تاریخ: ۱۵ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۲۷
بازدید: ۴۲۱
کد خبر: ۲۴۳۹۲۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

مطالبات معدن کاران طبسی در مسیر تحقق

‌می‌متالز - کارگران معادن طبس در سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی مطالباتی را مطرح کردند که برخی از آن‌ها محقق شده است.

به گزارش می‌متالز، رئیس دولت سیزدهم نوزدهم شهریور ماه در سفر‌های استانی ناگهانی عازم خراسان جنوبی شد و پس از بازدید از معادن زغال‌سنگ طبس و گفتگو با کارگران پس از آگاهی از وضعیت معیشت و دستمزد کارگران و شنیدن گلایه‌هایشان پنج مصوبه داشت که بخشی از این مصوبات محقق و اجرا و برخی دیگر در مسیر تحقق یافتن قرار دارند.

در دیدار چهره به چهره رئیسی با جمعی از کارگران وضعیت نامطلوب محل اسکان و خوابگاه‌های آن‌ها در محل معادن از سوی کارگران مطرح شده بود و آیت الله رئیسی برای رسیدگی به این وضعیت ۲۰ روز مهلت تعیین کرد.

گزارش‌ها حاکی است عملیات بهسازی محل اسکان کارگران معدن زغال‌سنگ طبس در پی بازدید رئیس جمهوری و تعیین مهلت ۲٠ روزه برای رسیدگی به وضعیت زندگی و مسکن کارگران این معدن، اوایل مهر امسال پایان یافت و این وعده محقق شد.

اما گلایه کارگران تنها به وضع معیشت نبود و بسیاری از آن‌ها نسبت به حق و حقوق خود گلایه‌هایی داشتند.

در این دیدار برخی از کارگران نسبت به حق مشاغل سخت و زیان‌آور و دستمزد پایین کارگری گلایه‌هایی مطرح کردند و رئیس جمهور خواستار رسیدگی به این مطالبات کارگران هم شد.

در ادامه پیگیری‌ها بازدید پنج مصوبه اعلام شد که دو مصوبه آن در حوزه تأمین اجتماعی شامل مصوبه اصلاح دستمزد کارگران و چهار درصد حق بیمه مشاغل سخت و زیان‌آور بود.

اصلاح بیمه ۶۷۰ کارگر معدنی

مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان جنوبی از تحقق مصوبه اصلاح دستمزد کارگران خبر می‌دهد و می‌گوید: با پیگیری‌های انجام شده دستمزد‌های واقعی کارگران در لیست‌های ارسالی به تأمین اجتماعی محاسبه و لحاظ شد و تفاوت سنوات قبل نیز در حال دریافت است.

وی گفت: حقوق کارگران شرکت الماس مته زیر مجموعه معادن پروده طبس، معادل آنچه دریافت می‌کردند در لیست بیمه تأمین اجتماعی درج نمی‌شد که مقرر شد پیمانکار حقوق و دستمزد واقعی کارگران را لحاظ کند و این مهم نیز محقق شد و لیست‌ها اصلاح و حقوق جدید از ابتدای امسال جایگزین شد.

محمدی تعداد کارگران مشمول اصلاح بیمه تأمین اجتماعی این شرکت را ۶۷۰ نفر اعلام کرد و گفت: کارفرمایان استان باید دستمزد واقعی کارگران زیرمجموعه را در بیمه تأمین اجتماعی لحاظ کنند در غیر این صورت بدهی زیادی به این سازمان خواهند داشت که آن‌ها را دچار مشکل می‌کند.

اما موضوع و مصوبه دیگر مطرح شده به ۴ درصد حق مشاغل سخت و زیان‌آور بر می‌گردد که طبق توضیحات ارائه شده توسط مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان جنوبی این مصوبه در حال پیگیری است.

محمدی گفت: بر اساس رأی دیوان عدالت اداری، دریافت ماهیانه این حق بیمه متوقف شده و تحقق شرایط اجرای مجدد آن منوط به صدور مجوز و ابطال رأی دیوان است.

اصلاح احکام برخی از کارگران

اما دو مصوبه دیگر برای طرح مابه‌التفاوت طبقه بندی مشاغل و وضعیت اسکان کارگران بود که مدیر کل کار رفاه و تأمین اجتماعی خراسان جنوبی از پیگیری و اصلاح احکام برخی کارگران در این باره خبر می‌دهد و می‌گوید: بهسازی و تعمیر برخی از واحد‌های مجموعه معادن زغال‌سنگ پروده طبس به لحاظ مسائل رفاهی و بهداشتی کارگران نیز از دیگر مصوبات بوده که انجام شده است.

اشرفی اشاره‌ای هم به احداث پایگاه امداد و نجات داشت و از پیگیری برای تکمیل آن خبر می‌دهد و در پاسخ به این سوال که آیا کارگران معترض اخراج شده‌اند هم این چنین پاسخ می‌دهد: این موضوع درباره کارگران معدن در طبس صحت ندارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده