برای تولید محصولات این مجموعه به دلیل قطعی برق و گاز وجود دارد و به نوعی ممکن است هدف گذاری تولید ۵۰ میلیون تن فولاد برای چشم انداز ۱۴۰۴ تحت تاثیر قرار بگیرد.

او با تاکید بر اینکه شرکت فولاد مبارکه به تازگی به مساله تولید برق ورود کرده است، تصریح کرد: در سال‌های گذشته سیاست گذاری‌های به گونه‌ای نبوده که صنایع بزرگ وارد پروژه‌های انرژی شوند و هم اکنون بر این بخش تاکید شده، اما نباید فراموش کرد که رویکرد این صنایع باید استفاده از انرژی تجدید ناپذیر باشد و نباید دنبال سوخت‌های فسیلی بروند.

ورود صنایع به ساخت نیروگاه

سلیمی با تاکید بر اینکه واحد‌های تولیدی می‌توانند با خیال راحت وارد پروژه‌های نیروگاهی شوند، گفت: یکی از برنامه‌های مجلس این است که سازوکاری بی اندیشد تا اگر یک واحد صنعتی برق مازاد بر نیاز خود تولید کرد با قیمت تمام شده آن را وارد شبکه سراسری کند و به عبارتی دولت برق را از آن واحد صنعتی خریداری کند.

نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ورود صنایع به ساخت نیروگاه کمک می‌کند تضمین لازم برای ذخیره برق داشته باشند، گفت: در حال حاضر حمایت از تولید مورد توجه مجلس است به همین دلیل در این بخش مجلس تاکید دارد که اگر قرار است دولت برق مازاد را خریداری کند باید هزینه آن را به صورت نقدی پرداخت کند.

او با اشاره به اینکه رفع مشکل تامین مواد اولیه زنجیره فولاد اهمیت ویژه‌ای دارد، گفت: دولت دو مسیر را برای تامین مواد اولیه در نظر گرفته؛ نخست اینکه اکتشافات معدنی در کشور توسعه پیدا کند و دوم اینکه ایران در صورتی که به مواد اولیه نیاز داشت می‌تواند از کشور‌های همسایه مانند افغانستان واردات کند.

قیمت گذاری دستوری فولاد بعه دلیل پرداخت یارانه

سلیمی درباره قیمت گذاری دستوری فولاد، گفت: وقتی دولت به صنایع فولادی یارانه برق و گاز و ... می‌دهد دلیلی ندارد که قیمت محصول در بازار داخلی را با توجه به نرخ فوب خلیج فارس داشته باشد، ما معتقدیم که قیمت عرضه محصولات در بازار صادراتی و بازار داخلی باید متمایز شود و وزارت صنعت و فولادساز‌ها سازوکاری بی اندیشند که مسیری برای قیمت گذاری متناسب با یارانه‌ای که دولت به فولادی‌ها می‌دهد در نظر بگیرند، زیرا در شرایط کنونی سوال این است که وقتی شرکت‌هایی که یارانه دریافت می‌کنند چرا با شرکت‌هایی که یارانه نمی‌گیرند نمی‌توانند رقابت کنند و این سوال باید پاسخ داده شود.

او افزود: واقعیت این است که ملاحظاتی در پرداخت یارانه در نظر گرفته شده، اما در شرایط کنونی مشکل قیمت تمام شده است که به ضرر مصرف کننده‌ها شده، زیرا بخشی از این قیمت تمام شده به دلیل راندمان پایین ماشین الات و تجهیزات مربوطه است که در این بخش فقط تولیدکننده هم مقصر نیست، زیرا آن‌ها هم به دلیل محدودیت تحریم‌ها نمی‌توانند ماشین آلات و تجهیزات به روز را وارد کنند؛ بنابراین دستگاه‌های مختلف باید با هماهنگی همدیگر در مسیر رفع این مشکل گام بردارند.

منبع: خبرگزاری موج

عناوین برگزیده
فرمایشات رهبری، نصب‌العین کارگران فولاد اکسین در سال ۱۴۰۳ است/ با یک برنامه‌ریزی هدفمند انشاالله اکسین به بالاترین ظرفیت تولید خواهد رسید/ اولویت شرکت، ایجاد انگیزه و حال خوب برای کارگران است/ تلاشمان بر این است همه محصولات شرکت در بورس عرضه شوند
مهندس نمازی عضو هیات مدیره فولاد اکسین در نشست خبری:

فرمایشات رهبری، نصب‌العین کارگران فولاد اکسین در سال ۱۴۰۳ است/ با یک برنامه‌ریزی هدفمند انشاالله اکسین به بالاترین ظرفیت تولید خواهد رسید/ اولویت شرکت، ایجاد انگیزه و حال خوب برای کارگران است/ تلاشمان بر این است همه محصولات شرکت در بورس عرضه شوند