تاریخ: ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۰۱
بازدید: ۳۷۷
کد خبر: ۲۴۶۵۷۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
کارنامه ۳ فصل دو تولیدکننده فلز سرخ در بازار سهام بررسی شد

مختصات ۹ ماهه مس‌سازان بورس

‌می‌متالز - با فرارسیدن موعد انتشار عملکرد مالی شرکت‌های بورسی و فرابورسی در سه فصل گذشته سال ۱۴۰۰، ناشران یک به یک صورت‌های مالی ۹ماهه حسابرسی‌نشده خود را در سامانه کدال منتشر کردند. در صنعت مس دو نماد «فملی» و «فباهنر» با ارزش بازار در مجموع ۷/ ۲۶۹میلیارد تومان عملکرد مطلوبی داشتند که در ادامه کارنامه ۹ماهه این دو نماد تشریح شده است.

کارنامه «فملی» در ۹ ماه سال‌جاری

به گزارش می‌متالز، شرکت ملی صنایع مس ایران در زمینه استخراج و بهره برداری از معادن مس، تولید محصولات پرعیار سنگ معدن و محصولات مسی نظیر کاتد، اسلب، بیلت و مفتول ۸ میلی‌متری فعالیت دارد. این شرکت در حال حاضر به عنوان یکی از نماد‌های بزرگ بورسی با سرمایه ۴۰‌هزار میلیارد تومان و با ارزش بازار ۴/ ۲۶۲‌هزار میلیارد تومان در بازار اول (تابلوی اصلی) بورس در قیمت ۶۵۶ تومان معامله می‌شود.

در حال حاضر P/ E این نماد برابر ۶۵/ ۵ است. این شرکت در ۹ ماه امسال ۱/ ۵۵‌هزار میلیارد تومان درآمد عملیاتی داشته که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۹۸ درصد رشد کرده است. حاشیه سود ناخالص شرکت در سه فصل گذشته برابر ۷۱‌درصد است. این در حالی است که در دوره مشابه سال قبل این میزان برابر ۶۸‌درصد بوده است. همچنین شرکت در این ۹ ماه ۸/ ۳۷‌هزار میلیارد تومان سود خالص شناسایی کرده که این رقم نسبت به دوره مشابه سال گذشته رشد ۱۱۸ درصدی داشته است. حاشیه سود خالص شرکت در ۹ ماه سال ۱۴۰۰ برابر ۶۹‌درصد است.

در دوره مشابه سال قبل این رقم برابر با ۶۲‌درصد بوده است. «فملی» در پاییز فروش ۱۸/ ۲۰‌هزار میلیارد تومانی داشته است. این در حالی بوده که در تابستان شرکت ۴/ ۲۱‌هزار میلیارد تومان فروش داشته که از افت حدود ۶ درصدی فروش پاییز نسبت به تابستان حکایت دارد. شرکت ملی صنایع مس ایران در فصل پاییز سود خالص ۱۳ هزار و ۵۴۴ میلیارد تومان را محقق کرده، این در حالی است که در فصل تابستان سود خالص شرکت برابر با ۱۴ هزار و ۸۰۴ میلیارد تومان بوده است. بر این اساس حاشیه سود ناخالص دو فصل پاییز و تابستان به ترتیب برابر با ۶۸ و ۶/ ۶۹‌درصد است. همچنین این شرکت در فصل بهار ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در فروش ثبت کرده است. حاشیه سود ناخالص «فملی» در سه فصل بهار، تابستان و پاییز به ترتیب ۷۶، ۶۶ و ۷۲ درصد بوده است. این شرکت در این سه فصل به ترتیب ۷/ ۲۳ تومان، ۳۷ تومان و ۸/ ۳۳ تومان سود به ازای هر سهم به دست آورده است. بر اساس گزارش تفسیری مدیریت که شرکت در کدال منتشر کرده بود، نسبت مالکانه و نسبت کل بدهی شرکت در ۹ ماه به ترتیب برابر با ۷۶/ ۰ درصد و ۲۴/ ۰‌درصد بوده است. این نسبت‌ها نشان می‌دهد که شرکت از قدرت مالی مناسبی برخوردار است. میزان تولیدات شرکت ملی صنایع مس ایران در ۹ ماه سال‌جاری برابر با ۸/ ۴۲ میلیون تن بوده است. همچنین شرکت میزان ۵/ ۱ میلیون تن محصول را در داخل کشور به مبلغ ۹/ ۳۰‌هزار میلیارد تومان به فروش رسانده و ۴/ ۱۰۷‌هزار تن محصول را به خارج از کشور صادر کرده که درآمد ماحصل از فروش صادراتی آن برابر با ۱/ ۲۴‌هزار میلیارد تومان بوده است. میزان فروش داخلی و صادراتی شرکت در ۹ ماه سال ۱۴۰۰ نسبت به دوره مشابه سال قبل با رشد به ترتیب ۸۸ و ۱۰۴ درصدی همراه است.

کارنامه «فباهنر» در ۹ ماه سال‌جاری

شرکت مس شهید باهنر در زمینه تولید انواع فرآورده‌های مسی وآلیاژی مسی و برنجی فعالیت دارد. این شرکت در حال حاضر با سرمایه (ثبت‌شده و ثبت‌نشده) ۵/ ۲۶۲ میلیارد تومان و با ارزش بازار ۳۸/ ۷‌هزار میلیارد تومان در بازار اول (تابلوی اصلی) بورس در قیمت ۲۸۱۴ تومان معامله می‌شود. در حال حاضر P/ E این نماد برابر با عدد ۴۷/ ۶ است. این شرکت در ۹ ماه سال جاری ۹/ ۳‌هزار میلیارد تومان درآمد عملیاتی داشته که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۸۹ درصد رشد نشان می‌دهد. حاشیه سود ناخالص شرکت در سه فصل گذشته برابر با ۳۳‌درصد است. این در حالی است که در دوره مشابه سال قبل این میزان برابر با ۳۴‌درصد بوده است. همچنین شرکت در این ۹ ماه ۱۰۶۰ میلیارد تومان سود خالص شناسایی کرده که این رقم نسبت به دوره مشابه سال گذشته رشد ۹۱ درصدی داشته است. حاشیه سود خالص شرکت در ۹ ماه سال ۱۴۰۰ برابر ۲۷‌درصد است. در دوره مشابه سال قبل نیز این نسبت همان ۲۷‌درصد بوده است. این شرکت در فصل پاییز با فروش ۵۸/ ۱‌هزار میلیارد تومان سود خالص ۸/ ۴۷۸ میلیارد تومانی را محقق کرد؛ شرکت در این فصل سود ۱۵۶ تومانی به ازای هر سهم شناسایی کرده است. در فصل تابستان نیز شرکت سود خالص ۸/ ۴۳۰ میلیارد تومانی را با فروش ۴/ ۱‌هزار میلیارد تومان شناسایی کرده بود؛ سود هر سهم در این فصل برابر با ۴/ ۱۶۴ تومان بود. میزان درآمد شرکت در فصل بهار نیز ۱/ ۹۶۳ میلیارد تومان بود. شرکت در این فصل سود خالص ۶/ ۲۲۰ میلیارد تومانی داشته است (۳/ ۸۴ تومان به ازای هر سهم). حاشیه سود ناخالص بهار، تابستان و پاییز به ترتیب برابر با ۲۹، ۳۸ و ۳۰‌درصد است. میزان تولیدات شرکت مس شهید باهنر در ۹ ماهه سال‌جاری برابر با ۸/ ۲۵‌هزار تن بوده است. همچنین شرکت میزان ۵/ ۲۱‌هزار تن محصول در داخل کشور به مبلغ ۲/ ۳‌هزار میلیارد تومان به فروش رسانده، ۶۹/ ۳‌هزار تن محصول را نیز به خارج از کشور صادر کرده است که درآمد ماحصل از فروش صادراتی آن برابر با ۳/ ۷۴۸ میلیارد تومان بوده است. میزان فروش داخلی و صادراتی شرکت در ۹ ماه سال ۱۴۰۰ نسبت به دوره مشابه با رشد به ترتیب ۶۲ و ۵۵۲ درصدی همراه است.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده