تاریخ: ۲۱ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۵۹
بازدید: ۵۳۹
کد خبر: ۲۳۹۶۵۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

نخستین پروانه بهره‌برداری از معدن سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی استان زنجان صادر می‌شود

‌می‌متالز - در استان زنجان با اینکه ظرفیت استخراج سنگ‌های قیمتی از معادن وجود دارد، اما معدنی که دارای پروانه بهره‌برداری باشد، وجود ندارد و تا پایان سال نخستین پروانه در این زمینه صادر می‌شود.

به گزارش می‌متالز، علاوه بر چاقوسازی که زنجان قطب تولید این صنعت در کشور است، این استان در زمینه ملیله، مسگری، چاروق‌دوزی ظرفیت بسیار بالایی دارد که در این صنایع صاحب تکنیک خاص خود هستند علاوه بر این در سال‌های گذشته نیز فعالیت در زمینه زیورآلات دستی از جمله انگشترسازی نیز در استان رونق خوبی پیدا کرده است و جز چند صنعت محبوب فعالان محسوب می‌شود که در زمان حاضر نیز افراد بسیار متبحری در این حوزه اشتغال و فعالیت دارند.

انگشتر‌های تولید شده در استان زنجان ویژگی‌های منحصر به فردی دارند و برترین برند‌های انگشتر استان شیخ احمد، چهارچنگ و دندان‌موشی است که سبب شده به عنوان یک صنعت به صورت شاخص در سطح استان‌های داخلی و حتی کشور‌های حوزه خلیج‌فارس مطرح باشد و جایگاه بسیار بالایی در بازار‌های این کشور‌ها داشته باشد.

از سویی دیگر استان زنجان دارای سنگ‌های قیمتی از جمله عقیق، مالاکیت و گارنت است که با تراش کاری گوهر‌های بی‌نظیری ایجاد می‌شود که باز هم می‌تواند در ارزآوری هرچه بیشتر به استانمان موثر باشد. اما فعالان این صنعت با مشکلاتی همچون ساخته شدن مشابه انگشتر‌های این استان با کیفیت پایین در چین و ارسال به استان‌های دیگر به نام استان زنجان مواجه هستند که در بلندمدت می‌تواند ضربه‌ای برای صنعت این استان وارد کنند.

پیش از این امیر ارجمند مدیر‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با اشاره به اینکه یکی از صنایع موفق در استان زنجان انگشترسازی و رکاب‌سازی است و در کشور جایگاه خوبی دارد، اظهار داشت: خوشبختانه حمایت‌های مناسبی توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان و از این صنعت کرده است.

وی با بیان اینکه از کارگاه‌های کوچک صنایع دستی در سطح استان حمایت انجام می‌شود گفت: یکی از اهداف اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان این است که انگشترسازی که معرف برند زنجان است در سطح کشور‌های دیگر به طور کامل شناخته شود.

مدیر‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان خاطرنشان کرد: نمایشگاه‌هایی که در حوزه صنایع‌دستی برگزار می‌شود برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته تا این صنعت نیز همواره در این نمایشگاه‌ها حضور داشته باشد و مثل هنر‌های دیگر ملیله، مس، چاقو، انگشتر‌سازی هم بتواند جایگاه واقعی خود را پیدا کند.

همینطور الناز خدایی‌فرد، معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان نیز با بیان اینکه رکاب‌های ساخته شده توسط هنرمندان زنجان با برند خود زنجان در استان‌های تهران، مشهد و قم به فروش می‌رسد، گفت: کارآموزان از استان‌های دیگر نیز جهت فراگیری رشته انگشترسازی به هنرمندان زنجانی مراجعه می‌کنند و پس از فراگیری خود اقدام به ایجاد کارگاه می‌کنند.

وی با بیان اینکه انگشتر‌سازی نیز همانند مس و چاقو‌سازی در استان سبب رونق اشتغال فعالان این عرصه شده است گفت: قریب به ۲۰۰ نفر از هنرمندان انگشتر‌ساز در ۱۷۰ کارگاه کوچک در سطح استان در حال فعالیت هستند که توان تولید بیش از یک هزار انگشتر در ماه را دارند.

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان با بیان اینکه انگشتر زنجان همانند نگینی در کشور‌های حاشیه خلیج فارس نیز می‌درخشد، تصریح کرد: کشور‌های اصلی مشتری انگشتر زنجان شامل عمان، کویت، امارات و عراق است.

با این شرایط می‌توان مدعی بود که استان زنجان در رشته انگشتر‌سازی نیز توانسته جایگاهی برای خود داشته باشد، اما آیا سنگ‌های مورد نیاز برای تزیین رکاب این انگشتر‌ها از طریق معادن استان تامین می‌شود؟

در این زمینه مهدی فرامرزی رئیس امور معادن، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان اظهار داشت: در استان زنجان با اینکه ظرفیت استخراج سنگ‌های قیمتی از معادن وجود دارد، اما معدنی که دارای پروانه بهره‌برداری در این زمینه باشد، وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در سال جاری تنها یک فقره گواهی کشف برای استخراج سنگ‌های تزئینی و قیمتی صادر شده است گفت: هنوز پروانه پروانه‌بهرداری از این معدن صادر نشده، ولی تا پایان سال جاری صادر خواهد شد و نخستین معدن سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی استان خواهد بود.

رئیس امور معادن، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به اینکه این معدن سنگ قیمتی و نیمه قیمتی در منطقه ماهنشان قرار داد، گفت: با اینکه ظرفیت خوبی به لحاظ سنگ‌های قیمتی در این منطقه وجود دارد، اما استان زنجان به لحاظ وجود سنگ‌هایی همانند فیروزه چندان غنی نیست.

وی عنوان کرد: اگر نخستین معدن سنگ‌های قیمتی در استان آغاز به فعالیت کند مشوقی برای سایرین نیز خواهد شد تا پیگیر بهره‌برداری از معادن سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی شوند.

فرامرزی تصریح کرد: در حالت کلی با مخالفت‌هایی که منابع طبیعی در راستای اکتشاف معادن دارد گاه با پیگیری‌های مکرر نتیجه حاصل نمی‌شود چرا که قانون حفظ گون سبب ممانعت از اکتشاف و بهره‌برداری از معادن جدید می‌شود، بنابراین نباید چندان انتظار توسعه استان از طریق معادن را داشت.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده