تاریخ: ۰۶ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۵۷
بازدید: ۱۷۹
کد خبر: ۲۴۱۹۲۱
سرویس خبر : انرژی

امکان استفاده از ذخیره سازی برق برای رفع ناترازی برق تابستان

‌می‌متالز - مدیرعامل گروه مپنا از امکان استفاده از ذخیره سازی برق برای رفع ناترازی برق تابستان خبر داد و گفت: یکی از راهکار‌ها این است که به سمت ذخیره سازی پیش برویم و دولت نیز زیرساخت‌های لازم را برای این مسئله فراهم کند.

به گزارش می‌متالز، عباس علی آبادی، مدیرعامل گروه مپنا در حاشیه مراسم امضای قرارداد نیروگاه‌های ۵۴۶ مگاواتی سیکل ترکیبی اردکان و بهاباد در جمع خبرنگاران اظهار داشت:کیفیت و قیمت دلیل این است که کشور‌های دیگر ایران را برای ساخت نیروگاه انتخاب می‌کنند.

وی افزود: ایران امروز در زمینه طراحی، ساخت و اجرای تجهیزات نیروگاهی و احداث نیروگاه جزو کشور‌های صاحب فناوری است.

مدیرعامل گروه مپنا با اشاره به ضرورت ذخیره سازی انرژی در جهان امروز، گفت: ذخیره سازی انرژی در سوخت‌های فسیلی امکانپذیر بوده، اما این بحث در حوزه برق یک موضوع آرمانی بوده است.

وی ادامه داد: روش‌های متعددی در این حوزه وجود داشته که ما نیز به دنبال آن رفته‌ایم؛ بطور مثال هیدروژن از جمله روش‌های ذخیره سازی است؛ همچنین می‌توان از نیروگاه‌های تلمبه ذخیره‌ای و یا روش‌های مکانیکی و شیمیایی برای ذخیره سازی انرژی استفاده کرد؛ خوشبختانه در چند سال اخیر روش‌های پیشرفته‌ای برای این مساله به وجود آمده که یکی از آن‌ها روش ذخیره سازی در باطری و یا تولید هیدروژن بوده است.

مدیرعامل گروه مپنا خاطرنشان کرد: شرکت مپنا در هر دو گزینه فعالیت کرده و امروز توانایی ذخیره سازی در مقیاس مگاوات و چند ده مگاوات به صورت شیمیایی وجود دارد؛ بطوریکه ذخیره سازی انرژی از مقیاس کوچک برای خانگی تا مقیاس بزرگ کاملا فراهم شده و وارد مرحله تجاری سازی شده است.

وی افزود: توصیه من به مردم و بنگاه‌ها این است که برای اصلاح بار، برق مورد نیاز خود را ذخیره کنند، اما متاسفانه در ایران به دلیل اینکه قیمت برق حالت رقابتی ندارد به این مسئله توجهی نمی‌شود؛ اما این موضوع در دنیا کاملا مطرح است.

مدیرعامل مپنا با بیان اینکه در آینده که روش‌های تجدیدپذیر توسعه پیدا می‌کند حتما باید روش‌های ذخیره سازی نیز به همان نسبت توسعه یابد که بتوان برق گرانی که تولید می‌شود را حفظ کرد، گفت: در حال حاضر یکی از استراتژی‌های مپنا توسعه روش‌های ذخیره سازی هم در هیدروژن و هم شیمیایی است.

علی آبادی با بیان اینکه "ذخیره سازی برق می‌تواند در رفع ناترازی برق در زمان پیک تاثیر زیادی داشته باشد"، گفت: اگر در سطح ملی به عنوان یک محور به این مسئله نگاه شود می‌توانیم گام‌های بزرگی برداریم؛ بطوریکه اگر به ساختمان‌ساز‌ها بگویند که شرط اخذ مجوز پایان کار برای آن‌ها این است که حتما در ساختمان یک ذخیره ساز داشته باشند بسیاری از مشکلات حل خواهد شد؛ چه بسا که این موضوع از لحاظ پدافند غیر عامل نیز می‌تواند مهم باشد.

علی آبادی خاطرنشان کرد: به اعتقاد من یکی از راهکار‌ها این است که به سمت ذخیره سازی پیش برویم و دولت نیز زیرساخت‌های لازم را برای این مسئله فراهم کند؛ شرکت‌ها و بنگاه‌های صنعتی نیز می‌توانند در این حوزه گام بردارند.

علی آبادی با اشاره به برنامه مپنا برای ساخت لکوموتیو‌های پرسرعت، گفت: ماهانه ۱۰۰ واگن و چهار لکوموتیو می‌سازیم؛ اما مپنا برنامه‌هایی را برای ساخت واگن‌های پرسرعت دارد که در آینده جزئیات آن را اعلام می‌کند.

مدیرعامل گروه مپنا در پاسخ به این سوال که سهم مپنا در تفاهم‌نامه ۱۰ هزار مگاواتی وزارت نیرو و وزارت صمت چقدر است؟، گفت: مپنا این آمادگی را دارد که تمام این نیاز را برطرف کند؛ ما حتی حاضریم دو برابر این میزان را تامین کنیم.

وی ادامه داد: شب گذشته یک قرارداد ۵۰۰ مگاواتی با کشور خارجی منعقد کردیم و این برای ما افتخار است که در داخل بتوانیم خدمت بیشتری داشته باشیم.

علی آبادی در خصوص آخرین اقدامات مپنا برای نیروگاه رمیله عراق گفت: این نیروگاه بزرگترین نیروگاه عراق است که چهار فاز دارد، فاز اول آن اجرا شده، فاز دوم در حال اجرا است که اولین واحد بخار اردیبهشت ماه سنکرون می‌شود؛ در فاز سوم چهار توربین تا اردیبهشت ماه سنکرون خواهد شد و فاز چهارم را نیز تا قبل از پیک عراق وارد مدار خواهیم کرد.

وی افزود: در حال مذاکره با عراق هستیم تا یک قرارداد بزرگتری را منعقد کنیم؛ البته باید گفت که قرارداد رمیله بزرگترین قرارداد صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران در طول تاریخ تاکنون بوده؛ با این حال برای عراق یک پروژه جدید را تعریف کرده ایم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده