تاریخ: ۰۱ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۵۹
بازدید: ۲۲۱
کد خبر: ۲۴۱۰۹۷
سرویس خبر : انرژی

میرسلیم: طرح قیر رایگان فساد آفرین است

‌می‌متالز - عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با اشاره به تصویب طرح قیر رایگان در مجلس، دو نرخی کردن قیمت محصولات همچون قیر را فسادآفرین دانست

به گزارش می‌متالز، عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با اشاره به تصویب طرح قیر رایگان در مجلس، دو نرخی کردن قیمت محصولات همچون قیر را فسادآفرین دانست و گفت: در طرح توزیع قیر رایگان اگرچه هدف قانون گذار حمایت از مناطق محروم، عمران و آسفالت راه‌ها و کاهش هزینه است، اما در نهایت خروجی آن متفاوت با اهداف اولیه و فسادآفرین بوده است.

سید مصطفی میرسلیم افزود: ممکن است نیت اولیه پیشنهاد دهندگان طرح توزیع قیر رایگان یا دیگر طرح‌ها که در آن‌ها معافیت‌هایی در نظر گرفته شده یا برخی کالا‌ها رایگان یا با دو نرخ متفاوت عرضه می‌شود، مثبت و برای خدمت به مردم باشد، اما سال هاست که فسادآفرین بودن این روش‌ها به دلیل دو نرخی شدن بازار به اثبات رسیده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به رغم اثبات فسادآفرین بودن این گونه طرح‌ها و مصوبات، باید پرسید که چرا باز هم بر تصویب و اجرای آن‌ها اصرار داریم، اظهار کرد: ما باید از تکرار روش‌های اشتباه پرهیز کنیم، یعنی هر کالا و خدماتی به قیمت واقعی عرضه شود تا جلوی انحراف، فساد و قاچاق از سرچشمه آن گرفته شود.

این نماینده در بخش دیگری از اظهارات خود درباره بودجه ۱۴۰۱ نیز با بیان اینکه در بررسی بودجه بهتر است ابتدا به درآمد‌ها پرداخته و سپس هزینه‌ها را در نظر بگیریم، گفت:، زیرا در غیر این صورت با کسری بودجه مواجه خواهیم شد که مصیبت آن به صورت تورم و کاهش ارزش پول ملی گریبان‌گیر همه می‌شود.

میرسلیم ادامه داد: طبق اصل ۷۵ قانون اساسی مجلس نمی‌تواند پیشنهادی بدهد که محل تأمین هزینه آن مشخص نشده باشد، بنابراین ابتدا باید پیش بینی درآمد صورت گیرد و در این مساله نمایندگان اهتمام دارند که افزایش هزینه بدون محل درآمد واقعی نداشته باشیم.

او در پایان گفت: آنچه در قانون برنامه توسعه‌ای کشور آمده بود، شفاف شدن حساب و کتاب‌های خزانه است این که همه درآمد‌ها با حساب واقعی به خزانه واریز شود و سپس هر جا لازم است یارانه‌ای به آن تعلق گیرد و لذا آن یارانه با حساب قانونی مشخص تخصیص یابد که در غیر این صورت راهی برای انحراف و ویژه خواری هموار می‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده