تاریخ: ۱۷ آذر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۱۶
بازدید: ۲۴۸
کد خبر: ۲۴۱۵۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
روند حاکم بر تجارت و مصرف بوکسیت جهان

افزایش تقاضا، واردات بوکسیت را در اقصی نقاط جهان افزایش داده است

می متالز - در حال حاضر، عمده بوکسیت تولید و عرضه شده در نقاط خاصی از جهان تولید می‌شود؛ ولی ظرفیت‌های پالایش آلومینا در سطح جهان پراکندگی بیشتری یافته‌اند. این امر منجر به رونق گرفتن تجارت بوکسیت در سال‌های گذشته شده است.
افزایش تقاضا، واردات بوکسیت را در اقصی نقاط جهان افزایش داده است

به گزارش می متالز، بوکسیت، اصلی‌ترین کانی آلومینیوم است که از آن برای تولید معدنی این فلز استفاده می‌شود. به‌طور متوسط بیش از 70 درصد بوکسیت تولید شده در سطح جهان برای تولید آلومینیوم اولیه (تولید شده از منابع معدنی) استفاده می‌شود. در طول 2 دهه گذشته، تولید و مصرف این ماده معدنی در سطح جهان، به‌طور میانگین در هر سال حدود 5.8 درصد رشد کرد و در سال 2017 به بیش از 350 میلیون تن رسید. هر چند که در بین فلزات مختلف، آلومینیوم بیشترین پراکندگی و غلظت را در پوسته زمین دارد و تقریبا در بیشتر نقاط جهان می‌توان کانسنگ‌های حاوی آلومینیوم را یافت، اما به‌واسطه قیمت کنونی آلومینیوم، تمامی کانسارهای موجود از نظر اقتصادی قابل برداشت نیستند. این امر تنها کانسارهای خاصی از بوکسیت را در برخی از نقاط جهان مقرون به‌صرفه کرده است.

بدین ترتیب در حال حاضر، عمده بوکسیت تولید و عرضه شده در نقاط خاصی از جهان تولید می‌شود که سبب شده با افزایش میزان تقاضای بوکسیت، بر میزان تجارت آن نیز افزوده شود. در طول سال‌های گذشته، با رشد کاربردهای آلومینیوم در سطح جهان، محرک کافی برای توسعه ظرفیت‌های مصرف بوکسیت و پالایش آن (برای تولید محصول میانی آلومینا) ایجاد شد. با توجه به اینکه ظرفیت‌های تولید آلومینا در سطح جهان، عمدتا وابسته به جغرافیای بازار مصرف آلومینا (ظرفیت‌های تولید آلومینیوم اولیه) توسعه یافته، ولی جغرافیای عرضه آن تغییر چندانی نکرده است، در سال‌های گذشته با افزایش میزان مصرف بوکسیت، بر میزان نسبت تجارت به مصرف آن نیز افزوده شده است.

نمودار 1، سهم واردات از مصرف بوکسیت را در چین و خارج از چین طی 2 دهه گذشته نشان می‌دهد. همان‌طور که در این نمودار مشاهده می‌شود، این میزان نه‌تنها در چین، بلکه در سایر کشورها نیز روندی صعودی را طی کرده است. با این حال، با توجه به اینکه چین خود یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان بوکسیت در جهان به‌شمار می‌رود، سهم واردات در تأمین نیاز این کشور کمتر از سایر کشورهای جهان بوده است. افزایش تقاضای بوکسیت در این کشور به‌واسطه توسعه ظرفیت‌های آلومینا و آلومینیوم در آن، در کنار کانسارهای نه‌چندان باکیفیت بوکسیت سبب افزایش تمایل به بوکسیت وارداتی در این کشور شده است؛ هر چند که آمارها حاکی از آن است که حجم عرضه بوکسیت داخلی این کشور طی حدود یک دهه گذشته، تقریبا ثابت باقی ماند.

در سایر کشورهای جهان، سهم واردات از تأمین بوکسیت مورد نیاز طی سال‌های گذشته به نزدیک 70 درصد رسید. کاهش هزینه‌های حمل و نقل به‌ازای هر واحد محصول طی دهه‌های اخیر و در عین حال، افزایش قیمت‌های انرژی سبب شده تا عمده تمرکز توسعه ظرفیت‌های پالایش بوکسیت متکی به دسترسی به منابع انرژی باشد و این امر به‌عنوان محرک رشد تجارت بوکسیت عمل کرده است.

عناوین برگزیده