تاریخ: ۱۵ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۲۴
بازدید: ۱۸۲
کد خبر: ۲۴۳۶۹۳
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

ضرورت توجه به چالش‌های شهر‌های جدید در دولت سیزدهم

‌می‌متالز - درحالی مدیرعامل جدید شرکت عمران شهر‌های جدید ایران معارفه می‌شود که اکثر شهر‌های جدید با چالش‌هایی مواجه هستند، این وضعیت برای شهر‌های اطراف تهران حادتر است.

به گزارش می‌متالز، قرار است امروز با حضور رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی و بدون حضور رسانه‌ها، مراسم تودیع مدیرعامل سابق شرکت عمران شهر‌های جدید ایران و مدیرعامل جدید این شرکت برگزار شود. بر اساس برنامه دولت، ساخت ۶۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در شهر‌های جدید جانمایی می‌شود. این در حالی است که بیش از ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر در سراسر کشور باقیمانده که بخشی از این واحد‌ها مربوط به شهر‌های جدید از جمله، پرند، پردیس و هشتگرد است. برخی از این واحد‌ها پس از حدود ۱۴ سال همچنان فاقد متقاضی هستند و مردم تمایلی به سکونت در آن‌ها ندارند. در حالی از امروز علیرضا جعفری رسما بر صندلی مدیرعاملی شرکت عمران شهر‌های جدید تکیه می‌زند که بایستی در اسرع وقت برای چند مسئله مهم شهر‌های جدید که در ادامه می‌آید چاره‌اندیشی کند؛

۱- مهم‌ترین مساله‌ای که مالکان پروژه‌های مسکن مهر در زمان حاضر با آن درگیر هستند نحوه محاسبه عرصه این واحدهاست. درآمد‌های ناشی از فروش عرصه مسکن مهر قطعا کمک زیادی به وضعیت مالی خراب شرکت عمران شهر‌های جدید می‌کند. اما نوع محاسبه عجیب عرصه به‌خصوص در شهر جدید پرند و هشتگرد باعث شده تا مالکان هیچ تمایلی به خرید عرصه واحد‌های خود نداشته باشند.

در شهر هشتگرد عرصه قیمت‌های بالا تا حدود ۱۶۰ میلیون تومان است، در حالی که واحد مسکن مهر هم اکنون حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. در پرند نیز به متقاضیان اعلام شده می‌توانند برای خرید عرصه مسکن مهر خود اقدام کنند. قیمت عرصه در این شهر به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است. به نظر می‌رسد این شرکت‌ها به واسطه ناتوانی در تامین منابع مالی فروش زمین واحد‌های مسکن مهر با قیمت‌های بسیار بالاتر از دستورالعمل‌های وزارت راه و شهرسازی را در دستور کار قرار داده‌اند.

۲- یکی از اتفاقاتی که به‌زودی برای برخی شرکت‌های عمران از جمله پردیس و پرند مشکل‌ساز خواهد شد، بازپرداخت اقساط وام با نرخ سود ۱۸ درصدی است. پردیس ۱۰۰۰ میلیارد تومان و پرند حدود ۵۰۰ میلیارد تومان وام دریافت کرده‌اند که بازپرداخت آن‌ها به رویه کنونی با مصائبی هرماه خواهد شد. میزان اقساط ماهانه وام ۱۰۰۰ میلیارد تومانی عمران پردیس بالغ بر ۳۷ میلیارد تومان است که فشار مضاعفی را بر این شرکت وارد خواهد کرد. در زمان حاضر درآمد ماهانه شرکت عمران پردیس از محل پروژه‌های مسکن مهر (فروش عرصه) و فروش زمین کمتر از این مبلغ است. نکته دیگر این‌که معاون وزیر راه و شهرسازی باید به موضوع هزینه آورده متقاضیان یک شهر در شهر دیگر رسیدگی کند!

۳- حدود ۲ ماه است که شرکت عمران پردیس مدیرعامل ندارد، در این شرایط برخی پیمانکاران از فرصت بلاتکلیفی سوء‌استفاده کرده و تکمیل واحد‌های ناقص تحویل شده را به بهانه‌های مختلف به تعویق می‌اندازند. شرکت عمران پردیس در هشتگرد نیز پس از ماه‌ها، سرپرستی منصوب شده است.

۴- برخی شهر‌های جدید دیگر کشور نیز با سوء‌مدیریت مواجه هستند که لازم است معاون جدید وزیر راه و شهرسازی درباره آن اقدامات لازم را در اسرع وقت انجام دهد.

۵-قرار است در نهضت ملی مسکن حدود ۶۰۰ هزار واحد در شهر‌های جدید کشور ساخته شود. یکی از موارد مهمی که باید به آن توجه شود جانمایی این واحدهاست. در برخی شهر‌های جدید کشور امروز بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ نفر جمعیت پذیری داشته‌اند که باعث شده سرمایه‌گذاری‌های عظیم در این شهر‌ها بلااستفاده بماند. از این رو بایستی برنامه‌ریزی دقیق و واقعی برای جذب جمعیتی در این شهر‌ها با اجرای نهضت ملی مسکن عملیاتی شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده