تاریخ: ۰۵ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۵۳
بازدید: ۷۷۶
کد خبر: ۲۴۱۶۷۸
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

بهبود وضعیت ناخالص داخلی با رونق ساخت و ساز

‌می‌متالز - در دهه‌هاى گذشته، اغلب کشورهاى در حال توسعه، اهمیت صنعت ساختمان را به عنوان عامل اصلى رشد اقتصادى نادیده می‌گرفتند. اما امروزه، صنعت ساختمان، یکى از مهم‌ترین صنایع در اقتصادهاى مدرن به شمار می‌آید و بخش مسکن، فقط نقش سرپناه انسان‌ها را ایفا نمی‌کند، بلکه به عنوان موتور محرکه‌اى براى رشد و توسعه اقتصادی کشور‌ها به کار گرفته می‌شود و باعث ایجاد ارزش افزوده در اقتصاد و تحرک در تولید می‌شود.

به گزارش می‌متالز، رشد شتابان و بی‌رویه جمعیت در شهر‌های بزرگ و به تبع آن نیاز به مسکن در سطحی وسیع، از یک سو و نیز جلوگیری از گسترش افقی شهر‌ها از سوی دیگر، احداث ساختمان‌های بلند را به عنوان راه‌حلی در مقابل مساله زمین ضروری ساخته است از این رو آشنایی با فرصت‌های موجود در صنعت ساختمان و خصوصا بلندمرتبه‌سازی می‌تواند موجب شناسایی فرصت‌های مساعد برای توسعه کار‌آفرینی در صنایع بالادستی و پایین‌دستی ساختمان‌سازی و بلند‌مرتبه‌سازی باشد.

تشخیص فرصت‌ها قلب کارآفرینی است

در همین راستا مدیر عامل شرکت «آرشا پارس» گفت: از نیمه دوم قرن نوزدهم به بعد که استفاده از ساختمان‌های بلند در شهر‌های جهان متداول شد و گسترش یافت، بلند‌مرتبه‌سازی همواره به عنوان یک پدیده مهم و اساسی مورد بحث بوده است. در واقع این پدیده از سویی می‌تواند به بسیاری از مسائل شهری مانند کمبود زمین، مسکن، بهینه‌سازی هزینه‌های تاسیسات شهری، جلو‌گیری از رشد افقی شهر‌ها و اشتغال پاسخ دهد.

محسن عبدالهی‌علویجه ادامه داد: با در نظر گرفتن اهمیت صنعت ساختمان، به خصوص بلندمرتبه‌سازی، شناسایی فرصت‌های کارآفرینانه در این صنعت می‌تواند جهشی در تامین نیاز‌های جامعه بوده و منجر به رشد و توسعه کشور شود و از طرفی با کهنه شدن روش‌های سنتی پرهزینه و کم‌سرعت و جایگزینی روش‌های نوین تولید به طور چابک و کارآتر عمل کند.

به گفته وی همان گونه که می‌دانیم شغل‌های ساختمانی یکی از قدیمی‌ترین مشاغلی است که برای انسان ایجاد شده است. اما امروزه مشاغلی وجود دارد که بسیار جدید هستند و به همین دلیل انبوه‌سازی در دنیای صنعتی، زمینه به وجود آمدن این مشاغل جدید را فراهم آورده است و قدیمی بودن ساخت و ساز تاثیر چندانی در این مشاغل نداشته است.

عبدالهی ادامه داد: به لحاظ اقتصادی حدود ۴۰ درصد از گردش مالی متعلق به صنعت ساختمان و به لحاظ اشتغال میلیون‌ها نفر از آحاد مختلف جامعه به اشکال مختلف دست‌اندر‌کار حوزه ساختمان‌سازی هستند. در اینجا می‌توان به برخی از مشاغل که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در محور‌های مختلف برای گردش چرخ صنعت ساختمان تلاش می‌کنند شامل ده‌ها شغل از جمله مهندسان، کاردان‌های فنی، استادکاران، معماران تجربی، کارگران ماهر، کارکنان کارخانه‌های تولیدی و همچنین معادن مربوطه، پیمانکاران و شرکت‌های ساختمان‌سازی، ریل‌سازی، کارکنان شاغل در ادارات و موسسات ذی‌ربط مانند وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن، شهرداری‌ها، کارکنان بنگاه‌های معاملات مسکن، فروشندگان لوازم و مصالح ساختمانی و... اشاره کرد.

با بررسی آماری می‌توان دریافت، افرادی که در حوزه‌های مختلف اشاره شده فعالیت می‌کنند، تا منجر به ایجاد ساختمان با کاربری مسکونی، اداری، تجاری و صنعتی شوند، بیش از ۶ میلیون نفر برآورد شده است که با احتساب اعضای خانواده آن‌ها حدودا بیش از ۲۰ میلیون نفر جمعیت کشور از این صنعت امرار معاش می‌کنند که نشان از اهمیت بالای این صنعت در حوزه‌های جمعیتی و تخصصی و اقتصادی است.

مدیرعامل شرکت آرشا پارس ادامه داد: باید توجه داشت که اقتصاد‌های بسیار بزرگ مانند اقتصاد ژاپن، آمریکا، چین و آلمان حاصل پشتکار کارآفرین‌های این کشور‌ها هستند. کارآفرینی به عنوان یک محرک اقتصادی در هر جامعه‌ای کاملا ضروری است. این افراد در هر جامعه می‌توانند پیشگام رشد‌های بزرگ و موفقیت‌های تجاری و اقتصادی باشند. بی‌تفاوتی نسبت به کارآفرینان، اقتصاد هر جامعه‌ای را به نابودی خواهد کشاند. اما باید توجه داشت که کارآفرینان به تنهایی نمی‌توانند عامل ایجاد شغل و توسعه در صنعت ساختمان و به طور کلی در اقتصاد شوند. بلکه لازمه این کار حمایت همه‌جانبه از سوی دولت و سازمان‌ها است.

به گفته وی حذف قوانین دست و پاگیر و محدودکننده، تجدید نظر در مورد هزینه‌هایی در قالب عوارض ساختمانی، مالیات‌های مربوطه، بیمه تامین اجتماعی و جریمه‌هایی که باید بابت مجوزی که از ابتدا اشتباه صادر شده است پرداخت، ترویج فرهنگ آپارتمان‌نشینی برای بلندمرتبه‌سازی برای اشتغال‌زایی بیشتر، داشتن ثبات اقتصادی، سهولت در تامین سرمایه مورد نیاز از طریق بانک‌ها، شناسایی و توانمندسازی کارآفرینان در صنعت راه و ساختمان، ارتقای نقش نوآوران و کارآفرینان در توسعه و اعتلای کشور در صنعت راه و ساختمان از طریق خلق دانش، فناوری و به خصوص کسب وکار دانش‌بنیان و... تنها بخشی از مواردی است که می‌تواند به رشد کارآفرینی در صنعت ساختمان کمک کند.

طبق آمار‌های منتشر شده در سازمان آمار و وزارت مسکن و شهرسازی، صنعت ساختمان، رتبه اول را در زمینه اشتغال‌زایی داشته و مشاغل ساختمانی به دلیل قرار گرفتن در بخش انتهایی زنجیره تولید و ارتباط نزدیکی که با سایر بخش‌های اقتصادی دارند، دارای توان اشتغال‌زایی بالایی بوده و امروزه رشد و توسعه بسیاری داشته‌اند. این تاثیرگذاری بر اقتصاد کشور به تحرک بیشتر در آن و خروج کشور از رکود کمک قابل توجهی کرده است.

عبدالهی گفت: به دلیل شاغل بودن قشر ضعیف و متوسط جامعه در حوزه مشاغل ساختمانی، اشتغال‌زایی برای اقشار کم‌درآمد بیشتر شده و به کاهش فقر هم کمک قابل توجهی می‌کند به نحوی که حتی در شرایط رکود اقتصادی هم گسترش فعالیت در حوزه صنعت ساختمانی به بهبود وضعیت ناخالص داخلی کمک کرده و سهمی ۵تا ۸ درصدی دارد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده