تاریخ: ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۰۸
بازدید: ۳۶۷
کد خبر: ۲۴۸۹۲۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

گرد و خاک؛ سهم مردم چرام از معدن بوکیست/ خاک ما را به تاراج می‌برند درحالی‌که خودمان گرسنه‌ایم/ دستور استاندار برای جلوگیری از خروج بوکسیت

‌می‌متالز - بوکسیت سنگ رسوبی است که مهم‌ترین منبع آلومینیوم بوده و از آن در صنایع آلومینا، سیمان، آجر‌های نسوز و تهیه فولاد استفاده می‌شود. در ایران این سنگ معدن تنها در چند استان وجود دارد که استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از این استان‌ها است. معدن بوکسیت بخش سرفاریاب واقع در شهرستان چُرام یکی از این محدود معادن در کشور است که بنا به گفته مسئولان استانی، برای استان کهگیلویه و بویراحمد هیچ سودی ندارد.

به گزارش می‌متالز، روزانه ده‌ها کامیون سبک و سنگین از معادن ملی بوکیست در این شهرستان به نقاط نامعلومی از کشور انتقال داده می‌شود که این جابجایی باعث نارضایتی‌های گسترده مردمی شده است.

حسین کامروا در این ارتباط به ایلنا گفت: خاک ما را به تاراج می‌برند درحالی‌که خودمان گرسنه‌ایم و کسی هم صدای مان را نمی‌شنود.

او که خود را دانشجوی خاک شناسی معرفی می‌کند و از وضعیت کنونی انتقال ذخایر معدن بوکسیت شهرستان چُرام به شدت گله‌مند است، در ادامه گفت: مردم این منطقه اغلب مردمانی فقیر بوده که فرزندان بیکار هم در خانه دارند و انتظار دارند از محل خروج این ذخایر حداقل سودی به آنان هم برسد.

سمیرا کشاورز ساکن یکی از روستا‌های اطراف سرفاریاب است. او درباره نارضایتی مردم این بخش بخاطر انتقال ذخایر معدن بوکیست گفت: سال‌ها است که این ذخایر جلوی چشم همگان به بیرون از منطقه انتقال داده می‌شود و این معادن هیچ تاثیری بر رفاه و معیشت مردم منطقه ندارد.

نارضایتی مردمی باعث تعطیلی فعلی معدن بوکسیت سرفاریاب شد

فرماندار شهرستان چرام در استان کهگیلویه و بویراحمد هم از وضعیت نامعلوم ذخایر معدن بوکسیت این شهرستان اظهار تاسف کرده و گفت: نارضایتی مردم در بخش سرفاریاب باعث شد تا فعلا در این مرحله اعلام کنیم استخراج معدن بوکسیت و عملیات آن متوقف شود، اما نیرو‌ها همچنان در همان محوطه کارگاه حضور دارند.

سیدعبدالرحمان توفیقان به ایلنا گفت: منتظر ابلاغ مصوبه شورای برنامه ریزی استان هستیم تا به دنبال آن یک تصمیم قاطعی گرفته شود و البته بر حسب اظهارات نماینده صنعت و معدن، در این خصوص ضوابطی طی شده و مجوز برداشت دارند.

وی افزود: ما باید جوانب حقوقی آن را هم مدنظر قرار دهیم، اما بنا به دستور استاندار، فعلا عملیات استخراج و حمل ذخایر معادن تا روشن شدن ابعاد آن تعطیل می‌شود.

خروج روزانه ۴۰ تریلر ماده معدنی بوکسیت به خارج استان صحت ندارد

از سویی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: اینکه گفته می‌شود ماده معدن استخراجی روزانه انتقال داده می‌شود اینگونه نیست و ماده معدنی استخراج شده طی مدت ۲۰ تا ۳۰ روز جمع آوری و دپو شده و پس از مدتی بارگیری و منتقل می‌شود.

سالار حسین پور با تاکید براینکه اینگونه نیست که هر روزه ۳۰ تا ۴۰ تریلر ماده معدنی بارگیری و از استان خارج می‌شود، اظهار داشت: گاهی مواقع اجرایی نشدن تعهدات و یا وجود معارضات اجتماعی، مسوولان ارشد مانند استاندار را مُجاب به جلوگیری از ادامه فرایند کار بهره بردار با وجود داشتن مُجوز رسمی می‌کند.

وی با بیان اینکه در مورد معادن بوکسیت سرفاریاب در شهرستان چرام هم استاندار با لحاظ شرایط منطقه می‌تواند در این خصوص تصمیمات لازم را اتخاذ کند، خاطرنشان کرد: این موضوع مربوط به مدیریت ارشد استان بوده و ساز و کار مربوط به خودش را دارد.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد، مجموع ظرفیت اکتشاف شده این معادن را ۲ میلیون تن ذخیره‌ای عنوان و یادآورشد: اکنون یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن آن به عنوان ذخیره قطعی استخراج نشده و در معادن موجود است.

حسین پور گفت: با توجه به محرومیت بخش سرفاریاب طی دو سال گذشته تیم اقتصادی استان به این نتیجه رسیدند که بخشی از سرمایه گذاری این معادن را مُتناسب با ظرفیت مواد استخراجی در همان محل انجام دهند.

وی با اشاره به گذشت مدت طولانی از شروع بهره‌برداری آلومینای جاجرم از معادن بوکسیت چرام هم ادامه داد: کارخانه آلومینای جاجرم به عنوان استفاده کننده ماده معدنی بوکسیت چرام علاوه بر معادن منطقه سرفاریاب چُرام، در سمنان، زنجان، یزد و خود جاجرم هم معدن دارد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد افزود:قرار بر این شد که شرکت جاجرم موضوع سرمایه گذاری در بخش خردایش و کلسینه کردن یا به عبارتی پر عیارسازی را در منطقه انجام دهد که این کار بر اساس پیگیری‌های انجام شده از طرف تیم اقتصادی استان از جمله، استاندار، معاون اقتصادی و نمایندگان ایمیدرو و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در دستور کار قرار گرفته و با توجه به اینکه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی وابسته به دولت است، واگذاری بخشی از فعالیت‌های تولیدی خود را قاعدتا از طریق مزایده واگذار می‌کند.

حسین پورگفت: پس از انجام مزایده، شرکتی از اصفهان برنده مزایده شد، اما پس از مراجعه و بررسی، دلایلی را مطرح و اعلام کرد طرح توجیهی ما در این منطقه جواب نمی‌دهد و انصراف داد در حالی که این اقدامات طی یک سال گذشته انجام شده و صورت‌جلسات آن هم موجود است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: در نهایت با توجه به تمایل شرکت آلومینای جاجرم برای انجام این سرمایه گذاری اطمینان داریم و در آینده نزدیک دیگر خود این شرکت مقدمات شروع کار را مهیا می‌کند.

وی گفت: مشکل اساسی ما این بود که در چندین سال گذشته اصلا به فکر استفاده از این ظرفیت نبوده‌ایم وگرنه ایجاد کارخانه‌ای در این زمینه طی دو سال اخیر در دستور کار بوده و می‌توانستیم کار را خیلی زودتر انجام دهیم.

حسین پور در مورد حقوق تکلیفی بهره بردار و اینکه آیا مبلغی برای منطقه در این خصوص هزینه می‌شود؟ هم اظهارداشت: هر گونه بهره برداری از معادن، مُستلزم پرداخت حقوق دولتی است که این مبالغ مستقیما به خزانه دولت واریز و از طرف دولت بخشی از این درآمد‌ها برای سرمایه گذاری در زیرساخت‌های معادن استان نیز هزینه می‌شود.

به گفته وی، در منطقه توگبری در شهرستان چرام، معدن سنگ مرمریت وجود دارد که از محل حقوق دولتی دریافتی از معادن استان، مبالغی را برای ایجاد جاده دسترسی و برق مورد نیاز به حساب استان واریز کرده و الان در دست اجرا است.

این مسوول صنعت، معدن و تجارت گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده، شرکت آلومینای جاجرم به عنوان بهره بردار معدن بوکسیت مُندان سرفاریاب، به غیر از پرداخت حقوق دولتی خود مبالغی را نیز در جهت کمک به زیر ساخت منطقه از جمله بهسازی جاده منتهی به سرفاریاب انجام داده است.

استخراج بوکسیت از معادن چرام ممنوع است

استاندار کهگیلویه و بویراحمد، اما تاکید کرد که استخراج بوکسیت از معادن چرام تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

سید علی احمدزاده در نهمین نشست شورای توسعه و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: معادن بوکسیت هیچ‌گونه بهره‌وری برای استان ندارند و تا زمان سرمایه‌گذاری جلوی استخراج بوکسیت از معادن چرام گرفته شود.

وی گفت: وقت آن رسیده که جلوی خروج بوکسیت را بگیریم و باید در پایین دست کارخانه ایجاد کنند و شغل برای مردم ایجاد شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: گفتگو‌هایی در تهران برای موضوع بوکسیت سرفاریاب آغاز شده که تصمیم بهتری برای این معدن گرفته خواهد شد.

احمدزاده از فرماندار شهرستان چرام خواست جلوی استخراج سنگ بوکسیت از معادن این شهرستان گرفته شود.

وی تاکیدکرد این معادن هیچ سودی برای استان کهگیلویه و بویراحمد نداشته و بدون آنکه خدماتی به استان داده شود بوکسیت از استان خارج می‌شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: معدن بوکسیت سرفاریاب در شهرستان چرام می‌تواند به طور چشمگیری در مسیر رشد و توسعه برای منطقه نقش آفرینی بکند، اما تاکنون سهم چندانی از آن نصیب استان نشده است.

معدن بوکسیت چرام در استان کهگیلویه و بویراحمد سال‌هاست که به صورت خام از استان خارج و شهرستان چرام بی نصیب از ایجاد هر گونه صنایع معدنی است.

تنها گرد و خاک رفت و آمد کامیون‌های حمل معادن سهم مردمان نصیب مردم شهرستان چرام شده است.

شهرستان چرام با بیش از ۳۲ هزار نفر جمعیت در ۱۶۰ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است که معادن غنی از جمله بوکسیت و فسفات دارد.

گزارش: ضرغام علی بازی

منبع: خبرگزاری کار ایران (ایلنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده