تاریخ: ۲۵ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۰۲
بازدید: ۱۴۰
کد خبر: ۲۴۵۱۲۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تکلیف خودرو‌های لوکس متروکه چه زمانی تعیین می‌شود؟

‌می‌متالز - با گذشت ۴ سال از دپوی خودرو‌های متروکه فاقد ثبت سفارش، در گمرک و بندر‌ها به‌گفته فعالان صنفی تکلیف ۱۴ هزار دستگاه از این خودرو‌ها مشخص و از گمرک ترخیص شده، ولی ۲ هزار خودرو به‌دلیل مشکلات قانونی و پرونده‌های قضایی، متروکه و به سازمان اموال تملیکی تحویل داده شده است.

به گزارش می‌متالز، در چند روز گذشته اخباری مبنی بر تدوین شیوه‌نامه‌ای برای عرضه این خودرو‌ها در بورس مطرح شده است. با عبدالمجید اجتهادی، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی کشور در مورد سرنوشت فروش این خودرو‌ها گفتگو کرده‌ایم.

چه تعداد خودروی متروکه در حراج بزرگ قبلی سازمان اموال تملیکی به فروش رسیده و سرنوشت خودرو‌های باقیمانده چیست؟

در مزایده الکترونیک سازمان اموال تملیکی تعدادی ازخودرو‌های ایرانی یا خودرو‌های خارجی که مجوز فروش داشتند، عرضه شد، اما درحراج بزرگ این سازمان تعدادی از خودرو‌های دپو شده سنگین به فروش رسید. همچنین موضوع باقیمانده خودرو‌های متروکه‌ای که در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار گرفته، در حال نهایی شدن در دولت است. از آمار فروش خودرو‌های لوکس متروکه در حراج قبلی اطلاعی ندارم، اما در این حراج برخی خودرو‌های سنگین یا اوراقی عرضه شده است.

یعنی هنوز خودرو‌های لوکس متروکه از طریق سازمان اموال تملیکی عرضه نشده است؟

معمولا در عرضه خودرو‌های متروکه به شیوه حراج محصولاتی عرضه می‌شود که قیمت آن کمتر از ۶۵۰ میلیون تومان باشد، اما در مزایده بزرگ الکترونیک قبلی این سازمان برخی خودرو‌های متروکه ایرانی عرضه شده است.

آیا این خودرو‌ها در مزایده‌های الکترونیکی قبلی سازمان عرضه نشده است؟

سازمان اموال تملیکی اصلا مجوز فروش خودرو‌های لوکس متروکه در داخل کشور را نداشته است. مشکل این خودرو‌ها آن است که سازمان اموال تملیکی مجوز فروش آن را در داخل کشور ندارد و فروش این خودرو‌ها به شرط بازصادرات نیز نیازمند برخی اسناد است که چنین اسنادی نیز وجود ندارد؛ با این روند، امکان بازصادرات خودرو‌های لوکس متروکه نیز وجود ندارد و به همین دلیل هنوز وضعیت خودرو‌های مذکور روشن نشده است. اکنون دولت در حال تصمیم‌گیری است که با صرف‌نظر کردن از برخی شروط قبلی که برای فروش این خودرو‌ها تعیین کرده و تغییر یا حذف آن در اختیار دولت است، این خودرو‌ها در مناطق آزاد و از طریق مزایده الکترونیک به مشتریان عرضه شود.

تعداد این خودرو‌ها و سهم خودرو‌های شورولت آمریکایی چقدر است؟

مجموع خودرو‌های متروکه در اختیار سازمان اموال تملیکی ۲ هزار خودرو است که از این تعداد ۴۴ دستگاه خودرو مربوط به شورولت‌های آمریکایی است که قبلا به شکل غیرقانونی وارد کشور شده است. این خودرو‌ها باید امحای فنی (سقف زدن) شوند. در مصوبه کمیسیون اقتصادی دولت نیز پیشنهاد مطرح در مورد خودرو‌های شورولت آمریکایی مذکور همین امحای فنی بوده است. به این معنا که سقف خودرو‌های شورولت آمریکایی زده شده و از قطعات آن در بازار قطعات یدکی استفاده شود. بقیه خودرو‌های متروکه نیز احتمالا در مناطق آزاد از طریق مزایده الکترونیک و برای استفاده ساکنان این گونه مناطق عرضه خواهد شد.

برخی خبر‌ها از تدوین شیوه‌نامه عرضه خودرو‌های لوکس متروکه از طریق بورس حکایت دارد. این احتمال تا چه حد است؟

براساس مباحثی که در جلسه صبح یکشنبه هفته گذشته کمیسیون اقتصادی دولت مطرح شد، تأکید بر آن بود که خودرو‌های مذکور صرفا از طریق مزایده الکترونیک و در مناطق آزاد عرضه شود. البته دوستان سازمان بورس، خواستار آن هستند که این خودرو‌ها از طریق بازار سرمایه عرضه شوند؛ بنابراین روش عرضه این خودرو‌ها هنوز در دولت نهایی نشده و سازمان اموال تملیکی در انتظار تعیین تکلیف عرضه خودرو‌های مذکور در هیأت وزیران است.
منبع: اقتصاد ۲۴

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده