تاریخ: ۱۸ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۴۶
بازدید: ۱۶۲
کد خبر: ۲۴۴۱۳۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

کوه بی بی شهربانو زیر انفجار دینامیت‌ها برای تامین سیمان کارخانه‌ها

‌می‌متالز - برداشت از معادن و کوه بی بی شهربانو با مجوز وزارت صمت انجام شده است.

به گزارش می‌متالز، زهره عبادتی معاون اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران درمورد برداشت‌های بی رویه از کوه و معدن بی بی شهربانو واقع در شهرری گفت: این برداشت‌ها متعلق به کارخانه سیمان تهران است که برای آن پروانه صادر شده و این پروانه از سوی وزارت صمت تمدید شده است و تاکنون هیچ نظری از سازمان محیط زیست برای صدور مجوز گرفته نشده است.

به گفته عبادتی این برداشت‌ها تخریب محیط زیستی ندارد، زیرا برداشت‌ها پلکانی بود و ریزگردی تولید نمی‌کند که باعث آلودگی هوا شود و رایزنی‌هایی میان سازمان محیط زیست و وزارت صمت انجام شده است تا مجوز‌های برداشت از معادن با بررسی محیط زیست انجام شود.

عبادتی گفت: این که این انفجار‌ها در نزدیکی بقعه متبرکه بی بی شهربانو است، میراث فرهنگی باید در خصوص آسیب‌های احتمالی پاسخگو باشد.

کوه تاریخی بی‌بی‌شهربانو میراث طبیعی شهرری و جنوب پایتخت است. هسته اصلی معماری بی‌بی‌شهربانو، بنای تاریخی مربوط به دوران ساسانیان است و از بالای کوه آثار باستانی شهرری مانند دژ رشکان، رصدخانه قدیمی و... به چشم می‌خورند که با کوه بی‌بی‌شهربانو یک مجموعه و قطب گردشگری شهرری را به وجود می‌آورند.

چندین سال است که بهره‌برداری معادن و تعریض جاده منتهی به عرصه و حریم مقبره بی‌بی شهربانو در این محوطه آسیب‌هایی را به این محوطه تاریخی وارد کرده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده