تاریخ: ۲۲ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۱۸
بازدید: ۱۷۵
کد خبر: ۲۳۹۸۶۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

روند بازار ارز منطقی‌تر شده است/ نوسانات ارزی حاصل شوک‌های روانی و رسانه‌ای بود

‌می‌متالز - صرف نظر از شوک‌های روانی که بخشی ازآن رسانه‌ای و برخی حاصل سیاه نمایی دشمنان خارج کشور است روند حاکی از منطقی شدن نرخ بازار ارز است.

به گزارش می‌متالز، ساسان شاه ویسی با بیان اینکه روند بازار ارز در حال حاضر بعد از نوسانات اخیر منطقی‌تر شده است و بر اساس آنچه امروز مشاهده می‌کنیم به نظر می‌رسد که هرچه به جلو حرکت می‌کنیم ثبات نسبی بیشتر می‌شود گفت: البته نباید فراموش کرد که ماه پایانی سال میلادی است و ریزش یکباره ارز دیجیتال بیت کوین و ریزش در بازار‌های جهانی از جمله در بازار طلا حساییت بازار را دوچندان کرده است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه نوسانات ارزی تا حد زیادی گذرا و تحت تاثیر متغییرات فصلی ماه‌های پایانی میلادی است گفت: این تغییرات نه تنها در ایران بلکه در بازار پولی جهان است و تغییرات نرخ ارز تحت تاثیر کشش پذیری بازارها، تعداد آن‌ها و گردش و سرعت حجم ارز خارجی است.

وی افزود: یک سری سیاستگذاری‌ها مالی شدت و ضعفی را در این روند ایجاد می‌کند، به عنوان مثال بحران کووید ۱۹ که دنیا و کشورما پشت سر گذاشته است و بازارساز‌های بین المللی عموماً دچار از دست رفتگی گردش پول ملی و اقتصاد شده اند مانند ترکیه و برخی بازارساز‌ها مانند کشور روسیه نیز علیرغم از دست رفتگی گردش مالی و وجود برخی تحریم‌های آمریکا توانسته اند وضیعت اقتصاد خویش را حفظ کنند و در مواجه با ارز‌های خارجی بازار باثبات تری را دارد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه روند کاهشی جریان سرمایه‌ای و حساب‌های ذخیره‌ای که کشش پذیری در بازار سرمایه را حفظ می‌کند گفت: متاسفانه بازار ایران در سال ۱۳۹۹ دچار چالش شد اگر بتوانیم این چالش‌ها را همانطور که در شش ماهه اول سال مدیریت کردیم در سه ماهه سوم سال نیز تحت کنترل بگیریم روند ثبات بازار‌ها منطقی‌تر می‌شود.

وی افزود: به نظر می‌رسد که حرکت جریان نقدینگی به سمت سرمایه گذاری در تولید به جهت امن بودن در حال شکل گیری است که بخشی از نیاز‌های کشور هم در صادرات و هم در بسترسازی جریان نقدشونده شده در بازار‌های داخلی مشاهده کرد و این امر حرکت به سمت ثبات اقتصادی را نشان می‌دهد.

وی افزود: هرچه نوسانات در بازار کاهشی شود و روند ثبات استمرار یابد اثرگذاری آن را در برخی بازار‌ها از جمله بازار ارز را می‌توان مشاهده کرد. تغییراتی که در نرخ ارز مشاهده می‌کنیم صرفاً مبتی بر قابلیت‌ها این بازار نیست ضمن انکه شاهد شوک‌های ارزی گذرا نیز بوده ایم.

شاه ویسی با تاکید بر ازادسازی برخی منابع ارزی کشور گفت: چرخ‌های تجارت خارجی تحت تاثیر همین موضوع روانتر شده است همچنین نرخ صادرات غیرنفتی افزایش داشته است و یک تناسبی بین نرخ‌های موازی در بازار ارز از نرخ ترجیحی تا نرخ نیمایی و نرخ بازار اسکناس مشاهده می‌شود و می‌توان گفت تا حدودی متعادلتر شده است.

وی افزود: نرخ‌های ارز از خردادماه تا مهرماه منطقی نبود که این نوسانات بخشی سوداگری و بخشی در اهداف مذاکرات نهفته بوده است، اما در مقابل جریان صادرات و واردات و جدا شدن از چسبندگی نرخ‌های حمایتی و ترجیحی همانطور که رییس کل بانک مرکزی در گزارش موردی که ارایه کرده است یک فضای مثبت و قابل قبولتری در حوزه نظامات ارزی کشور را مشاهده می‌کنیم.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه سیاست‌های ارزی می‌بایست بر مبنای شناور مدیریت شده تنظیم شود تاکید کرد: اتفاقی که در چند سال اخیر به وقوع پیوسته است به هر دلیلی از جمله تحریم، ناکارآمدی سیاست‌ها و سومدیریت و تصمیمات چندوجهی و ... مسیری را به سمتی برد که دامنه اطمینان بخشی به مدیریت بهینه شناور مدیریت شده انجام نداد و این امر نیازمند بازنگری است.

شاه ویسی با اشاره به مدیریت جدید بانک مرکزی در دولت سیزدهم گفت: با حضور رییس کل جدید بانک مرکزی و کمتر مصاحبه انجام دادن و بیشتر مدیریت کردن شاهد ثبات بازار ارز هستیم البته در کنار این موضوع نیاز به تغییر برخی ساختار‌ها نیز حس می‌شود و نظارت‌های دستگاهی در داخل بانک به نظر می‌رسد که باید مستحکم‌تر شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده