تاریخ: ۱۱ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۳۴
بازدید: ۳۰۲
کد خبر: ۲۴۲۶۷۳

حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تُن کالا امسال از مرز پرویزخان صادر شد

‌می‌متالز - مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه گفت: یک میلیون و ۴۶۰ هزار و ۴۵۹ تُن کالا از ابتدای سال‌ جاری تاکنون از پایانه مرزی پرویزخان در شهرستان قصرشیرین ترانزیت و صادر شد.

به گزارش می‌متالز، «فریبرز کرمی» روز شنبه افزود: امسال تاکنون ۳۷ هزار و ۷۸۳ کامیون ایرانی و ۳۸ هزار و ۸۳۷ کامیون خارجی از مرز پرویزخان تردد داشته‌اند.

وی اظهار داشت: همچنین ترانزیت ورودی حامل کالا ۵۵۶ هزار و ۳۳ تن، آمار خروجی حامل کالا ۸۲ هزار و ۶۹۰ تن و ورودی حامل کالا ۲۷۰ هزار و ۴۸۲ تن بوده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه گفت: میزان بارگیری کالا از مرزپرویزخان به داخل کشور ۵۴۹ هزار و ۶۶۱ تن کالا بوده و ترانزیت خروجی حامل کالا ۸۲ هزار و ۶۹۰ تن است.

کرمی ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون میزان میزان صادرات از پایانه مرزی سومار ۹۱۳ هزار تن بوده که نسبت به سال گذشته افزایش ۶۰۶ درصدی داشته است.

او اضافه کرد: همچنین در پایانه مرزی شیخ صله ثلاث باباجانی ۵۲۲ هزار تن کالا و پایانه مرزی شوشمی پاوه نیز ۲۰۲ هزار تن کالا شامل کاشی و سرامیک، میلگرد، محصولات پلاستیکی و میوه و تره بار از ابتدای امسال تاکنون به عراق صادر شده است.

وی گفت: میزان صادرات از پایانه مرزی خسروی نیز ۹۷۲ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۵۰ درصد رشد داشته است.

شهرستان مرزی قصرشیرین با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت در غرب کرمانشاه، با عراق ۱۸۶ کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این ۲ مرز انجام می‌شود.

مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری قصرشیرین دارای بزرگترین پایانه زمینی بین المللی خاورمیانه است.

مرز رسمی پرویزخان در شهرستان قصرشیرین به صورت رسمی در سال ۸۶ تاسیس و راه اندازی شد که هم مرز با اقلیم کردستان عراق و در همسایگی استان سلیمانیه قرار دارد.

هم اکنون عمده کالا‌های صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهر‌های کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می‌شود.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و در امتداد این مرز‌ها ۲ مرز رسمی و چهار بازارچه مرزی فعال است.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

عناوین برگزیده