تاریخ: ۰۷ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۴۴
بازدید: ۱۴۵
کد خبر: ۲۴۲۲۹۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

هوشمند‌سازی صدور کارت بازرگانی، فضای رانت و امضای طلایی را حذف می‌کند

‌می‌متالز - با هوشمند‌سازی صدور کارت بازرگانی، فضای رانت و امضای طلایی از بین می‌رود و به سمت اقتصاد شفاف و قابل اتکا می‌رویم.

به گزارش می‌متالز، سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت دیروزدر آیین رونمایی از فرآیند هوشمند سازی و حذف نقش عامل انسانی در صدور کارت بازرگانی با بیان این مطلب افزود: تسهیل گری یکی از ارکان چهارگانه اولویت دار ما است و با تکمیل سامانه جامع تجارت، روش حکمرانی وزارت صنعت، معدن و تجارت هم تغییر می‌کند.

وی با اشاره به برخی مزیت‌ها و پیامد‌های مثبت و امید آفرین فرآیند هوشمند سازی صدور کارت بازرگانی گفت: انجام ۲۵ استعلام به صورت برخط و بدون دخالت انسانی از ۲۰ دستگاه مختلف درکمتر از یکساعت در راستای تسهیل گری امور کسب و کار است.

فاطمی امین تصریح کرد: با هوشمند سازی و اقدامات انجام شده، موضوع صدور کارت‌های بازرگانی جعلی به صورت کامل از بین می‌رود و همچنین کسانی که صلاحیت لازم را ندارند، قادر به دریافت کارت بازرگانی نخواهند بود. پیش از این در شهر‌های کم بضاعت به نام افراد مختلف همچون کودکان کارت بازرگانی می‌گرفتند و فساد می‌کردند و هدف ما این است که ضوابطی قرار دهیم تا کارت بازرگانی به افراد قابل اطمینان اعطا شود.

وی با بیان اینکه با هوشمندسازی، صدور و تمدید کارت بازرگانی منوط به پرداخت مالیات خواهد شد، گفت: رسانه‌ها باید پیامد‌ها و تاثیرات مثبت اصلاحات در سازوکار‌ها را برای مردم به خوبی منعکس و در جامعه امید آفرینی کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود وضعیت صادرات کشور را مناسب دانست و افزود: حجم صاردات از مرز ۴۰ میلیارد دلار عبور کرده است و به طور قطع این ارقام بالاتر می‌رود.

فاطمی امین اضافه کرد: وظیفه ما این است که قید و بند‌ها را تا جایی که ممکن است برداریم که در این زمینه موانع صادراتی را شناسایی کردیم و تحقق افزایش صادرات در این راستا اتفاق افتاده است. وی همچنین درحاشیه این مراسم درجمع خبرنگاران با بیان اینکه اقتصاد کشور را نباید به دلار پیوند بزنیم، گفت: هفته پیش قیمت ارز نوسان داشت، اما در بازار فولاد ثبات داشتیم که خبر خوبی در مورد پیش بینی پذیری اقتصاد است.

به گزارش مهر، وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: هوشمندسازی صدور کارت بازرگانی رونمایی شد که یکی از پروژه‌های سامانه جامع تجارت است که قول تکمیل آن را تا پایان سال دادیم.

وی در پاسخ به اینکه کارخانجات شمش فولاد انتقاد دارند که قیمت تمام شده هر کیلوگرم شمش ۱۵ هزار تومان است، اما در بورس ۱۴ هزار تومان عرضه می‌شود، تصریح کرد: بورس یک بازار رقابتی بر مبنای عرضه و تقاضاست؛ ممکن است بعضی از واحد‌ها قیمت تمام شده بالاتری داشته باشند، اما نباید اقتصاد را برای کسانی که ناکارآمدی دارند، تنظیم کنیم. این مقام مسوول گفت: این موضوع نشان می‌دهد که قیمت‌های بورس شفاف و رقابتی است و از روند دلار هم جدا شده است. یکی از نکات مورد تاکید من از ابتدای کار این بود که اقتصاد کشور را به دلار پیوند نزنیم که وقتی قیمت ارز نوسانی شد، قیمت تمام کالا‌ها نوسانی شود.

وی در مورد حراج معادن اظهار داشت: یکی از کار‌های ما در وزارت صنعت این است که معادن بزرگ را به روشی واگذار کنیم که مردم هم سهامدار شوند؛ در آذر در مورد مس معدن جانجا که ۳ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری دارد، این اقدام انجام شد. در ماه جاری هم برای ۳ معدن این کار انجام می‌شود. معادن ثروت‌های ملی هستند و حتماً باید فعال شوند، اما به نوعی فعال شوند که مردم هم منتفع شوند.

فاطمی امین با اشاره به مزایای درج قیمت تولیدکننده بر روی کالا‌ها و استقبال تولید کنندگان از آن، گفت: این اقدام باعث می‌شود مرز تولید و توزیع شفاف شده و دیگر شاهد درج قیمت‌های نامتعارف بر روی کالا نخواهیم بود.

رئیس اتاق ایران هم در مراسم رونمایی از هوشمندسازی و حذف نقش عامل انسانی در صدور کارت بازرگانی گفت: هوشمندسازی فضای کسب و کار را بهبود می‌بخشد، اما با این حال ما در این حوزه و حوزه تجارت الکترونیک عقب هستیم.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده