تاریخ: ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۱۴
بازدید: ۲۳۸
کد خبر: ۲۴۷۱۲۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

سیمان؛ پودری نرم با خواصی شگفت انگیز​

‌می‌متالز - سیمان به عنوان یکی از مهمترین فرآورده‌های معدنی، یکی از کاربردی‌ترین مصالح ساختمانی برای ساخت و ساز‌ها به شمار می‌رود.

به گزارش می‌متالز، سیمان پودری نرم، جاذب آب و با قابلیت چسبندگی خرده سنگ می‌باشد که از ترکیبات پخته و گداخته شده اعم از اکسید کلسیم همراه با اکسید سیلیکون، آلومینیوم و آهن تشکیل شده است.

خاصیت ملات مهیا شده از سیمان به گونه‌ای می‌باشد که به مرور زمان پس از قرارگیری در مجاورت هوا و یا زیر آب سفت و سخت می‌شود؛ و در ضمن دارا بودن ثبات حجم، مقاومت خود را نیز حفظ می‌کند. ملات سیمان در فاصله ۲۸ روز در زیر آب قرار گرفتن دارای حداقل مقاومت فشاری ۲۵ نیوتن بر میلی متر مربع است.


روند تولید انواع سیمان


روند تولید انواع سیمان را می‌توان به صورت ساده این گونه بیان کرد که، سنگ آهک و خاک رس را که مواد اولیه سیمان را تشکیل می‌دهند با هم ترکیب می‌کنند و در کوره پخت سیمان تا هزار و ۵۰۰ درجه سانتی گراد حرارت می‌دهند، به این صورت کلینکر سیمان به‌دست می‌آید. کلینکر سیمان را به سرعت خنک کرده و دمای آن را به کمتر از ۱۰۰ درجه سانتی گراد می‌رسانند و مقدار معینی سنگ گچ به آن اضافه می‌کنند و در آسیاب خرد می‌کنند به این صورت سیمان تولید می‌شود.


اجزای تشکیل دهنده سیمان


همانطور که پیشتر اشاره شد، اساسا مواد اولیه سیمان به وسیله ترکیبات اصلی، مواد اصلاح‌کننده و مواد افزودنی تقسیم بندی می‌شود.
ترکیبات اصلی سیمان از Al ۲ O ۳، SiO ۲، CaO و Fe ۲ O ۳ تشکیل شده است که از میان آن‌ها تنها CaO از ترکیبات آهکی می‌باشد و سایر آن‌ها از ترکیبات رسی به شمار می‌روند.

سیمان؛ پودری نرم با خواصی شگفت انگیز​



مواد اصلاح‌کننده سیمان تنها در صورتی مورد استفاده قرار گرفته می‌شود که درصد ترکیبات اصلی در ترکیبات آهکی و رسی کامل نباشد. سنگ سیلیس، بوکسیت و سنگ آهن از جمله مواد اصلاح‌کننده می‌باشند.
مواد افزودنی خود دارای سه ماده گچ، پوزولان و سرباره یا خاکستر بادی می‌باشد.


انواع سیمان


اگر بخواهیم به انواع سیمان بپردازیم، باید اختصارا به نام آن‌ها اشاره کنیم. از انواع سیمان عبارتند از: سیمان پرتلند تیپ یک، سیمان پرتلند تیپ دو، سیمان پرتلند تیپ سه، سیمان پرتلند تیپ چهار، سیمان پرتلند تیپ پنج، سیمان پوزولان، سیمان آمیخته، سیمان برقی، سیمان رنگی، سیمان سفید، سیمان سرباره‌ای ضد سولفات، سیمان پرتلند آهکی، سیمان بنائی، سیمان نسوز، سیمان چاه نفت و سیمان پرتلند ضدآب که در ادامه به تعریف تعدادی از انواع سیمان می‌پردازیم.


سیمان‌های چاه نفت:


این سیمان‌ها برای درزگیری چاه‌های نفت به کار می‌روند، عمده این نوع سیمان‌ها دیرگیر بوده و در برابر دما‌ها و فشار‌های بالا مقاوم می‌باشند. این سیمان ممکن است در حفره چاه‌های آب و فاضلاب نیز به مصرف برسد

سیمان؛ پودری نرم با خواصی شگفت انگیز​


سیمان‌های پرتلند ضدآب:


این سیمان به رنگ سفید، خاکستری تولید می‌شود، این نوع سیمان انتقال مویینه آب تحت فشار ناچیز یا بدون فشار، کاهش می‌دهد، ولی جلوی انتقال بخار آب را نمی‌گیرد.


سیمان سفید:

برای استفاده در سطح ساختمان‌ها و مواقعی که استقاده از سیمان‌های بدون رنگ با مقاومت‌های بالا موردنیاز باشد، از این سیمان در تولید انواع سیمان‌های رنگی استفاده می‌شود.

سیمان؛ پودری نرم با خواصی شگفت انگیز​

 


سیمان نسوز:


برای مصرف به عنوان ماده نسوز در صنایع حرارتی استفاده می‌شود.


روش نگهداری و انبار سیمان


سیمان باید به صورت خشک نگهداری شود و هوای مرطوب برای آن مضر است. حداکثر زمان انبار کردن سیمان به مکان و شرایط هوا وابسته می‌باشد. به گونه‌ای که اگر سیمان در ظروف غیرقابل نفوذ هوا جای داده شود، می‌توان آن را تا مدت نامحدودی نگه داشت. اگر سیمان در سیلو به صورت فله و در شرایط مناسب نگهداری شود، به مدت ۳ ماه قابل مصرف است و چنانچه سیمان در کیسه‌های کاغذی سه لا تحت شرایط مطلوب نگهداری شود، پس از ۴ تا ۶ هفته حدود ۲۰ درصد از مقاومت خود را از دست می‌دهد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده