به گزارش میمتالز، جاده معادن زغال سنگ پرورده طبس به پیکوه و دیهوک، وضعیت نامناسبی دارد که به دلیل تخریبهای گسترده، به مسیر خطرناک برای تردد تبدیل شده و به عنوان یکی از دغدغههای کارگران دیهوکی مطرح است.
هم اکنون کارگران زیادی از این مسیر برای رفتن به معادن زغال سنگ از این مسیر تردد میکنند که با وضعیت موجود، قطعااین جاده به عنوان یک تهدید به شمار میرود.
مصطفی محمدی، رئیس شورای اسلامی بخش دیهوک اظهارکرد: یکی از مشکلات مهم شهر دیهوک، وضعیت تاسف بار تنها جاده ارتباطی مرکز بخش دیهوک به معادن زغال سنگ پروده طبس است که جاده اصلی رفت و آمد بیش از هزار نفر از معدنکاران دیهوکی به معادن زغال سنگ است.
وی افزود: وضعیت این جاده در حالی نامناسب است که آیت الله رئیسی؛ رئیس جمهور در بازدید خود از معادن زغال سنگ طبس در شهریور ماه امسال، بر حل سریع مشکلات کارگران و فراهم نمودن حداقل امکانات رفاهی مناسب برای آنان تاکید کرد. اما علی رغم فراهم کردن امکانات خوابگاهی، متاسفانه مدیران مجتمعهای معدنی زغال سنگ در خصوص ترمیم و بازسازی آسفالت جاده اقدامی نکرده اند، در حالی که یکی از امکانات رفاهی کارگران هم جاده است.
وی گفت: از مسیر ۴۶ کیلومتری پیکوه تا معادن زغال سنگ پرورده، حدود ۳۳ کیلومتر آن در سالهای گذشته از محل اعتبارات دولتی مکانهای فاقد دهیاری در سال ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ و با پیشنهاد شورای اسلامی بخش در دوره چهارم و بخشدار وقت دیهوک آسفالت شده و ۱۳ کیلومتر دیگر هم در حد زیرسازی و بدون آسفالت باقی مانده است.
مصطفی محمدی خاطرنشان کرد: در حال حاضر؛ قسمتی از مسیر آسفالت شده این جاده، به گونهای تخریب شده که در محل آب نماهای آن، آسفالت شکسته و حفرههای عمیق ایجاد شده است که این حفرهها در بعضی از قسمتها تا خط سفید وسط جاده هم پیشروی داشته است.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون تردد در این جاده به سختی و بسیار خطرناک است و کارگران هر روز مرگ را به واسطه حوادث جادهای در جلو چشم شان تصور میکنند، گفت: این جاده؛ جاده اختصاصی معدن است و متاسفانه با گذشت حدود دو سال از تخریب آن، اقدامی برای ترمیم و بازسازی آن از سوی مسوولین معادن انجام نشده است.
رئیس شورای اسلامی بخش دیهوک یادآور شد: عمده کارگران مجموعه معادن زغال سنگ در بخش دیهوک با خودروهای شخصی و عمومی از این مسیر تردد میکنند، در حالی که بروز حوادث جادهای (تصادف، واژگونی و سقوط آزاد در حفرهای ایجاد شده) و فاجعه تلفات جادهای برای این کارگران بسیار محتمل است.
محمدی بیان کرد: هم اکنون مشکل اصلی؛ خرابی قسمت آسفالت شده است نه مسیر خاکی، در حالی که اگر اطراف جاده ترمیم و دیواره هدایت آب درست شود، این مشکل حل میشود، اما متاسفانه این کار انجام نمیشود و علاوه بر خطرساز بودن، بیت المال هم هدر میرود.
وی با اشاره به اینکه مسوولان معدن نه این جاده را تحویل اداره راه میدهند و نه خودشان ترمیم میکنند، افزود: اگر این جاده واقعا جاده اختصاصی است، پس چرا مسوولان معدن در سال ۹۴ و ۹۵ جلوی اجرای آسفالت را که از طریق بخشداری و با اعتبارات دولتی انجام میشده است را نگرفته و اجازه داده اند که این جاده به قول خودشان اختصاصی؛ از منابع مالی دولتی و عمومی مردمی ساخته شود.
محمدی گفت: البته از سمت طبس هم یک جاده به این معادن وجود دارد، اما برای رفت و آمد کارگران دیهوکی مناسب نیست، چرا که طول مسیر را ۱۰۰ کیلومتر بیشتر و به سه برابر افزایش میدهد.
وی در پایان خواستار رسیدگی فوری و ترمیم جاده ارتباطی مرکز بخش دیهوک به معادن زغال سنگ شد. وضعیت این جاده در حدی خطرناک است که پلیس راه دیهوک هم نسبت به آن تذکر داده و خواستار ترمیم این مسیر شده است.
رمضان کریتی مدیرعامل شرکت زغال سنگ پرورده طبس نیز اظهارکرد: شرکت زغال سنگ برای کارگران دیهوکی سرویس ایاب و ذهاب تامین کرده و اتوبوسی را اختصاص داده است. این سرویسها از مسیر اصفهک و کریت و جاده آسفالت تردد میکنند که تمام مسیر آسفالت است.
وی با اشاره به جاده پیکوه به معادن طبس، افزود: شرکت زغال سنگ در منطقه نیستان یک کارگاه آب دارد که برای رسیدن به سرچاههای آب، یک جاده شوسه ایجاد کرده ایم. این جاده صرفا یک جاده پشتیبانی و اختصاصی است و جادهای نیست که قرار باشد در آن تردد عموم انجام شود، بنا براین از نظر ما جاده نیست.
او بیان کرد: جاده تعریف دارد و باید استاندارد خاص خودش از جمله آسفالت، پل، علائم، آب نما، خط کشی و … داشته باشد.
مدیرعامل شرکت زغال سنگ پرورده طبس در پاسخ به اینکه آیا این کارگران در این جاده تردد میکنند یا خیر؛ گفت: در این خصوص اطلاعی ندارم، اما سرویسهای کارگری اصلا از این مسیر تردد نمیکنند و فقط ماشینهای پشتیبانی برای رفتن به کارگاههای آب از آن عبور میکنند. این مسیر، جاده نیست، ولی ممکن است یک موتورسیکلیت یا خودرو هم در آن تردد کند. البته تابلوی تردد ممنوع و تدارکاتی بودن آن در جاده نصب شده است.
کریتی ادامه داد: ممکن است یک گریدر در وسط کویر مسیر کوتاهی را تیغ زده باشد، ولی این مسیر به معنای جاده نیست، چرا که جاده وقتی به استاندارد رسید، جاده میشود.
وی با اشاره به اینکه اکنون هم کارگران دیهوکی جاده دارند، اظهارکرد: ساخت جاده برای نزدیکتر کردن مسیر کارگران، در ید ما نیست و ما هم جاده ساز نیستیم و نباید احداث کنیم. ما شرکت زغال سنگ هستیم که رسالت ما تولید زغال است.
کریتی با تاکید بر اینکه از مسیر معادن زغال سنگ به نیستان، جاده فقط جاده پشتیبانی و تدارکاتی است، گفت: اگر کسی با ماشین شخصی از این مسیر تردد کند، ارتباطی به ما ندارد، چرا که ما سرویس ایاب و ذهاب تامین کرده ایم که از مسیر آسفالته تردد میکند و کسی هم حق تردد در این مسیر اختصاصی را ندارد.
علیرضا خلیلی معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری ویژه طبس نیز در گفتگو با خبرنگار خاورستان اظهارکرد: این جاده، جاده بین معادن است و راه رسمی، روستایی و شریانی نیست که حوزه حمل و نقل و وزارت راه و شهرسازی برای آسفالت آن اقدام کند.
وی بیان کرد: دسترسی به معادن هم در حیطه وظایف سازمان صمت است و، چون همه معادن در اختیار شرکت دولتی ایمیدرو است، سازمان صمت و ایمیدرو باید به این موضوع ورود پیدا کنند و از محل منابعی که از بازگشت ۱۵ درصد عوارض پرداختی توسط معادن، در اختیار دارند، این موضوع را تعیین تکلیف کنند. چرا که با ساخت این جاده، هم خودشان راحتتر میتوانند بار را به سمت کرمان و شهرهای همجوار ارسال کنند و هم کارگران دیهوکی مجبور نباشند از مسیر طبس تردد کنند.
خلیلی گفت: بنابراین تعیین تکلیف این جاده در اختیار ایمیدرو است و ایمیدرو باید پاسخگو باشد. ما هم این موضوع را پیگیری و درخواست داده ایم. البته جاده اصلی از سمت طبس تا ورودی معادن آسفالت است.
وی با اشاره به اینکه این جاده به دیهوک منتهی میشود و به پیکوه میرسد، افزود: قبلا ۱۵ کیلومتر این مسیر از منابع داخلی شرکتهای معدنی آسفالت شده و برای آسفالت بقیه آن هم باید ایمیدرو اعتبار بگذارد و آن را تعیین تکلیف کند. تاکید ما هم این است که ایمیدرو این موضوع را تعیین تکلیف کند.
عباس جرجانی رئیس سازمان صمت خراسان جنوبی نیز در این خصوص در گفتگو با خبرنگار خاورستان، اظهارکرد: قسمتی از جاده معادن طبس به سمت پیکوه آسفالت شده و قسمتی هم خاکی است، که این جاده تحویل شرکت زغال سنگ طبس شده و اصلا نه به سازمان صمت و نه به فرمانداری ارتباطی ندارد.
وی افزود: سال گذشته مصوبهای داشتیم مبنی بر اینکه ایمیدرو ۱۴ کیلومتر مسیر خاکی باقی مانده را آسفالت کند که، چون پول زیادی نیاز داشت باید کم کم جلو برویم که ایمیدرو این موضوع را پذیرفت. اما وقتی که ایمیدرو برای نقشه برداری جاده اقدام کرد، شرکت زغال سنگ پرورده مدعی شد که این ملک متعلق به این شرکت است و اجازه نمیدهد.
رئیس سازمان صمت خراسان جنوبی ادامه داد: دوباره ایمیدرو کنار جاده را تصرف کرد و اکنون هم برای آسفالت ۱۴ کیلومتر مشاور گرفته است و نتیجه جاده سازی و پل و … را تا یکی دو ماه دیگر ارائه میکند، اول سال آینده هم انجام آسفالت به مزایده خواهد رفت.
وی اظهارکرد: برای قسمت آسفالت شده جاده که توسط سیل پارسال خراب شده است، هم، چون جاده اختصاصی شرکت زغال سنگ است، نامه نوشتیم که جاده ترمیم شود تا اتفاقی پیش نیاید.
جرجانی تاکید کرد: درست است که این جاده تدارکاتی و جاده خصوصی خود شرکت است، اما اگر قرار است کسی از این جاده استفاده نکند، باید در ورودی آن گیت گذاشته شود تا اجازه ورود داده نشود.
وی بیان کرد: از نظر راه و شهرسازی و راهداری نیز این جاده اختصاصی است و از نظر کارشناسی هم تحویل نشده است؛ بنابراین کسی این مسیر را به عنوان جاده قبول ندارد، اگر هم اتفاقی برای کسی بیفتد، مسوولیت برعهده خودش است.
رئیس سازمان صمت خراسان جنوبی با اشاره به اینکه با نصب تابلوی ورود ممنوع در این جاده، آقای کریتی از نظر قانونی مشکل خودش را حل کرده است، گفت:، اما چون معادن دیگری هم در این منطقه فعال خواهد شد، شرکت زغال سنگ باید جاده را به ایمیدر واگذار کند تا پله پله؛ آن را با ایمیدرو آسفالت کنیم.
وی یادآور شد: در سال ۱۳۹۲ که معادن از ایمیدرو به بخش خصوصی واگذار شد، تمام این معادن به همراه جاده تا پیکوه، واگذار شد و الان هم شرکت زغال سنگ طبس اجازه نمیدهند که ایمیدرو روی آن کار کند، که باید این اشکال درست شود و شرکت زغال سنگ آن را به ایمیدرو برگرداند.
بر اساس این گزارش؛ علی رغم برخی تاکید بر عدم تردد در این مسیر، اما گویا علاوه بر تردد خودروهای شخصی، سرویسهای کارگری هم برای رفتن به معادن طبس، از مسیر پیکوه به معادن استفاده میکنند. متاسفانه بی توجهی به بازسازی این جاده در حالی است که علاوه بر خطرناک بودن وضعیت فعلی آن، اگر همچنان مورد بی توجهی قرار بگیرد، در طی بارندگیهای امسال آسیب بیشتری به آن وارد خواهد شد و این جاده کاملا تخریب و بیت المال به هدر خواهد رفت.
گفتنی است؛ خبرنگار خاورستان در خصوص این موضوع اقدام به مصاحبه با شرکت ایمیدرو هم کرد که متاسفانه برای این مشکل و دغدغه کارگران معادن، جوابی از سوی این شرکت دریافت نکرد.