تاریخ: ۲۳ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۵۰
بازدید: ۱۷۶
کد خبر: ۲۴۰۱۸۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرکل حفاظت محیط زیست مرکزی:

بهره‌برداری غیراصولی از معادن عامل اصلی تخریب غار‌ها است

‌می‌متالز - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: عامل اصلی تخریب غارها، نحوه واگذاری و برداشت معادن است که باید مطالعات و اقدامات اولیه در خصوص حریم غار‌ها با جدیت انجام شود.

به گزارش می‌متالز، "رضا میرزایی" روز سه‌شنبه در نشست کارگروه غارشناسی استان افزود: ارزش زیستی غار‌های استان مرکزی باید مورد بررسی قرار گیرد و سپس در کارگروه ملی غارشناسی و شورای عالی محیط زیست به عنوان اثر طبیعی ملی ثبت شود.

وی تاکید کرد: با این اقدام می‌توان متولی مشخصی برای غار‌ها مشخص و با تکمیل اطلاعات غارها، اعتبارات مناسبی را از کارگروه ملی جذب کرد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی بیان داشت: با توجه به اینکه غار‌ها به عنوان گردشگری محلی آثار طبیعی مطرح هستند از این رو نباید در حریم غارها، ابنیه واقع شده باشد و ایجاد هتل‌ها نیز خارج از حریم پیش بینی شود.

میرزایی ادامه داد: در حریم غار‌ها سازه‌هایی که قابلیت جمع آوری داشته باشد می‌توان نصب کرد تا به غار‌ها آسیبی وارد نشود و انتظار می‌رود قبل از واگذاری معادن

از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت، بهره برداران تعهدات جدید را بپذیرند.

وی عنوان کرد: با توجه به این‌که در مناطق استان مرکزی غار‌های ناشناخته زیادی وجود دارد، نیاز است برای مطالعه غار‌های جدید استان در سال‌های آتی اعتبار مناسبی هدفگذاری شود.

در این نشست، مشکلات و موانع برخی غار‌های استان از جمله غار «خان آباد» خمین، غار «باباجابر» در ۲ کیلومتری روستای "جولان" شهرستان محلات، غار «جوشق» شهرستان دلیجان و غار امجک شهرستان تفرش مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد از سوی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری، اداره کل منابع طبیعی و همچنین سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی مطالعات لازم در این راستا انجام و وضعیت غار‌های مطرح شده تعیین تکلیف شود.

استان مرکزی در قلب ایران قرار گرفته که به لحاظ گونه‌های جانوری و گیاهی یکی از مناطق غنی کشور محسوب می‌شود.

بیش از ۲ هزار جاذبه گردشگری در استان مرکزی شناسایی شده که ۸۷۳ اثر آن در فهرست آثار ملی کشور قرار دارند.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکزی

عناوین برگزیده