تاریخ: ۲۷ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۲۶
بازدید: ۴۹۲
کد خبر: ۲۴۰۵۴۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

احداث کارخانه تولید کنسانتره سنگ آهن فولاد خراسان / سهامداران تجلی بخوانند

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت تجلی معادن و فلزات گفت: پروژه مواد معدنی شرق فولاد خراسان، پروژه تولید کنسانتره با ظرفیت ۲.۵ میلیون تن است.

به گزارش می‌متالز، طرح احداث کارخانه تولید کنسانتره سنگ آهن فولاد خراسان به ظرفیت ۲.۵ میلیون تن در سال توسط شرکت تهیه و تولید مواد معدنی شرق فولاد خراسان اجرا می‌شود. تامین سرمایه این شرکت توسط شرکت تجلی معادن و فلزات انجام می‌شود.
مرتضی علی اکبری، مدیرعامل شرکت تجلی معادن و فلزات در حاشیه بازدید از پروژه احداث کارخانه تولید کنسانتره سنگ آهن گفت: با توجه به قولی که برای بازدید از پروژه‌ها در زمان عرضه اولیه تجلی داده شده بود، برنامه بازدید از پروژه احداث کارخانه تولید کنسانتره سنگ آهن شرکت تهیه و تولید مواد معدنی شرق فولاد خراسان به عنوان اولین پروژه اجرایی شد.
مدیرعامل شرکت تجلی معادن و فلزات در رابطه با پروژه مواد معدنی شرق فولاد خراسان گفت: این پروژه یکی از بهترین پروژه‌های «ومعادن» است که ما به شرکت تجلی آوردیم تا ریسک سرمایه‌گذاری سهامداران را کاهش دهیم.


تولید کنسانتره با ظرفیت ۲.۵ میلیون تن


وی با اشاره به مزیت‌های این پروژه اضافه کرد: پروژه مواد معدنی شرق فولاد خراسان در حقیقت پروژه تولید کنسانتره با ظرفیت ۲.۵ میلیون تن است. با اعلام حمایت ایمیدرو از این پروژه، ظرفیت تولید تا ۵ میلیون تن قابل افرایش است.
علی اکبری با بیان اینکه کنسانتره یک محصول استراتژیک در صنعت فولاد است، گفت: پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که در سال‌های آینده ممکن است واردکننده کنسانتره آهن شویم؛ بنابراین در شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات محصولاتی (کنسانتره) را تولید می‌کنیم که همین الان نیز کمبود آن احساس می‌شود و در سال‌های آینده نیز روند نیاز به این محصول افزایشی خواهد بود.
وی در ادامه با اشاره به دیگر مزیت‌های این پروژه افزود: پروژه‌های مواد معدنی شرکت تجلی معادن و فلزات از معدود پروژه‌های کشور است که امتیاز معدن، تولید و فروش آن تضمین شده است.

بازار مصرف تضمین شده تولیدات کارخانه تولید کنسانتره سنگ آهن


علی اکبری با اشاره به موقعیت جغرافیایی کارخانه تولید کنسانتره سنگ آهن گفت: تولیدات این شرکت بازار مصرف تضمین شده‌ای دارد. کارخانجات شرکت فولاد خراسان با نیاز به کنسانتره، در فاصله بسیار کمی از این پروژه قرار دارد و حتی قبل از آن که به تولید هم برسیم نیاز به کنسانتره تولیدی این پروژه وجود دارد.


بهره‌برداری از ۲و نیم میلیون تن کنسانتره سنگ آهن در کمتر از ۲۴ ماه


مهیار خداپرستی، معاون تحقیق و توسعه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی شرق فولاد خراسان اظهار کرد: طرح احداث کارخانه تولید کنسانتره سنگ فولاد خراسان در مرحله اول به ظرفیت ۲ونیم میلیون تن است. این پروژه در افزایش ظرفیت و طرح توسعه تا ۵ میلیون تن نیز افزایش خواهد یافت.
وی افزود: سهامداران این پروژه، شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات، شرکت مجتمع فولاد خراسان و صندوق عشایر روستائیان است.
خداپرستی با بیان اینکه در حال حاضر مجتمع فولاد خراسان از گندله‌سازی تا شمش و مقاطع فولادی، واحد‌های تولیدی فعال دارد، گفت: کارخانه تولید کنسانتره سنگ فولاد خراسان با هدف تامین مواد و خوراک اولیه مجتمع فولاد خراسان در حال احداث است.

تکمیل زنجیره تولید


خداپرستی تصریح کرد: فولاد خراسان در شش ماه اول سال برترین صادرکننده شرق ایران و برترین تولیدکننده استان خراسان رضوی بوده است. با تکمیل واحد کنسانتره سازی فولاد خراسان، زنجیره تولید به صورت کامل تکمیل می‌شود و ارزش افزوده بسیار بالایی را برای این مجتمع فولادی و دیگر سهامداران در پی دارد.
وی افزود: میزان ذخایر معدنی معدن سنگ آهن سنگان در حدود ۱.۲ میلیارد تن است که بیش از ۵۰ سال تامین خوراک سنگ واحد‌های سرمایه‌گذاری این منطقه را پوشش می‌دهد و عیار قابل قبول و بالایی دارد.
معاون تحقیق و توسعه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی شرق فولاد خراسان در گفتگو با صدای بورس گفت: در زمینه تامین بیشتر مواد اولیه مذاکراتی با کشور‌های همسایه از جمله افغانستان انجام شده و مسائل زیرساختی از جمله خطوط ریلی و جاده‌ای در حال احداث و بهره‌برداری است.


۷۱ میلیون یورو


خداپرستی بیان کرد: این پروژه در فاز اول تا بهره‌برداری، ۷۱ میلیون یورو سرمایه‌گذاری نیاز دارد.
وی در ادامه گفت: در حاضر زیرساخت‌هایی مثل سنگ شکن اولیه کارخانه، مسیر انتقال مواد، انبار سرپوشیده، انبار روباز بر اساس ۵ میلیون تن برنامه‌ریزی، طراحی و احداث شده است. هزینه سرمایه‌گذاری در مرحله دوم بسیار کمتر از ۷۰ درصد است. برای بهره‌برداری از ۲و نیم میلیون تن کنسانتره سنگ آهن، ۲۴ ماه زمان نیاز داریم و سعی می‌کنیم این زمان را به حداقل برسانیم.


برنامه‌ریزی برای ۳۰ سال آینده


غلامرضا شیرازی رستمی، عضو هیات مدیره شرکت تهیه و تولید مواد معدنی شرق فولاد خراسان در ارتباط با مهمترین چالش‌های معدن و صنایع معدنی کشور گفت: نگاه جامع به طرح فولادی کشور تا سال ۱۴۰۴، تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در کشور است. برای تولید این میزان فولاد باید زنجیره تامین مواد تکمیل شود که مهمترین پارامتر تامین سنگ آهن است.
وی افزود: در حال حاضر در مجموعه سنگان به دلیل اکتشافات و کشف ذخایر معدنی می‌توان برای ۳۰ تا ۵۰ سال آینده برنامه‌ریزی کرد.
شیرازی رستمی افزود: باید نگاه ویژه‌ای به تامین مواد اولیه مخصوصاً معادن و سنگ آهن به عنوان نقطه شروع بهره‌برداری داشته باشیم.


۲ عامل توسعه در معدن


رستمی تلاش برای پیدا کردن پهنه‌ها و اکتشافات جدید و رجوع به تکنولوژی‌های روز دنیا را ۲ عامل توسعه دانست و گفت: اکثر معادن روی زمین هستند در حالی که اکتشافات در دنیا با عمق بالای ۲۰۰۰ متر انجام می‌شود.
وی بیان کرد: باید نگاه بلند مدت به مساله معدن داشته باشیم و با استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا به سمت اکتشاف در عمق برویم.
وی در ارتباط با تامین آب، برق و گاز پروژه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی شرق فولاد خراسان نیز گفت: زیرساخت‌های اساسی در پروژه شرکت طرح تولید مواد معدنی شرق فولاد خراسان ایجاد شده است تا بعد از تولید ۲و نیم میلیون تن کنسانتره در فاز اول، بتوانیم به راحتی با یک طرح توسعه‌ای و هزینه بسیار کمتر از طرح اولیه، به تولید ۵ میلیون تن کنسانتره در فاز دوم برسیم.
عضو هیات مدیره شرکت تهیه و تولید مواد معدنی شرق فولاد خراسان افزود: این پروژه روی ریل قرار گرفته است و سهامداران همدل هستند و منابع مالی این پروژه را تامین می‌کنند.
وی با بیان اینکه مشکلات زیرساختی ازجمله تامین آب فقط به این پروژه ختم نمی‌شود و برای اکثر پروژه‌های فولادی این مشکل مطرح است، بیان کرد: برای جبران این موضوع باید یک طرح جامع زیرساختی آبرسانی، برق‌رسانی و گازرسانی برای کل طرح‌های جامع فولادی کشور دیده شود.
رستمی افزود: انتقال آب دریای عمان به بخش مرکزی، کرمان و سیرجان انجام شده است. در فاز دوم انتقال آب به سنگان خراسان نیز مطرح است. بخشی از سرمایه‌گذاری این پروژه توسط شرکت ما در حال انجام است. تا اجرایی شدن انتقال آب، برای تامین آب مورد نیاز پروژه شرکت تهیه تولید مواد معدنی شرق فولاد خراسان چند حلقه آب خریداری شده است.

منبع: صدای بورس

عناوین برگزیده