تاریخ: ۱۹ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۲۸
بازدید: ۱۲۳
کد خبر: ۲۴۴۰۹۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
پورابراهیمی در تشریح نشست کمیسیون اقتصادی؛

برنامه‌های دولت برای حذف ارز ترجیحی در لایحه بودجه کامل ارائه نشده است

می متالز -رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:تصمیم برای ارز ترجیحی در سال آینده یکی از موضوعات بررسی شده در نشست امروز بود؛ درباره اصل این موضوع مجلس و دولت نگاه مشترک دارند اما ما اعتقاد داریم که برنامه جامع دولت درباره سیاست‌های جبرانی و حمایتی مربوط به این تصمیم که در لایحه باید مدنظر قرار می گرفت به صورت کامل ارائه نشده است.

به گزارش می‌متالز، محمدرضا پور ابراهیمی داورانی در تشریح نشست امروز (یکشنبه ۱۹ دی ماه) کمیسیون اقتصادی، گفت: امروز نشست مشترک اعضای کمیسیون اقتصادی با رئیس کل دیوان محاسبات و معاونان وی برگزار شد؛ هدف از برگزاری این نشست ارائه گزارشی از میزان تحقق ارقام بودجه ۱۴۰۰ و بررسی پیشنهادات درباره لایحه بودجه ۱۴۰۱ از نگاه نظارتی بود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به اینکه دیوان محاسبات یکی از بازو‌های توانمند مجلس در حوزه نظارتی است، انتقال تجربه‌های نظارتی خود به کمیسیون‌های تخصصی مجلس از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

وی اضافه کرد: تصمیم برای ارز ترجیحی در سال آینده یکی از موضوعات بررسی شده در نشست امروز بود؛ درباره اصل این موضوع مجلس و دولت نگاه مشترک دارند، اما ما اعتقاد داریم که برنامه جامع دولت درباره سیاست‌های جبرانی و حمایتی مربوط به این تصمیم که در لایحه باید مدنظر قرار می‌گرفت به صورت کامل ارائه نشده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم مولد سازی دارایی‌های دولت را یکی از دیگر از موضوعات بررسی شده در این نشست برشمرد و ادامه داد: مولدسازی دارایی‌های دولت در لایحه بودجه نیازمند اصلاحات اساسی است؛ در این حوزه می‌توان روش‌های مختلفی مانند مشارکت، اجاره، واگذاری و... را به کار گرفت.

پورابراهیمی با بیان اینکه ۶۰ درصد شرکت‌های دولتی و بانک‌ها زیان ده هستند، تصریح کرد: در نشست امروز در جلسه با مسوولان دیوان محاسبات مقرر شد حکمی را لحاظ کنیم که در ابتدای سال آینده با برگزاری مجامع شرکت‌ها و مجموعه‌هایی که مشمول این سرفصل هستند، که ۲ تا دو نیم برابر بودجه عمومی کشور هستند، این موضوع اصلاح شود.

وی با اشاره به ضرورت تعیین تکلیف وضعیت دارایی‌های است که به صورت نیمه تمام در اختیار دولت است، اضافه کرد: براساس برآورد‌ها حدود ۱۳۰۰ همت ارزش دارایی‌های نیمه تمام دولت است که به ۲۵۰۰ همت اعتبار برای تکمیل نیاز دارد که از توان بودجه خارج است؛ مشارکت مردم در تکمیل آن‌ها یکی از راهکار‌ها است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: کمیته تخصصی بررسی لایحه بودجه در کمیسیون اقتصادی فردا کار خود را شروع می‌کند ظرف چند روز آینده پیشنهادات کمیسیون اقتصادی به کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ارسال می‌شود و امیدواریم با همکاری دولت احکامی برای تکمیل اصلاح ساختار بودجه تصویب شود.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده