تاریخ: ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۰۶
بازدید: ۲۹۳
کد خبر: ۲۴۸۱۹۰
سرویس خبر : متالورژی و مواد

چهارمحال و بختیاری در جایگاه نخست تولید فرآورده‌های نسوز ایران و خاورمیانه

‌می‌متالز - رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت:بزرگترین و تنها کارخانه تولیدآجر نسوز کشور در چهارمحال و بختیاری با تامین مواد نسوز صنایع فولادی نقش موثری در خودکفایی و جلوگیری از خروج ارز از کشور دارد.

به گزارش می‌متالز، سجاد رستمی افزود: هم اکنون چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، اصفهان، تبریز و یزد از استان‌های تولید کننده آجر نسوز در کشور هستند که موجب خودکفایی ایران در تولید این محصول شده اند و کارخانه آجر نسوز سفیددشت در چهارمحال و بختیاری رتبه نخست تولید این محصول را در کشور و خاورمیانه دارد
رستمی همچنین از تولید دریچه‌های کشویی و قطعات جدید در این کارخانه خبرداد و گفت: این محصولات برای نخستین بار در کشور و خاورمیانه تولید شده اند و کار کنترل مذاب را انجام می‌دهند.

سجاد رستمی از تراز ارزی مثبت در کارخانه آجر نسوز سفیددشت خبر داد و افزود: در حوزه آجر نسوز بالای ۴۰ درصد و قطعات بیش از ۵۰۰ درصد تراز ارزی کشور مثبت است.
وی گفت: فروآرده‌های نسوز رونق تولید در فولاد‌های کشور هستند؛ اگر مواد نسوز وجود نداشته باشد یک گرم فولاد هم تولید نمی‌شود.
مدیرعامل کارخانه آجر نسوز سفیددشت هم از برنامه ریزی و تلاش برای تولید مواد اولیه در این واحد خبر داد و گفت: کارشناسان و مهندسان این کارخانه تلاش دارند مواد اولیه تولید آجر نسوز و سایر فرآورد‌های نسوز را تولید و کشور را از واردات مواد اولیه بی نیاز کنند.
فرهی گفت: کارخانه‌ای که با تولید آجر نسوز، موجب رونق تولید در صنایع فولاد شده است و تولید کنندگان صنایع فولادی را بر آن داشته از محصولات تولید داخل به جای آجر نسوز‌های آلمانی و بلژیکی استفاده کنند.
وی افزود: ۵۰۰ نیروی کارخانه آجر نسوز سفیددشت بالای ۵۰ درصد آجر نسوز صنایع فولادی کشور از جمله فولاد مبارکه، بزرگترین مجتمع فولادی کشور، را تأمین می‌کنند.

مقاومت به شوک‌های حرارتی، سوزندگی آتش و خوردگی شیمیایی از مهمترین ویژگی‌های آجر‌های نسوز با کیفیت و استاندارد است؛ کیفیت آجر‌های نسوز سفیددشت در مقایسه با کشور‌های اروپایی و ژاپن برابری کند.
فرهی گفت: کارخانه فولاد مبارکه در کشور سالانه برای تولید محصولات خود به ۸۰ هزار تن آجر نسوز نیاز دارد.
مدیرعامل کارخانه آجر نسوز سفیددشت گفت: این واحد تولیدی بیشترین تولید این محصول را در کشور بر عهده دارد و به طور متوسط سالانه ۵۰ هزار تن محصول تولید می‌کند.
آقای فرهی از صرفه جویی ۳۰ میلیون یورویی برای خرید آجر نسوز خبرداد و گفت: قرار است تا دو ماه آینده محصول جدید دیگری از فراورده‌های نسوز به بازار عرضه شود.
کارخانه آجر نسوز مهرگداز در شهرک صنعتی سفیددشت به فاصله ۴۵ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری با تولید انواع فرآورده‌های نسوز از ۱۷ سال پیش وارد بازار داخلی شد.

منبع: خبر آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده