به گزارش میمتالز، محمد امین یوسف زاده مدیر مهندسی نورد ذوب آهن اصفهان در این خصوص گفت: ایده و طراح اصلی این موضوع سرپرست نورد ۳۰۰ و زیر مجموعه فنی داخل کارگاه با همکاری دفتر فنی نورد در تهیه نقشهها و مدارک، و بعضا پرسنل فنی که در سایر کارگاههای نورد، از جمله نورد ۵۰۰، که از توانایی فنی خوبی برخوردار هستند، میباشند.
وی ضمن تقدیر و تشکر از تلاش و همت جمعی که در کارگاه نورد ۳۰۰ ایجاد شده است و تشکر از سایر مدیریتهای مرتبط که هم اینک همکاری بسیار تنگاتنگی با مهندسی نورد در این کار با ارزش دارند، گفت: با تکمیل این پروژه کاملا بومی سازی شده، از خروج مقدار زیادی ارز برای خرید تسمه بسته بندی و ملزومات آن که حقیقتا خیلی هم گران قیمت میباشند، جلوگیری شده و صرفه جویی قابل توجهی در سال حاصل خواهد شد.
محمد صدری سرپرست نورد ۳۰۰ در این خصوص گفت:در نوردهای ۳۰۰ و۳۵۰ ذوب آهن اصفهان که محصول میلگرد تولید میشود، بسته بندی همچنان به صورت سنتی انجام گرفته که در این فرآیند از سیستم تسمه پیچی و دستگاه سیکلوپ و زیگنود که کلا وارداتی میباشد استفاده میگردد و هزینههای خرید خارجی و خروج ارز را در پی دارد. در این روش، بسته بندی بصورت دستی و حمل هر بسته، جداگانه توسط جرثقیل انجام گرفته که فرآیندی سخت و طاقت فرسا و زمانبر بوده و گلوگاه تولید هم میباشد؛ لذا لازم است فرآیند بسته بندی و جمع آوری محصول بصورت مکانیزه و شکیل انجام گردد.
سرپرست نورد ۳۰۰ خاطر نشان کرد: مزایای سیستم مکانیزه شامل حذف تسمه و دستگاههای تسمه پیچی، استفاده از میلگردهای تولید داخل شرکت و خارج از نرم، کاهش زمان بسته بندی، کاهش توقفات، افزایش تولید، افزایش کیفیت و شکیل شدن بستهها و همچنین کاهش سختی کار و تعداد نیروی انسانی میباشد.
وی با اشاره به این نکته افزود: با توجه به شرایط فرآیند فعلی بر آن شدیم سیستم بسته بندی محصول را تغییر داده و بصورت مکانیزه جایگزین نماییم که در این فرآیند مکانیزه به تجهیزاتی از قبیل سیستم رولیکهای جمع آوری شاخههای محصول، دستگاه گره زن خاموت، سیستم رولیکهای حمل بسته، سیستم قاب زنجیر هیدورلیکی جهت انتقال به بستر انبارش بستهها و نیز سیستم توزین بسته و تجهیزات اتوماسیون نیاز میباشد.
سرپرست نورد ۳۰۰ گفت: با توجه به تواناییهای کارشناسان مهندسی نورد طراحی مهندسی کل فرآیند، در نورد ۳۰۰ و با کمک و ترسیم در دفتر فنی انجام گرفت.
وی افزود: این طراحی بگونهای انجام گرفت که از امکانات و تجهیزات موجود حداکثر استفاده شود و کمترین هزینه و کاهش قطعات ساختی و خرید و همچنین کمترین تخریب فنداسیون را در بر داشته باشد.
محمد صدری اظهار داشت: در ابتدا طراحی دستگاه گره زن نیمه اتوماتیک طی شش ماه زمان و پس از تهیه حدود ۱۰۰ شیت نقشه انجام گرفت و با بهره گیری از امکانات و تجیهزات موجود در کارگاه شامل سیلندرهای هیدرولیک، موتور و گیربکس و اسکلت فلزی در حال ساخت میباشد. فقط در صورت خرید این دستگاه، هزینهای بیش از صد میلیارد ریال برای شرکت در پی دارد.
وی افزود: فرآیند اجرایی این پروژه بدون نیاز به توقف کارگاه از ابتدای دی ماه ۱۴۰۰ با همکاری مدیریتهای نت مکانیک، اتوماسیون، نت ساختمان، امور فنی، سفارشات و خرید شروع و درحال انجام میباشد.
منبع: ذوب آهن اصفهان