تاریخ: ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۳۴
بازدید: ۱۵۴
کد خبر: ۲۴۶۴۲۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
با افزایش ۲۱ هزار واحدی رقم خورد؛

همسویی سبز شاخص با مصوبات هیات دولت

‌می‌متالز - در جریان معاملات آخرین روز هفته (چهارشنبه، پنجم بهمن ماه)، شاخص کل بورس تهران همسویی سبزی با مصوبات هیات دولت داشت، به‌گونه‌ای که در پایان معاملات با افزایش ۲۱ هزار و ۴۹۷ واحدی به رقم یک میلیون و ۲۲۹ هزار واحد رسید و شاخص هم‌وزن با یک هزار و ۶۹۱ واحد افزایش، به رقم ۳۱۸ هزار و ۷۵۹ واحد را به ثبت رساند.

به گزارش می‌متالز، برپایه معاملات واپسین روز معاملاتی هفته، بیش از ۵ میلیارد و ۶۱۶ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۳۵ هزار و ۶۵۵ میلیارد ریال در بورس اوراق بهادار تهران دادوستد شد.

شاخص بازار اول افزایش ۱۹هزار و ۲۶۶ واحدی و شاخص بازار دوم، افزایش ۳۲ هزار و ۴۰۱ واحدی را تجربه کردند.

گروه «شیمیایی» در جریان معاملات امروز با ۲۸ هزار و ۴۵۸ معامله به ارزش ۳ هزار و ۳۹۳ میلیارد ریال در صدر گروه‌های بورسی نشست. در این گروه، «شاملاح» با ۷.۵۹ درصد، «شیران» و «جم پیلن» با ۵ درصد در صدر افزایش قیمت‌ها نسبت به روز گذشته در صدر گروه شیمیایی قرار گرفتند. این در حالی است که «شپارس» با ۱۱.۶ درصد، «شسینا» با ۳.۸۱ درصد و «شکلر» با ۱.۰۶ درصد بیشترین کاهش قیمت‌ها را نسبت به روز گذشته ثبت کردند.

همچنین، گروه خودرو با ۴۴ هزار و ۶۴۷ معامله به ارزش ۲ هزار و ۹۹۹ میلیارد ریال، گروه فراورده‌های نفتی با ۲۲ هزار و ۲۴۷ معامله به ارزش ۲ هزار و ۹۹۴ میلیارد ریال، گروه فلزات اساسی با ۳۰ هزار و ۳۹۸ معامله به ارزش ۲ هزار و ۷۴۶ میلیارد ریال و گروه بانک‌ها با ۶ هزار و ۲۴۵ معامله به ارزش ۹۶۸ میلیارد ریال در صدر برترین گروه‌ها قرار گرفتند.

شرکت فولاد مبارکه اصفهان با ۳ هزار و ۲۲۴ واحد، شرکت ملی صنایع مس ایران با ۲ هزار و ۷۰۰ واحد، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با ۲ هزار و ۵۸۳ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر ۹۵۴ واحد و شرکت پتروشیمی نوری با ۹۴۹ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر رشد شاخص کل داشتند.

در مقابل، شرکت صنعت غذایی کوروش با ۶۶ واحد، شرکت ذوب آهن اصفهان با ۶۴ واحد، شرکت تراکتورسازی اصفهان با ۶۱ واحد، شرکت سایر اشخاص بورس انرژی با ۵۳ واحد و شرکت دارویی رازک با ۴۰ واحد بیشترین تاثیر منفی را بر رشد شاخص کل داشتند.

به گزارش سنا، امروز وزیر اقتصاد و امور دارایی جزئیات مصوبات هیئت دولت برای حمایت از بورس را تشریح کرد.

به گفته احسان خاندوزی، تصمیم‌های هیئت دولت از ابتدای بهمن ماه سال جاری و نه از سال ۱۴۰۱ اجرایی خواهد شد و این مصوبات حاوی پیام روشن و محکمی مبنی بر این است که سودآوری بخش‌های اقتصادی و رونق بخش‌های تولیدی و صنایع برای دولت در درجه اول اهمیت قرار دارد.

مصوبات یادشده، عبارتند از:

* سقف‌گذاری نرخ خوراک و نرخ سوخت: ۵ هزارتومان برای نرخ خوراک و ۲هزار تومان برای نرخ سوخت

* مبنا قراردادن نرخ سامانه نیما توسط بانک مرکزی در شش ماه گذشته

* تنظیم نرخ سود بین بانکی با سقف ۲۰ درصد

*قرار داده شدن بخشی از سهام دولت در شرکت‌های دولتی به عنوان وثیقه نزد صندوق تثبیت بازار: طبق مصوبه هیات دولت، سقف سهام دولت در شرکت‌های دولتی به عنوان پشتوانه صندوق تثبیت، برداشته شد.

* درنظر گرفته شدن ۱۰ درصد از عرضه اولیه شرکت‌های دولتی بابت بازارگردانی همان سهام تا ناشر مکلف به حمایت از سهام خودش شود

مصوبه هیات وزیران با وجود کاهش درآمد ۴۰ همتی دولت، نشان‌دهنده اهمیت رونق اقتصادی برای دولت است.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده