تاریخ: ۰۴ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۸:۳۸
بازدید: ۱۶۸
کد خبر: ۲۴۱۵۴۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

۱۲۰ هزار میلیارد تومان پول خودرو به دلال‌ها داده شده است

‌می‌متالز - نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، خودروسازی تا زمانی که از انحصار بیرون نیاید، کیفیت آن بهبود پیدا نخواهد کرد و قیمت آن نیز سامان داده نمی‌شود و برای حمایت از خودروسازی باید این صنعت از انحصار خارج شود.

به گزارش می‌متالز، سید جواد حسینی کیا نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن با بیان اینکه در ۳ سال گذشته ۱۲۰ هزار میلیارد تومان پول خودرو به دلال‌ها داده شده است، ادامه داد: خودروسازی تا زمانی که از انحصار بیرون نیاید، کیفیت آن بهبود پیدا نخواهد کرد و قیمت آن نیز سامان داده نمی‌شود و برای حمایت از خودروسازی باید این صنعت از انحصار خارج شود. البته این به معنای مقابله با خودروسازی نیست بلکه در راستای حمایت از خودروسازی است. چرا که اگر رقابت نباشد، کیفیت بهبود پیدا نخواهد کرد در نتیجه خودرویی ارزان نخواهد شد و امکان صادرات خودرو هم محقق نمی‌شود.

سرنوشت طرح ساماندهی خودرو

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن درباره سرانجام طرح ساماندهی خودرو که در یکی دو ماه اخیر در مجلس تصویب شد، گفت: شورای نگهبان این طرح را تایید کرده است، ولی هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام با این طرح مخالفت کرد.

وی دلیل این رای هیات عالی نظارت را تفاوت دیدگاه‌ها عنوان کرد و گفت: دیدگاه ما حمایت از خودروسازی است و معتقدیم اگر رقابت در این فضا وجود نداشته باشد، خودروسازی در همین شرایط خواهد ماند، اما با نگاهی که مجمع دارد، این طرح دیگر کارآمد نیست.

نماینده مردم سنقرکلیایی در استان کرمانشاه درباره منطق هیات نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام برای طرح ساماندهی خودرو گفت: هیات نظارت معتقد است که این طرح سبب جمع شدن ارز شده و به خودروسازی کشور هم لطمه وارد می‌کند. در حالی که جمع خانواده خودرو ساز ۱۵۰ هزار نفر است و جمعیت خانواده قطعه ساز هم حدود ۵۵۰ هزار نفر هستند و در مجموع حدود ۷۰۰ هزار نفر سر سفره خودروسازی نان می‌خورند. البته ما معتقد نیستیم این ۷۰۰ هزار نفر نباید سر سفره خودروسازی نان بخورند، ولی به هر حال منابع کشور هم در حال هدر رفتن است.

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: اگر ماشینی با حداقل مصرف بنزین وارد کشور شود، با همان مقدار بنزینی که صرفه جویی می‌شود می‌توان ۵ تا ۱۰ سال حقوق این تعداد شاغل در بخش خودرویی کشور را پرداخت کرد. ولی اگر اصلاحات لازم را برای این بخش انجام ندهیم، آیا پاسخی برای آینده کشور داریم؟ بر همین اساس در اولویت نخست باید هزینه‌های بالاسری کاهش یابد، انحصار شکسته شده و رقابت ایجاد شود و از مدیریت دولتی به مدیریت بخش خصوصی تغییر روش دهیم.

وی با تاکید بر اینکه تحقیق و تفحص برای اصلاح نیست بلکه هدف برملا کردن فساد احتمالی و ارائه گزارش آن بخش یا فرد به دستگاه قضا است، درباره نتیجه تحقیق و تفحص در دوره‌های گذشته مجلس از خودروسازی کشور، گفت: گزارش تحقیق و تفحص از خودروسازی در دوره قبل مجلس به قوه قضاییه ارجاع شد.

هنوز مشخص نیست خسارت به مشتریان را چه فرد یا نهادی باید پرداخت کند

نماینده مردم سنقرکلیایی استان کرمانشاه در مجلس درباره اینکه آیا موضوع تحقیق و تفحص شامل خودرو‌هایی ثبت نامی که به دست مشتریان نرسیده هم می‌شود، گفت: برخی از خط‌های تولید خودرو در زمان تحریم تعطیل شدند و برخی دیگر از خط‌ها مسیر تولید خود را از سرگرفتند. در بخش خودرو‌های سنگین حدود ۷ هزار نفر ثبت نام کردند که از این تعداد بیش از ۵ هزار آن تحویل داده شد و خودروسازان حدود یکهزار و ۴۰۰ خودرو هنوز به مشتریان بدهکار هستند.

وی خاطرنشان کرد: خودروساز در آن زمان از مشتری مبلغ ۵۰ میلیون تومان دریافت کرده و در نهایت با ۱۵۰میلیون تومان باید خودرو را تحویل می‌داده است. ولی الان ۷ تا ۸ میلیارد تومان قیمت تمام شده خودرو است و اینکه چه فردی باید این خسارت را پرداخت کند، هنوز روشن نیست.

منبع: موسسه مطالعاتی تحریریه

عناوین برگزیده