تاریخ: ۳۰ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۳۲
بازدید: ۳۶۱
کد خبر: ۲۴۵۶۸۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

افشای اطلاعات ۸ ناشر بورسی در کدال

‌می‌متالز - شرکت‌های بورسی و فرابورسی به منظور رعایت اصل شفافیت در بازار سهام، سهامداران را از جزئیات مالی و عملکردی خود در سامانه کدال مطلع کردند.

به گزارش می‌متالز، با توجه به اطلاعیه‌های متعددی که درخصوص افشای اطلاعات بااهمیت شرکت‌ها در سامانه کدال منتشر شد؛ کدام شرکت‌ها به شفاف‌سازی عملکرد خود پرداختند؟

این اطلاعیه‌ها که در دو گروه (الف و ب) دسته بندی می‌شوند، از این رو برای سهامداران اهمیت دارند که به بهای سهام شرکت‌ها سمت و سو می‌دهند، در ادامه به تشریح چندی از آن‌ها پرداخته‌ایم.

وآداک

با شرکت صنعت و تجارت آداک از تغییر حسابرس از حسابرس اصلی به حسابرس علی‌البدل خبر داد. بر این اساس شرکت اعلام کرد که با توجه به درخواست موسسه حسابرسی سامان پندار مبنی بر استعفا از سمت حسابرس مستقل و بازرس قانونی اصلی، هیات‌مدیره شرکت استعفای موسسه حسابرسی سامان‌پندار از سمت حسابرس و بازرس قانونی اصلی جهت سال مالی منتهی به پایان شهریور ماه ۱۴۰۰ و قبولی سمت حسابرس و بازرس قانونی علی‌البدل (موسسه حسابرسی شاهدان) به عنوان حسابرس و بازرس قانونی اصلی جهت سال مالی منتهی به شهریور۱۴۰۰ مورد تصویب قرار گرفت.

سفارس

شرکت سیمان فارس و خوزستان از رفع توثیق سهام شرکت‌های سیمان مازندران به تعداد ۳۸ میلیون و ۷۴۰ هزار و ۵۷۰ سهم و سیمان فارس‌ نو به تعداد ۷میلیون و ۸۰۰ هزار سهم خبر داد.

در اطلاعیه شرکت آمده است که تعداد سهام ذکر‌شده شرکت‌های فوق بابت تضمین تسهیلات دریافتی شرکت فرعی سیمان‌ آبیک از بانک کارآفرین بوده که به دلیل تسویه تسهیلات توسط شرکت مذکور، رفع توثیق شده است. ارزش وثیقه اعلام شده ۷/ ۷۰میلیارد تومان بوده است.

دفرا

شرکت فرآورده‌های تزریقی و دارویی ایران از دریافت مجوز افزایش نرخ قطره‌چشمی آرتپک ادونسد ۱۵/ ۰ درصد از سوی سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی از تاریخ ۲۹دی ماه ۱۴۰۰ خبر داد. شرکت اعلام کرد که با توجه به اعلام قیمت‌های جدید از سوی سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، فروش شرکت نسبت به آخرین پیش بینی معادل ۴/ ۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد. مبلغ فروش محصول در سال مالی قبل ۳/ ۵۳میلیارد تومان و نسبت فروش محصول به کل درآمد شرکت در سال مالی قبل ۱۹ درصد بوده است.

قصف‌ها

شرکت قند اصفهان توضیحاتی درخصوص اطلاعات و صورت‌های مالی منتشر‌شده در سامانه کدال منتشر کرد. در این اطلاعیه شرکت علت تغییر سودآوری در دوره ۹‌ماهه منتهی به ۳۰‌آذر ۱۴۰۰ را به شرح ذیل اعلام کرد:

علت افزایش درآمد و فروش:

– افزایش ۲۴ درصدی مقدار فروش متاثر از افزایش جذب مواد اولیه بیشتر در ۹ماهه سال۱۴۰۰ نسبت به دوره مشابه قبل.

– افزایش ۸۵ درصدی نرخ فروش شکر با توجه به افزایش نرخ مواداولیه و سایر عوامل تولید.

– افزایش ۴۵ درصدی مقدار فروش ملاس تولیدی با توجه به افزایش جذب چغندرقند.

– افزایش ۲۲ درصدی مقدار تصفیه شکر خام .

علت افزایش قیمت تمام شده کالای فروش رفته

– افزایش ۱۳ درصدی مقدار مواداولیه (چغندر قند) و افزایش ۷۸ درصدی نرخ آن نسبت به دوره مشابه قبل.

– افزایش ۹۷ درصدی سربار دوره ۹‌ماهه سال۱۴۰۰ نسبت به دوره مشابه قبل.

با افزایش مقدار جذب مواداولیه (چغندر قند) و افزایش تولید و به تبع آن افزایش مقدار و نرخ فروش با لحاظ‌کردن هزینه‌های مواداولیه، دستمزد و سربار، نهایتا سود عملیاتی ۱۱۷ درصد افزایش داشته است. توضیح اینکه با اتمام دوره بهره برداری در نیمه دوم سال و ثبت تولید و فروش کل سال و شناسایی کامل هزینه ها، سود (زیان) سالانه شناسایی می‌شود که احتمالا نتایج تغییر سود نیز متفاوت خواهد بود.

قهکمت

شرکت قند هکمتان طی اطلاعیه‌ای تحت عنوان «شفاف سازی درخصوص شایعه، خبر یا گزارش منتشر‌شده» اعلام کرد که پیرو گزارش منتشر‌شده در پایگاه خبری سامانه کدال مبنی بر انتشار مجدد گزارش فعالیت ماهانه به استحضار می‌رساند که به دلیل تغییر و ایجاد سال مالی جدید در سامانه کدال برای ثبت گزارش فعالیت ماهانه دی ماه باید مجددا اطلاعات ۳‌ماهه قبل در سامانه ثبت و منتشر شود که هیچ گونه تغییری نداشته است، ضمنا تاریخ مقایسه‌ای دوره مشابه سال گذشته در سیستم از ابتدای سال مالی تا تاریخ ۳۱فروردین ۱۴۰۰، ۶ ماه گذشته را نشان می‌دهد که صحیح آن به ترتیب از ابتدای سال مالی تا تاریخ ۳۰مهرماه ۱۳۹۹ برای مهرماه و ۳۰آبان ۱۳۹۹ و ۳۰ آذر برای آبان و آذر ۱۳۹۹ است.

ونیرو

شرکت سرمایه‌گذاری نیرو دلایل کاهش سود عملیاتی دوره مالی ۹‌ماهه منتهی به ۳۰‌آذر ۱۴۰۰ نسبت به دوره مشابه سال قبل را ناشی از کاهش سود فروش سهام بورسی متاثر از شرایط حاکم بر بازار سرمایه و آثار منفی آن دانست.

نوین

بیمه نوین نیز درخصوص دلایل کاهش سود خالص این شرکت در صورت‌های مالی دوره منتهی به ۳۰آذر ۱۴۰۰ نسبت به دوره مشابه سال قبل گفت: با توجه به روند منفی بازار سرمایه و سهام و کاهش شاخص بورس مبلغ سود سرمایه گذاری در دوره ۹ ماهه سال جاری معادل ۶/ ۱۳۴میلیارد تومان بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل (مبلغ ۲/ ۴۷۵میلیارد تومان)، شرکت با کاهش سود ۷۲ درصدی مواجه شده است.

قیستو

شرکت قند بیستون در بخشی از پاسخ به درخواست توضیحات از سوی مدیر نظارت بر بازار پایه در خصوص دلایل صدور اسناد تعدیلات سنواتی بابت یارانه شکر تولیدی سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ با ماهیت درآمد برخلاف استاندارد‌های حسابداری گفت از آنجا که یارانه‌های اعلام‌شده مربوط به شکر تولیدی جهت کشت پاییزه و بهاره ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ است و اطلاعات آن در تاریخ ۱۳/ ۱۲/ ۱۳۹۹ از طرف انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر ایران به این شرکت اعلام شده است، شرکت نیز در همان تاریخ نسبت به شناسایی آن در دوره مالی منتهی به ۳۱شهریور۱۴۰۰ در سرفصل تعدیلات سنواتی اقدام کرده که این موضوع مطابق با استاندارد‌های حسابداری است.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده