تاریخ: ۲۳ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۹:۰۱
بازدید: ۲۸۹
کد خبر: ۲۴۰۰۹۵
سرویس خبر : انرژی

پیش‌بینی صادرات ۲.۵ میلیارد دلاری محصولات پلیمری در سال جاری

‌می‌متالز - رئیس هیات مدیره انجمن پلیمر گفت: با توجه به کنترل کرونا و افزایش قیمت محصولات پتروشیمی در بازار‌های جهانی، صادرات ۲.۵ میلیارد دلاری محصولات پلیمری برای سال جاری قابل پیش‌بینی است.

به گزارش می‌متالز، «سعید ترکمان» امروز سه‌شنبه در نشستی خبری، با بیان آنکه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در لایحه بودجه تغییری نکرده است، در خصوص آخرین وضعیت صادرات محصولات پلیمری، افزود: ۳.۴ میلیون تن از ظرفیت ۹۰ میلیون تنی محصولات پتروشیمی کشور مربوط به محصولات پلیمری است که در بورس کالا عرضه و ۲.۵ میلیارد دلار آن صادر می‌شود.

رییس هیات مدیره انجمن پلیمر، اشتغال زایی این بخش را ۸۵۰ هزار نفر عنوان و پیش بینی کرد: حجم صادرات امسال افزون بر ۲.۵ میلیارد دلار شود.

ترکمان با اشاره به شیوه جدید مدیریت بازار محصولات پتروشیمی، افزود: از ابتدای مهرماه طرحی پیشنهاد شد تا مدیریت بازار پتروشیمی‌ها و کامودیتی‌ها با ۲۵ ابزار صورت گیرد.

وی گفت: اگرچه تاکید شده بود که بدون نظر ذی‌نفعان این طرح اجرا نخواهد شد، اما بخش‌هایی از این طرح در حال انجام است، البته طرح درستی است، اما ممکن است در اجرا یا زمان انجام آن تصمیم درستی اتخاذ نشده باشد.

وی اضافه کرد: تاکنون حتی یک نامه رسمی از پیش‌نویس این طرح دریافت نکرده‌ایم که این موضوع ما را نگران کرده، اما براساس صحبت‌هایی که در جلسات عنوان می‌شود، پتروشیمی‌ها مکلف هستند تمام فروش خود را پیرو صحبت‌های رهبر معظم انقلاب برای جلوگیری از خام فروشی، در بورس کالا عرضه کرده و در صورت وجود مازاد اجازه صادرات داشته باشند.

وی افزود: در برخی از گریدها، سقف خرید را اجرا کردند، اما کف عرضه را دست نزده‌اند و این مهندسی گرید است و این موضوع باعث شده تا با وجود نوسانات مثبت بازار نفت، در بازار‌های داخلی دچار رقابت با یکدیگر شویم.

ترکمان گفت: در بعضی کالا‌ها التهاب اتفاق نیفتاده و رقابت ایجاد شده، اما نگرانی تعجیل در اجرای طرحی هستیم که نهایی نشده است.
سعید زمان زاده عضو هیات مدیره انجمن پلیمر نیز گفت: در گذشته مدیریت عرضه، کنترل تقاضا بود تا مواد اولیه به درستی به دست مصرف‌کننده برسد، اما این طرح معکوس عمل می‌کند و تقاضا را آزاد می‌گذارد.

وی با بیان اینکه احتمال دارد اجرای طرحی با پیچیدگی‌های فراوان به انحراف کشیده شود، ادامه داد: سوابق گذشته هم نشان می‌دهد طرح‌هایی که مشکل دارد، آسیب اصلی را به پایین دست می‌زند.

وی تاکید کرد: آنچه اطمینان ما را کم کرده، این است که در فاز اول بخشی از طرح که اجرا شده بازخورد مثبتی نداشته است.

برمک قنبر پور عضو هیات مدیره و رییس کمیسیون آموزش انجمن پلیمر نیز در سخنانی گفت: این طرح به جای مدیریت تقاضا بر مدیریت عرضه متمرکز است که روی کاغذ منفی نیست.

وی با اشاره به طرح افق که در آبان سال ۹۸ مطرح شد، افزود: براساس این طرح سهمیه‌بندی‌ها باید متناسب با تولید واقعی اختصاص پیدا کند. متغیر‌هایی که در طرح افق دخیل بودند متغیر‌های کمتری از طرح جدید هستند.

به گفته قنبرپور، طرح افق از زمان ابلاغ تا اجرا چندین ماه زمان برد.

وی ادامه داد: هم صحبت فنی است و هم قانونی، بر اساس قانون بهبود فصای کسب و کار دولت در طرح‌های مختلف باید با ذی‌نفعان مشورت کند.

عضو هیات مدیره انجمن پلیمر گفت: بخش عمده نگرانی ما این است که متغیر‌ها درست کنترل نشده و طرح شتاب‌زده اجرا شود و این موضوع مشکلاتی برای صنایع پایین‌دستی ایجاد کند.

وی تاکید کرد: پیکره صنعت آسیب‌پذیر است و توقع داریم دولت با برخورد علمی و روش پلکانی طرح را پیش ببرد تا ذی‌نفعان آماده شده و بازخورد مشکلات را شناسایی کنیم.

قنبرپور با اشاره به اینکه برخی محصولات دچار کسری عرضه و برخی مازاد عرضه هستند، گفت: اگر کف عرضه را تغییر ندهیم و سقف تقاضا را برداریم، باعث افزایش قیمت محصولات خواهد شد و بر کل زنجیره اثر می‌گذارد و تنها سود پتروشیمی‌ها را افزایش خواهد داد.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

عناوین برگزیده