تاریخ: ۱۵ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۷:۰۱
بازدید: ۱۲۲
کد خبر: ۲۴۳۷۰۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بهاروند:

در برابر سلطه دلار، راهی جز ایجاد کانال‌های جدید تبادلات بانکی و ارز جدید نداریم

‌می‌متالز - سفیر ایران در لندن گفت که برای مقابله با "بانک" و "دلار" دو ابزار مهم سلطه جهانی، ایجاد کانال‌های جدید تبادلات بانکی دو جانبه و چند جانبه و ایجاد ارز‌های جدید در تبادلات تجاری به جای دلار است.

به گزارش می‌متالز، محسن بهاروند سفیر ایران در انگلستان در صفحه اینستاگرام خود نوشت: بزرگترین و کارآمدترین ابزار سلطه جهانی آمریکا "بانک" و "دلار" است. گذشتگان ما پس از جنگ جهانی دوم شاید حتی در تخیل خود روزی را نمی‌دیدند که آمریکا از انحصار خود بر تبادلات بانکی جهان و از دلار به عنوان ارز غالب در معاملات بین المللی تا این حد سوءاستفاده سیاسی انجام دهد. به همین دلیل هم اصولا به ایجاد یک مکانیسم اضطراری یا جایگزین در چنین حالتی فکر نکرده بودند. اما آمریکا با استفاده از این موقعیت یک رژیم حقوقی تحریم در سطح جهانی ایجاد کرده است که هیچ کس گریزی از آن نخواهد داشت. اگر کشور‌های بزرگ شرقی و سایر کشور‌های مستقل به راستی از رفتار آمریکا ناراضی هستند و قصد تغییر این وضعیت ناعادلانه را دارند هیچ چاره‌ای ندارند مگر کانال‌های جدید تبادلات بانکی دو جانبه و چند جانبه ایجاد کنند و ارز‌های جدیدی را در تبادلات تجاری خود جایگزین دلار کنند.

وی ادامه داد: در کنار این سهم اتباع آمریکا باید از سرمایه موسسات مالی و بانکی جهان کاهش یابد، زیرا طبق قانون آمریکا اتباع این کشور تبدیل به ابزار تحریم شده اند. اگر این کار انجام شود شاهد شکل جدیدی از نظام بین الملل در قرن ۲۱ خواهیم بود. در غیر این صورت آمریکا تا مدت‌های مدیدی سلطه خود بر جهان را حفظ کرده و رژیم حقوقی تحریم را روز به روز دقیق‌تر و محکم‌تر و ماهرانه‌تر خواهد کرد به طوری که عرصه را بر همه کشور‌های مستقل بزرگ و کوچک تنگ‌تر خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده