تاریخ: ۰۹ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۲۹
بازدید: ۱۷۴
کد خبر: ۲۴۲۶۹۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

مزایای کارت هوشمند بازرگانی؛ از حذف عملکرد سلیقه‌ای کارشناسان تا جلوگیری از تخلف‌ها

‌می‌متالز - مدیر سامانه اعتبارسنجی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت:ارائه خدمت شبانه‌روزی و جلوگیری از بروز خطا‌های سهوی و عمدی و اعمال سلیقه کارشناسان و جلوگیری از تخلف‌ها از مزیت‌های هوشمند شدن صدور کارت بازرگانی بیان شده است.

به گزارش می‌متالز، مدیر سامانه اعتبارسنجی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت در برنامه تیتر امشب شبکه خبر در خصوص شرایط و چگونگی دریافت کارت بازرگانی هوشمند گفت: این فرآیند در دو مرحله اعتبارسنجی از طریق بررسی شرایط آیین‌نامه‌ای برای گرفتن کارت بازرگانی، و پس از دریافت کارت مرحله دوم، فرایند رتبه‌بندی اعتباری است که حد اعتباری بازرگانان را تایید می‌کند.

به گفته فسنقری، فرایند‌های بررسی در چهار لایه احراز هویت و شرایط هویتی، احراز صلاحیت عمومی، احراز صلاحیت تخصصی و پس از آن عضویت در اتاق انجام می‌شود.

او توضیح داد: احراز هویت در دو لایه اشخاص حقیقی با استعلام از ثبت احوال و کد فراگیر اتباع انجام می‌شود؛ استعلام اشخاص حقوقی نیز از سازمان ثبت درباره اطلاعات شرکت و تطبیق مدیر و شرکت گرفته می‌شود.

فسنقری ادامه داد: احراز صلاحیت عمومی از طریق استعلام وضع نظام وظیفه، نداشتن سوء پیشینه و نداشتن اشتغال دولتی و احراز صلاحیت تخصصی از طریق استعلام محل کسب، حساب جاری، مدرک تحصیلی، نداشتن بدهی، وضعیت تولید و دفاتر قانونی و تجارتی انجام می‌شود.

او با بیان اینکه در این فرایند ۲۵ استعلام مختلف از ۲۰ دستگاه مختلف دریافت می‌شود، ادامه داد: همه این استعلامات به صورت آنلاین و سیستمی است و بعد از ثبت درخواست وارد سامانه اعتبارسنجی و رتبه‌بندی و در مدت‌زمان یک ساعت این استعلامات بررسی می‌شود و پاسخ تایید یا عدم تایید به اطلاع متقاضی خواهد رسید.

حمیدرضا دهقانی‌نیا سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز در ادامه برنامه با بیان این که کارت بازرگانی و سوء استفاده از آن یکی از بستر‌های بروز فساد و قاچاق کالا و ارز بوده است، تاکید کرد: این هوشمندسازی آرامشی به بازار ما می‌دهد و می‌تواند از میزان قاچاق بکاهد و در مسیر تجارت امنیت و شفافیت ایجاد کند.

دهقانی نیا با بیان این که ثبت و ضبط همه مراحل صدور کارت بازرگانی و مراحل واردات و صادرات کالا در سیستم، امکان رصد دقیق به وجود می‌آید و دیگر از قاچاقچیان عقب نخواهیم بود، گفت: هم حکومت، هم مردم از سیستمی شدن صدور کارت بازرگانی و هوشمند شدن آن منتفع می‌شوند.

علی ملائی معاون کسب و کار اتاق بازرگانی نیز گفت: سیستمی شدن فرایند صدور کارت بازرگانی، عملکرد سلیقه‌ای کارشناسان را از بین می‌برد و موجب شفاف سازی کار می‌شود.

ملائی با اشاره به این که با ورود به سامانه جامع تجارت جلوی بخش عمده‌ای از تخلفات گرفته می‌شود، افزود: نحوه استفاده از کارت بازرگانی هم مهم است و برخی افراد کارت‌ها را اجاره می‌دهند و به تعهداتشان عمل نمی‌کنند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده