تاریخ: ۱۹ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۱:۱۷
بازدید: ۱۰۴
کد خبر: ۲۴۴۴۱۲
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
تولید ۴۲درصد محصولات ایران خودرو و سایپا در شهرستان‌ها

۲۷۵هزار دستگاه خودرو خارج از تهران تولید شد

‌می‌متالز - تولید در سایت‌های شهرستانی خودروسازان در ۹ ماه امسال با ثبات نسبی همراه شد و این در شرایطی است که همچنان تولید کل در این سایت‌ها زیر ظرفیت اسمی انجام می‌شود. بنابر گزارشی که سایت انجمن خودروسازان ایران به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر کرده، طی ۹ ماه امسال در مجموع کمی بیش از ۲۷۵ هزار و ۷۰۰ دستگاه انواع خودروی سواری در سایت‌های شهرستانی خودروسازان به تولید رسیده است.

به گزارش می‌متالز، این آمار نشان می‌دهد تولید در سایت‌های شهرستانی خودروسازان در مقایسه با ۹ ماه سال گذشته تقریبا ثابت بوده است.

در بین سایت‌های شهرستانی خودروسازان، سایپا-سیتروئن کاشان همچنان دارای بیشترین تیراژ است و کمترین تولید نیز در سایت سمنان انجام می‌شود. با توجه به آمار تولید بالغ بر ۲۷۵ هزار و ۷۰۰ دستگاهی خودروسازان در شهرستان‌ها، سایت‌های موردنظر در مجموع بیش از ۴۲درصد سهم از کل خودرو‌های سواری تولیدی در ۹ ماه امسال داشته‌اند.

تولید نزدیک به ۹۰ هزار دستگاهی سایپای کاشان

نگاهی، اما به اوضاع تولید در سایت‌های شهرستانی خودروسازان بیندازیم تا مشخص شود در این ۹ ماه چه افت و خیزی را تجربه کرده‌اند. ابتدا از سایپا-سیتروئن کاشان شروع کنیم، سایتی که از ایران خودرو خراسان هم عبور کرده و در حال حاضر پرتیراژترین سایت شهرستانی شرکت‌های خودروساز کشور به شمار می‌رود. طبق آمار منتشره از سوی انجمن خودروسازان ایران، در ۹ ماه امسال ۸۹ هزار و ۲۱۲ دستگاه خودرو در سایت موردنظر به تولید رسیده که در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته افزایش حدودا ۸‌درصدی را نشان می‌دهد. ساینا و تیبا دو محصول تولیدی سایپا-سیتروئن کاشان به شمار می‌روند که در این بین، تیراژ بیشتر نصیب تیبا شده است. بنابر آمار، تا پایان آذر امسال ۴۲ هزار و ۳۰۷ هزار دستگاه تیبا در سایپا-سیتروئن کاشان به تولید رسیده که نسبت به ۹ ماه سال گذشته بیش از ۱۴درصد افزایش نشان می‌دهد. سایپا در گذشته تیبای دوگانه‌سوز را نیز در این سایت تولید می‌کرد، اما از مدت‌ها قبل آن را خاتمه داده است. تیبا در حال حاضر پرتیراژترین محصول سایپا به شمار می‌رود و با توجه به آمار تولید ۲۱۷هزار دستگاهی آن در ۹ ماه امسال، سایت کاشان عملا تولید حدودا ۲۰درصد از این محصول را بر عهده دارد.

دیگر محصول تولیدی در سایت سایپا-سیتروئن کاشان، ساینا نام دارد که در ۹ ماه امسال آماری ۴۲هزار و ۲۰۳ دستگاهی را از خود به جا گذاشته است. در مقایسه با ۹ ماه سال گذشته، تولید این محصول در سایت کاشان تقریبا ثابت بوده است. ساینا در حال حاضر جزو محصولات نسبتا پرتیراژ سایپا به شمار می‌رود که در مدل‌های مختلف از جمله دستی و آپشنال به تولید می‌رسد. این محصول علاوه بر سایت کاشان، در پارس خودرو هم به تولید می‌رسد، هرچند تیراژ کاشانی‌ها بسیار بیشتر از تهرانی‌ها است.

سایت موردنظر، اما همان طور که از نامش بر‌می‌آید، بین سایپا و سیتروئن فرانسه مشترک است. در دوران برجام، سیتروئن طی قراردادی ۵۰درصد از سهام سایت کاشان را در اختیار گرفت و ۲ هزار دستگاه خودروی سیتروئن C ۳ نیز در این سایت مونتاژ و تحویل شهروندان شد. با توجه به ادغام پژوسیتروئن با فیات-کرایسلر و تشکیل ائتلاف استلانتیس، مشخص نیست چه سرنوشتی در انتظار قرارداد سایپا و سیتروئن است و آیا خودروساز فرانسوی روزی به کاشان باز خواهد گشت یا نه. سایت کاشان در ۹ ماه امسال میزبان ۳۸درصد از محصولات تولیدی سایپا بوده است.

اما در آمار ارائه شده از سوی انجمن خودروسازان، به تولید تیبا در سایت‌های خارجی نیز اشاره شده است. بر این اساس، دو ستون برای تولید سایت‌های خارجی سایپا در لیست انجمن خودروسازان به چشم می‌آید که البته مشخص نیست منظور سایت‌های واقع در کدام کشور‌ها است. هرچه هست، طبق روایت وزارت صمت، در یکی از این سایت‌ها، تولید تیبا یک‌هزار و ۳۲۲ دستگاه بوده که در مقایسه با ۹ ماه سال گذشته رشد بیش از ۲۶۰ درصدی را نشان می‌دهد. در یکی دیگر از سایت‌های خارجی سایپا نیز تولید ۹ ماهه تنها ۵۴۶ دستگاه بوده که در مقایسه با تیراژ بیش از ۲۷ هزار دستگاهی در مدت مشابه سال گذشته، از افت ۹۸درصدی حکایت می‌کند.

از سایت‌های ایران خودرو چه خبر؟

از مرکز کشور به شرق برویم، جایی که بزرگ‌ترین سایت شهرستانی ایران خودرو در آنجا واقع است. طبق آمار انجمن خودروسازان، تولید در ایران خودرو خراسان در ۹ ماه امسال کمتر از ۶۹ هزار دستگاه بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش حدودا ۱۲ درصدی را نشان می‌دهد. سایت خراسان در مجموع میزبان بیش از ۲۱درصد محصولات تولیدی ایران خودرو در ۹ ماه امسال بوده است. در این سایت، علاوه بر پژو ۴۰۵ و پژو پارس، یک خودروی شاسی‌بلند به نام هایما نیز مونتاژ می‌شود. تا پایان آذر امسال، در مجموع ۳ هزار و ۴۲۴ دستگاه پژو ۴۰۵ در ایران خودرو خراسان تولید شده که نسبت به ۹ ماه سال گذشته افت بیش از ۹۲درصدی را نشان می‌دهد. به نظر می‌رسد ایران خودرو قصد دارد پژو ۴۰۵ را که پیش‌تر مدل جی ال ایکس آن را از رده خارج کرد، به طور کامل حذف کند. این در حالی است که تولید پارس همچنان در تیراژی بالا ادامه دارد و در ۹ ماه امسال، بیش از ۶۱ هزار دستگاه از این محصول در سایت خراسان ایران خودرو به تولید رسیده است. در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته، تولید پارس در ایران خودرو خراسان تقریبا دو برابر شده است. اما مونتاژ هایمای چینی نیز در ایران خودرو خراسان رشد قابل توجهی در ۹ ماه امسال داشته است. طبق آمار، ۴هزار و ۳۶۶ دستگاه هایما در مدل‌های S ۵ و S ۷ تا پایان آذر تولید شده که از رشد بیش از ۵۱درصدی حکایت دارد. هایما قرار بود به دلیل محدودیت تامین قطعات (ناشی از تحریم) از خطوط تولید ایران خودرو حذف شود، اما فعلا این اتفاق رخ نداده و میزبانی خراسانی‌ها از میهمان چینی ادامه دارد.

پس از خراسان، پرتیراژترین سایت ایران خودرو در تبریز واقع است، سایتی که میزبانی از مدل‌های مختلف سمند را بر عهده دارد. بنابر آمار انجمن خودروسازان، در ۹ ماه امسال نزدیک به ۴۶هزار دستگاه سمند در ایران خودرو تبریز به تولید رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش ۵/ ۲ درصدی را نشان می‌دهد. با توجه به این آمار، تبریزی‌ها میزبان بیش از ۱۴درصد محصولات تولیدی ایران خودرو در ۹ ماه امسال بوده‌اند. بیش از ۶هزار و ۳۰۰ دستگاه از سمند‌های تولیدی در تبریز را مدل‌های دوگانه‌سوز تشکیل می‌دهند که آمار نسبت به ۹ ماه سال گذشته افت بالغ بر ۳۱درصدی را حکایت می‌کند. به نظر می‌رسد ایران خودرویی‌ها سمند را هم در صف خروج قرار داده‌اند و احتمال می‌رود در آینده‌ای البته نه‌چندان نزدیک، دنا به طور کامل جایگزین این محصول شود. در آن صورت، احتمالا تبریزی‌ها نیز میزبان دنا خواهند شد.

اما به کرمانشاه برویم و ببینیم ایران خودرو ه ماه امسال را در غرب کشور چگونه گذرانده‌اند. طبق آمار منتشره، در سایت کرمانشاه تنها پژوپارس تولید می‌شود و تیراژ این خودرو در ۹ ماه سال جاری ۲۷هزار و ۷۲۰ دستگاه بوده است. در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، تولید کرمانشاهی‌ها ۱۳درصد بیشتر شده است. بررسی آمار نشان می‌دهد بیش از ۸ درصد محصولات تولیدی ایران خودرو در ۹ ماه امسال میهمان کرمانشاهی‌ها بوده‌اند. پس از کرمانشاه، بیشترین تیراژ تولید در سایت‌های شهرستانی ایران خودرو، به کارخانه تولیدی این شرکت در مازندران تعلق دارد. مازنی‌ها تا پایان آذر امسال ۲۷ هزار و ۷۱۲ دستگاه پژوپارس تولید کرده‌اند که در مقایسه با ۹ ماه سال گذشته افزایش بیش از ۱۲درصدی را نشان می‌دهد. در سایت مازندران قبلا سمند هم تولید می‌شد، اما در حال حاضر تنها پژوپارس میهمان مازنی‌ها است. سایت مازندران در ۹ ماه امسال کمی بیش از ۸ درصد محصولات تولیدی ایران‌خودرو در ۹ ماه سال‌جاری را در خود جای داده است.

دیگر سایت شهرستانی ایران خودرو که آن نیز به تولید پژوپارس مشغول است، در فارس قرار دارد. ایران‌خودرو فارس در ۹ ماه امسال تنها ۱۵ هزار و ۲۰۰ دستگاه تیراژ داشته، هرچند در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش بیش از ۱۳درصدی را نشان می‌دهد. کمتر از ۵ درصد محصولات ایران خودرو در ۹ ماه امسال میزبان سایت فارس بوده‌اند.

در نهایت، اما ایران خودرویی‌ها در واحد خودروسازی سمنان که به اتومبیل‌سازی فردا مشهور است نیز هزار و ۱۸۲ دستگاه پژوپارس را به تولید رسانده‌اند. در مقایسه با ۹ ماه سال گذشته، تولید ایران خودرو در سایت سمنان افت بیش از ۷۴درصدی را نشان می‌دهد. این سایت که گفته می‌شود ایران‌خودرو به نوعی مستاجر آن است، کم‌تیراژترین سایت شهرستانی این شرکت به شمار می‌رود. کمتر از نیم درصد محصولات سواری تولیدی ایران‌خودرو در ۹ ماه امسال میهمان سایت سمنان بوده‌اند.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده