تاریخ: ۱۹ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۵۷
بازدید: ۱۱۱۶
کد خبر: ۲۴۳۹۷۲
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

بابت خرید سمند در سنگال دعواست! / ماجرای تولید هایما در سنگال چیست؟

‌می‌متالز - بعد از سمند، هایما به جمع خطوط تولید خودرو‌های ایرانی در سنگال پیوست. نماینده خودروسازان ایران در سنگال با اعلام این خبر می‌گوید: در سنگال بابت خرید سمند دعواست. ماجرای تولید هایما در سنگال این است که چین مجوز مونتاژ در سنگال و بازاریابی و فروش این محصول را به ایران داده است.

به گزارش می‌متالز، ۱۵ سال از زمانی که ایران در کشور‌هایی مانند سنگال، سوریه و ونزوئلا خط تولید خودرو احداث کرد می‌گذرد. خطوط تولید خودرویی که سال‌هاست متوقف شده، اما حالا در دولت رئیسی قرار است این خطوط تولید دوباره فعال شود.

اما ایران زمانی به فکر احیای کارخانه‌های متروکه خودروسازی خود در این کشور‌ها افتاده که تحریم‌ها علیه ایران تشدید شده، خودوسازان توان تامین نیاز داخلی را هم ندارند و از آن مهم‌تر قرار است خطوط تولیدی را احیا کنند که پیش از این به دلیل نبود زیرساخت و یا مشتری، متوقف شده بود.

یکی از حاشیه‌ سازترین خطوط تولید خودروی ایرانی در کشور سنگال راه افتاد. در سال ۸۴ ایران خودرو حدود ۱۰۰ میلیون دلار برای تاسیس خط تولید خودرو در سنگال هزینه کرد. اما بعد از اتمام کار ساخت خط تولید، ایران متوجه شد که سنگال برق ندارد و کارخانه بدون استفاده ماند.

حالا دوباره مساله برگشت ایران خودرو به سنگال مطرح شده است. آن هم در حالی که در دو دهه گذشته، کیفیت خودرو‌های ایران ارتقا پیدا نکرده، اما قیمت آن چند برابر شده است.

در بازار انحصاری داخل مردم چاره‌ای جز خرید خودروی داخلی ندارند. اما در کشور‌های دیگر خودرو‌های ایران باید با خودرو‌های خارجی رقابت کنند. خودرو‌هایی با کیفیت بالاتر و قیمت مشابه!

اگرچه بسیاری از کارشناسان می‌گویند خودرو‌های ایرانی شانسی در کشور‌های دیگر ندارند، اما نماینده خودروسازان ایران در آفریقا می‌گوید: مردم سنگال مشتری پر و پا قرص سمند هستند. آن‌ها برای خرید سمند صف می‌کشند و بر سر خرید سمند در سنگال دعواست!

با این حساب ایران باید تاکنون خودرو‌های سمند زیادی به سنگال صادر کرده باشد. اما آماری که ذاکری درباره تولید سمند برای سنگال می‌دهد عجیب است. او می‌گوید: سمند ال ایکس حجم زیادی از نیاز بازار را پوشش داده است. ۳۰۰ خودرو سمند برای فرودگاه سنگال تولید شده و دو هزار خودرو سمند برای سال ۲۰۲۲ سفارش گرفته‌ایم.

مجبوریم خودرو تولید کنیم

او توضیح داد: م ایران در قبال سرمایه‌گذاری که در سنگال کرده ۵۰ هکتار زمین گرفته است که بعد از احیای سرمایه‌گذاری این زمین‌ها ارزش زیادی پیدا کرده است. اکنون برای حفظ ارزش زمین‌ها هم که شده مجبور به تولید خودرو است.

در شرایط تحریم توان صادرات قطعه یا خودرو‌های ساخت شده را داریم؟ این نماینده خودروسازان ایرانی می‌گوید: سرمایه‌گذاری درست یا غلط در آن زمان انجام شده حالا یا باید ببخشیم و برگردیم یا بمانیم و با صادرات بخشی از ضرر را جبران کنیم.

ماجرای تولید هایما در سنگال چیست؟

در این میان، اما هایمای چین هم به عنوان نمونه به سنگال صادر شد. سال ۹۳ داوود بناب، قائم مقام مدیرعامل سایپا در تالار گفتگوی صنعت خودرو، رسانه و انتظارات جامعه موضوع تازه‌ای از سرمایه‌گذاری ایران در عراق افشا کرد. او گفته بود: «خط تولید ایران خودرو و سایپا در عراق که قرار بود اسفند سال ۹۲ راه اندازی شود، علیرغم تجهیز جای خود را به خودرو‌های چینی داد. در خط تولید سایپا به جای تولید خودرو‌های ایرانی، لیفان چینی مونتاژ می‌شود و مسوولان عراقی بر این باور بودند که تولید خودرویی که در ایران به رسمیت شناخته نمی‌شود و تبلیغات منفی بسیاری را یدک می‌کشد، نباید در عراق تولید شود.»

ماجرای تولید هایمای چین در سنگال چیست؟ آیا شرکت خودرویی ایران در سنگال به چین واگذار شده است؟ ذاکری توضیح داد: سایت خودرویی ایران در سنگال به چین واگذار نشده است. چین مجوز بازاریابی و فروش هایما در سنگال را به ایران داده است. هایما را به شکل آزمایشی وارد سنگال شده است و در جاده‌های این کشور در حال تست هایمای S۵ و S۷ هستیم.

او ادامه داد: برای تولید هایما در سنگال این خودرو باید ۳۰ هزار کیلومتر راه برود تا مجوز تائیدیه تجاری‌ سازی آن را از سنگال دریافت کنیم. البته این خودرو در نمایشگاه سنگال عرضه و استقبال خوبی از آن شد. هایما برای بازار سنگال خودروی جدیدی است. بعد از تست مجوز تولید انبوه و واردات قطعات آن سفارش داده می‌شود.

مگر در ایران برق هست؟

آنچه در این سال‌ها باعث دلسردی سرمایه‌گذاران خودرویی شده مساله بی‌ برقی در سنگال بود. طبق بررسی‌ها مردمان این شهر تنها به ۷۰ درصد برق دسترسی دارند. پیش‌تر هم محمدرضا نجفی، عضو سابق کمیسیون صنایع مجلس و رئیس هیات تحقیق‌ و تفحص از صنعت خودرو گفته بود: «سایت سرمایه‌گذاری خارجی غالبا توجیه اقتصادی ندارند و برخی هم حتی توجیه فنی ندارند. مثلا سنگال اصلا برق ندارد که سایت زده‌اند.»

از این‌ رو برخی می‌گویند با توجه به کمبود برق چطور امکان تولید خودرو وجود دارد؟ آیا سرمایه‌گذاری جدید توجیه‌پذیر است؟

ذاکری در این باره پاسخ داد: اینکه مردم سنگال به ۷۰ درصد برق دسترسی دارند این آمار بالایی است. مگر در ایران تمام کشور صد در صد به برق دسترسی دارند؟ خیلی از روستا‌ها در ایران برق ندارند.

نماینده خودروسازان در سنگال گفت: تامین ۷۰ درصد برق یک شاخص بالایی است. یعنی در شهر‌های بزرگ و برای کارخانه‌ها، سنگال مشکلی در تامین برق ندارد. در این شهر ۳۰ درصد روستا‌های دور افتاده در جنگل و بیابان‌ها هستند که برق ندارند؛ بنابراین عدم دسترسی روستا‌ها به برق به معنای آن نیست که کارخانه‌های این کشور برق ندارند.

ماجرای عدم تولید خودرو در سنگال چه بود؟

ذاکری ادامه داد: ۱۳ سال پیش خط تولید رنگ خودرو در سنگال آفریقا راه اندازی شد. در آن زمان به دلیل اینکه افراد با اداره برق این شهر پیش‌بینی ظرفیت تولید را اعلام نکرده بودند روند خط تولید رنگ خودرو در این شهر متوقف شد. در آن وقت سنگال زیرساخت‌های لازم در حوزه انرژی از جمله برق را نداشت این در حالی است که اکنون این شهر به ۷۰ درصد برق دسترسی دارد.

نماینده خودروسازان در سنگال گفت: سمند ال ایکس به عنوان اولین خودرو و دنا اتومات به اندازه نیاز به بازار عرضه شده است. دنا، رانا و سورن قبلا تولید شده، اما میزان تولید این خودرو‌ها به اندازه سمند نیست. با توجه به برخی مذاکرات اکنون تارا هم برای تولید در راه سنگال است.

تحریم مانع صادات خودرو نیست؟

آیا صادرات خودرو ایرانی به بازار‌های هدف بیشتر می‌شود؟ به گفته ذاکری، در شرایط تحریم‌ها خطوط کشتیرانی هستند که قطعه یا SKD را برای ما صادر می‌کنند. در ماه‌های گذشته سه کانتینر قطعه به سنگال صادر شده است. هر چند هزینه حمل و نقل به دلیل تحریم‌ها بالاست و قطعه دیر به دستمان می‌رسد، اما به هر حال قطعات برای تولید خودرو تامین می‌شود.

گویا سنگال فقیرترین کشور‌های جهان است. با این حال ایران حدود ۱۰۰ میلیون دلاری (سه هزار میلیارد تومانِ امروز)، سرمایه‌گذاری کرده است.

نماینده خودروسازان در سنگال درباره اینکه آیا سرمایه‌گذاری جدیدی در سنگال رخ داده است یا خیر؟ گفته است: بعد از ۱۰۰ میلیون دلاری که در سال‌های قبل در این کشور سرمایه‌گذاری شد هیچ سرمایه‌گذاری جدیدی دیگری برای تولید خودرو رخ نداده است.

براساس این گزارش خودرو‌های ایرانی در نهایت به خیابان‌های «سنگال» رسیدند، اما در قالب CBU (Completely Built Unit)، یا در واقع در قالب خودرو‌های آماده حرکت. بر این اساس، چند هزار دستگاه «دنا» به صورت آماده به «سنگال» صادر شده و این خودروها، اکنون به عنوان خودرو‌های پلیس، در «داکار»، پایتخت این کشور فعالیت می‌کنند.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده