تاریخ: ۲۷ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۴۲
بازدید: ۱۷۲
کد خبر: ۲۴۰۵۹۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس جمهور در سفر به استان یزد:

کارخانه الکترو کویر نمادی از خنثی سازی تحریم‌ها است/ هیچ بانکی در کشور حق تعطیل کردن واحد‌های تولیدی را ندارد/ توسعه صنعتی و اقتصادی کشور همراه با حفظ محیط زیست باشد

‌می‌متالز - رئیس جمهور در سفر استانی خود به یزد از کارخانه الکترو کویر و کارخانه تعطیل شده خوش ریس یزد بازدید به عمل آورد و در شورای اداری این استان و نشست خبری با اصحاب رسانه به بیان مهمترین نقطه نظرات خود در حوزه‌های مرتبط با صنعت، معدن و تجارت پرداخت.

به گزارش می‌متالز، آیت الله سید ابراهیم رئیسی در جریان این سفر و در بازدید از کارخانه الکترو کویر گفت: کارخانه الکترو کویر نمونه یک کار موفق است که توانسته با همت و تلاش به فناوری پیچیده تولید تابلو‌های برق دست پیدا کند.

رئیس جمهور اظهار داشت: این کارخانه نمونه‌ای است از خنثی کردن تحریم‌هاست و معلوم می‌شود که در مقابل تحریم‌هایی که می‌خواهند از دستیابی ما به تکنولوژی جلوگیری کند توانسته با همت و تلاش تابلو‌های برق با کیفیت برتر ارائه دهد.

گفتنی است، این کارخانه یکی از نمونه‌های موفق تولید محصولات داخلی است که انواع تابلو‌های برق صنعتی را در داخل کشور طراحی و تولید و به اقصی نقاط جهان صادر می‌کند.

هیچ بانکی در کشور حق تعطیل کردن واحد‌های تولیدی را ندارد

رئیس جمهور همچنین از کارخانه ریسندگی خوش ریس که به مدت ۸ سال تعطیل شده است بازدید کرد.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در بازدید از کارخانه تعطیل شده خوش ریس یزد خاطر نشان کرد: هیچ بانکی در کشور حق تعطیل کردن واحد‌های تولیدی را ندارد.

وی با انتقاد از تعطیلی این واحد تولیدی گفت: هر چه زودتر این کارخانه با همت و پیگیری فعال شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه تعطیلی چنین واحد‌های تولیدی انسان را رنج می‌دهد چرا که متاسفانه این ثروت معطل مانده است، خاطر نشان کرد: بانک‌ها اگر جایی را تملک می‌کنند باید یا خودشان آنجا را راه اندازی کنند و یا سریعا به افراد توانمند واگذار کنند.

رئیس جمهور تاکید کرد: هیچ بانکی حق ندارد واحد تولیدی را تعطیل کند. اقدامی که در مورد این واحد تولیدی شده است تعطیل کردن تولید و اشتغال در کشور است، چه کسی پاسخگوی ۸ سال بیکاری کارگران این‌واحد تولیدی خواهد بود؟

آیت الله رئیسی به منظور احیای مجدد این واحد تولیدی و راه اندازی آن دستورات لازم را صادر کرد.

گفتنی است، کارخانه خوش ریس در سال ۸۲ افتتاح شده بود که با دارا بودن ۳۰۰ کارگر از جمله ۱۲۰ کارگر زن، از سال ۹۲ توسط بانک تملک و تعطیل شده است.

همچنین آیت الله رئیسی در ادامه این سفر با حضور در بازار قدیمی شهر یزد از نزدیک با برخی کسبه و مردم دیدار و گفتگو کرد و از نزدیک در جریان مشکلات آن‌ها قرار گرفت.

فعالسازی ظرفیت‌های موجود یک اولویت است

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی شامگاه جمعه در شورای اداری استان یزد با تاکید بر اینکه آنچه در جریان سفر دولت به یزد به تصویب رسیده باید به دست مدیران استانی محقق شود، اظهار داشت: امیدواریم با تامین اعتبار، همه پروژه‌های نیمه‌تمام به پایان برسد، اما در وضع موجود باید روی اولویت‌ها تمرکز کرد؛ از جمله اولویت‌ها، ظرفیت موجود، اما راکد یا نیمه فعال است که باید در مسیر تولید و اشتغال فعال شود.

دستور تشکیل کارگروه فعال‌سازی کارگاه‌های نیمه فعال

رئیس جمهور ضمن دستور به استاندار یزد برای تشکیل کارگروه فعال‌سازی کارگاه‌های نیمه فعال در استان با همکاری معاون اجرایی ریاست جمهوری و وزیر صمت، تصریح کرد: عدالت در توسعه مهم است و توسعه استان یزد نامتوازن بوده و باید از این پس توزیع امکانات و سرمایه‌گذاری، همه مناطق استان را پوشش دهد.

دکتر رئیسی در ادامه با اشاره به برنامه دولت برای تفویض اختیارات بیشتر به استان‌ها گفت: در این راستا صندوق پیشرفت و عدالت در هر استان تشکیل خواهد شد تا در به سامان رسیدن پروژه‌های نیمه تمام و ایجاد اشتغال و کمک به واحد‌های تولیدی به مسئولان استانی کمک کند.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه بخش خصوصی در استان یزد در سطح بالایی فعال است، تصریح کرد: مردم یزد در بخش‌های مختلف اقتصادی مشارکت خوبی دارند که جای قدردانی دارد و مسئولین باید قدر این همکاری و مشارکت را بدانند.

اگر بانک‌ها یک واحد صنعتی را تعطیل کند، تخلف کرده‌اند

آیت الله رئیسی شامگاه جمعه در پایان سفر به استان یزد در نشست خبری ظرفیت‌های تولیدی و صنعتی راکد یا نیمه‌فعال استان را یکی دیگر از مسائل یزد توصیف و تصریح کرد: در بازدید یکی از واحد‌های صنعتی گفتم و اینجا هم می‌گویم بانک‌هایی که واحد‌های صنعتی را تملک می‌کنند، باید واحد‌های صنعتی را فعال نگه دارند و اگر نمی‌توانند، باید سریع آن‌ها را واگذار کنند؛ زیرا اگر بانک‌ها یک واحد صنعتی را تعطیل کند، تخلف کرده‌اند.

وی با اشاره به گزارش ارائه شده مبنی بر نیمه‌تعطیل بودن ۴۰۰ واحد صنعتی و راکد ماندن ۲۰۰ واحد صنعتی در استان یزد گفت: این واحد‌ها باید از رکود خارج شود و مقرر شد کارگروهی با همکاری وزارت صمت و استانداری تشکیل شود و مشکلات این واحد‌ها را بررسی و رفع کند.

توسعه صنعتی و اقتصادی کشور همراه با حفظ محیط زیست باشد

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره اینکه منابع حاصل از ظرفیت‌های اقتصادی یزد نصیب همه کشور می‌شود، اما تبعات آن صرفا نصیب مردم یزد می‌شود، اظهار داشت: توسعه صنعتی و اقتصادی کشور باید همراه با حفظ محیط زیست باشد.

آیت‌الله رئیسی مهاجرت نیروی کار به استان یزد را به خاطر ظرفیت‌های اقتصادی استان یک مزیت برشمرد و گفت: امروز برخی صنایع یزد رتبه‌های اول تا سوم را در کشور دارند و باید تلاش کرد منافع متناسبی از این ظرفیت‌ها به خود استان برسد.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده