تاریخ: ۲۷ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۳۸
بازدید: ۲۵۵
کد خبر: ۲۴۵۵۱۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
اختصاصی از هفتمین همایش مالی اسلامی

رمز ارز به دنبال جایگاه در بورس و بانک مرکزی

‌می‌متالز - رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: از پژوهشگران در تمام بخش‌های پژوهشی می‌خواهیم در کاربردی کردن رمزارز‌ها در بازار سرمایه، کمک کنند.

به گزارش می‌متالز، هفتمین همایش مالی اسلامی با حضور رئیس شورای فقهی بانک مرکزی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و رئیس کل بانک مرکزی صبح امروز ۲۷ دی ماه ۱۴۰۰ در سالن الزهرا بانک مرکزی برگزار شد.

آیت الله غلامرضا مصباحی مقدم، رئیس شورای فقهی بانک مرکزی در هفتمین همایش مالی اسلامی گفت: فراهم کردن امکان نظارت بر اجرایی شدن مصوبات شورای فقهی در بدنه بانک‌ها تا عمق شعب را رئیس کل بانک مرکزی مطرح کرده و دنبال می‌کند.

مصباحی مقدم گفت: درباره رمزارز‌ها از فق‌ها و مراجع تقلید استفتاء شد، چون رمزارز‌ها مالیّت ندارند، مشروعیت ندارد، اما رهبر فرمودن اگر قانون پشت رمزارز‌ها آید، معتبر است.

وی افزود: از نظر فقهی فروش خوک مشروع نیست، اما به کسی که آن را حلال می‌داند، مشروع است. در ارتباط با رمزارز نیز همین طور است.

مصباحی مقدم گفت: واردات کالا‌ها و خدمات با استفاده از رمزارز‌هایی که تولید می‌کنند و یا در دنیا خرید و فروش می‌شود، از نظر فقهی برای واردات منعی ندارد.


در خواست بلاکچینی رئیس سازمان بورس


مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در هفتمین همایش مالی اسلامی گفت: از کمیته فقهی کمک می‌خواهیم که در تبدیل دارایی فیزیکی به توکن کمک کنند تا با استفاده از آن در یک فضای فن‌آورانه که تسهیل تسویه را داشته باشیم، کمک کنند.

وی افزود: با توجه به گستردگی و تنوعی که کریپتو‌ها دارند، موضوع نقدشوندگی آن‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است و می‌تواند به بازار آسیب بزند، بنابراین باید نسبت به آن توجه شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: از پژوهشگران در تمام بخش‌های پژوهشی می‌خواهیم در کاربردی کردن رمزارز‌ها در بازار سرمایه، کمک کنند.


خبر جدید رئیس کل بانک مرکزی/ ناظر شرعی کیست؟


علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی و رئیس انجمن مالی اسلامی ایران گفت: هفته گذشته دستور رمز پول ملی تصویب شد. شورای فقهی بانک مرکزی ۳ سال است که راه‌اندازی شده و مقدمه‌ای برای بانکداری اسلامی است. اخیرا دستورالعمل شورای فقهی بانک مرکزی مورد بازنگری قرار گرفت و در کنار این شورا، کار گروه تخصصی شورای فقهی در قم راه‌اندازی شد تا موضوعاتی که شورای فقهی به آن ارجاع داده می‌شود، مورد بررسی قرار گیرد و موضوعات بعد از بررسی به شورای فقهی ارسال می‌شود.

وی در ادامه گفت: آیا نظام بانکداری ایران بر اساس اصول اسلامی عمل می‌کند؟ برای رسیدن به این هدف مقرر شد مصوبات شورای فقهی در قالب چک لیست‌هایی قرار داده شود و نسبت به آن نظارت شود.
رئیس کل بانک مرکزی گفت: همچنین مقرر شد یک فرد متخصص در بانک‌ها به عنوان ناظر شرعی که عضوی از کمیته فقهی خواهد بود، به عملکرد بانک‌ها نظارت داشته باشد.
وی افزود: این افراد به عنوان بازوی شورای فقهی در هر بانک منصوب می‌شود و عملکرد بانک‌ها را مورد رصد قرار می‌دهد و باعث می‌شود بانک‌ها به سمت بانکداری اسلامی حرکت کنند.


فرصتی به نام رمز ارز


امیر هامونی، مدیرعامل شرکت مدیریت بازار متشکل معاملات ارز ایران گفت: رمزارز‌ها فرصت خوبی است که در بازار سرمایه از فناوری استفاده بیشتری شود. نظارت و بازرسی در قالب رمز ارز‌ها انجام شود و با همین رمزارز امکان عدول از قوانین را ببندیم.

وی افزود: می‌توان با استفاده از رمز ارز، فقه سیستمی رمزارز ایجاد کرد و با فرصت‌سازی از این تکنولوژی برای بهبود شرایط استفاده کرد.


رمز پول ملی در راه است


مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در همایش مالی اسلامی گفت: باید در ارتباط با رمزارز‌ها نگاه‌های متعصبانه را کنار بگذاریم. با توجه به حرکت دنیا به سمت رمزارزها، به نظر نمی‌رسد رمزارز‌ها با آزادی اجرایی شود، اما پیش بینی می‌شود در یک نقطه تعادلی، «رمز پول» بانک مرکزی می‌تواند نقطه تعادلی باشد که در آینده در ارتباط با رمزارز‌ها رخ دهد.


راهکار کشور‌ها برای رمزارز‌ها


وی افزود: راهکاری که در بانک مرکزی کشور‌های جهان برای حل تناقض بین تمرکز زدایی و حاکمیت پولی کشور‌ها مطرح شده است، موضوع رمزارز ملی است. بیشتر بانک‌های کشور‌ها بر روی این موضوع (ایجاد یک رمزارز ملی) کار می‌کنند، در بانک مرکزی جمهوری اسلامی نیز مباحث فنی و مقررات گذاری انجام شده و مقررات آن در شورای پول و اعتبار به تصویب رسیده و به زودی شاهد اجرایی شدن فاز آزمایشی رمز پول بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با نام رمز ریال خواهیم بود.
وی افزود: استفاده رمز ریال برای عموم امکان پذیر است، کارکرد آن مثل اسکناس است، اما در فضای دیجیتال منتشر می‌شود.

محمدجلال، پژوهشگر حوزه اقتصاد دیجیتال نیز با اشاره به اهمیت موضوع توجه به رمزارز‌ها گفت: از بلاکچین‌ها برای کم اثر و بی اثر شدن تحریم‌ها می‌توانیم استفاده کنیم.


تاثیر بلاکچین در بازار سرمایه/ آینده بازار سرمایه با حضور رمزارز‌ها


میثم فدایی، مدیرعامل فرابورس ایران در هفتمین همایش مالی اسلامی با موضوع تاثیر بلاکچین در بازار سرمایه مطالبی به سخنرانی پرداخت.

وی به اهمیت رمزارز‌ها در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: با ورود به دنیای بلاکچین، ممکن است بازار سرمایه ایران دچار تحول شود و تامین مالی در بازار سرمایه به شیوه بلاکچین انجام شود و دوره انتشار صکوک به شکل کنونی پایان یابد.


توکنی شدن دارایی‌ها و ۳ تحول مهم بازار سرمایه


مدیرعامل فرابورس ایران به تحولات بازار سرمایه در آینده با پا گذاشتن به دنیای بلاکچین اشاره کرد و گفت: شکل گیری صنعت ارزش غیرفیزیکی و توکنی شدن دارایی‌ها، رواج بازارگردانی هوشمند و خودکار، از بین رفتن تمایز و مرز بین بازار‌ها (ملک، خودرو، سهام و...) از جمله مهمترین تحولات بازار سرمایه با حضور رمزارز‌ها در آینده است.


باز توزیع ثروت با بلاکچین


فدایی با بیان اینکه مدیریت ثروت در حال حاضر بدوی است، گفت: این روند در آینده متحول خواهد شد، همچنین در حال حاضر یک سری بازار‌های مجزا با قوانین مجزا داریم، با توکنی شدن، این تمایز‌ها از بین می‌رود و ممکن است به باز توزیع بهتر ثروت منجر شود

گفتنی است، در پایان پنل‌های تخصصی مراسم اهدای جوایز همایش مالی انجام شد. وبینار بین‌المللی با حضور اساتید برتر در حوزه مالی اسلامی و ارائه مقالاتر برتر همایش به صورت بر خط پایان بخش این همایش یک روزه بود.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده