تاریخ: ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۳۳
بازدید: ۲۶۳
کد خبر: ۲۴۸۰۹۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

گرد و خاک تنها یادگار خام فروشی معدن بوکسیت در چرام

‌می‌متالز - بوکسیت معدن چرام سال هاست که به صورت خام از استان خارج می‌شود و شهرستان چرام، بی نصیب از ایجاد هر گونه صنایع معدنی در این منطقه توسط بهره برداران، تنها گرد و خاک رفت و آمد کامیون‌های حمل معادن سهم مردمان دیارش شده است.

به گزارش می‌متالز، شهرستان چرام با بیش از ۳۲ هزار نفر جمعیت در ۱۶۰ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است که معادن غنی ازجمله بوکسیت و فسفات دارد.

یکی از موارد بسیار مهم این منطقه، وجود ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های مواد معدنی است که علی رغم تلاش‌های صورت گرفته در طول سال‌های اخیر، هنوز به آن رونق قابل قبولی که نقش آفرین در اشتغال و اقتصاد منطقه محروم باشد، نرسیده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد ضمن اشاره به ضرورت استفاده بهینه از پتانسیل‌های معدنی استان و ایجاد صنایع معدنی جهت ایجاد ارزش افزوده در بخش معدن، افزود: در حال حاضر ۳ معدن با ذخیره قطعی حدود یک و نیم میلیون تن و ذخیره احتمالی حدود دو میلیون تن، در استان فعال هستند.

سالار حسین پور ابراز داشت: بر اساس مطالعات اکتشافی امیدواریم با شناسایی معادن جدید بوکسیت و افزایش ذخیره این ماده معدنی، زمینه لازم برای احداث واحد فرآوری و تولید پودر آلومینا در استان تحقق یابد.

معدن بوکسیت سرفاریاب (چرام) می‌تواند به طور چشمگیری برای منطقه نقش آفرینی بکند، اما آنچه این روز‌ها شاهدیم تنها سهم استان از معادن بوکسیت گرد و خاک به جای مانده از چرخ تایر‌های کامیون‌ها در انتقال بوکسیت به جاجرم است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در خصوص خروج بوکسیت خام از استان معتقد است که باید شرکت آلومینای ایران به عنوان بهره بردار معدن، حتما در زمینه ایجاد صنایع معدنی مرتبط در استان پیگیری و اقدام کند.

سید علی احمد زاده ابراز داشت: در غیر این صورت در مورد ادامه فعالیت استخراجی و بهره برداری این شرکت از معدن‌مندان چرام تجدید نظر خواهد شد.

وی افزود: بوکسیت استان بدون هیچ گونه خدماتی به مردم منطقه به راحتی از استان خارج می‌شود و به شدت معترض این قضیه هستیم.

در حال حاضر سه معدن فعال در استان کهگیلویه و بویراحمد در زمینه بوکسیت هست که ذخیره قطعی آن‌ها حدود ۱.۵ میلیون تن و ذخیره احتمالی حدود ۲ میلیون تن اعلام شده است.

پیش بینی می‌شود با توجه به برنامه‌های اکتشافی موجود و در دست اقدام و همچنین عملیات اکتشاف حین استخراج، ذخیره معدنی بوکسیت استان، به حدود ۴ میلیون تن نیز برسد.

احداث واحد‌های خردایش اولیه سنگ بوکسیت، پودر آلومینا و سیمان نسوز، از جمله واحد‌های صنایع معدنی مرتبط هستند که با توجه به ذخایر موجود، قابلیت ایجاد در استان را دارند

چنانچه متناسب با ظرفیت استان خط تولید صنایع معدنی در زمینه بوکسیت چرام ایجاد شود، شاهد توسعه پایدار و رونق اشتغال در منطقه خواهیم بود.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) کهگیلویه و بویراحمد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده