تاریخ: ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۳۱
بازدید: ۲۰۵
کد خبر: ۲۴۹۱۴۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
با ورود سید علی احمدزاده به استانداری کهگیلویه و بویراحمد

استانداری پیشران توسعه در کهگیلویه و بویراحمد؛ از فرمان جلوگیری از خروج بوکسیت تا صدور مجوز سد آبریز/ منتظر تحولات اساسی در استان باشید

‌می‌متالز - احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد: من به عنوان فرزند این استان قول می‌دهم ظرف یک سال آینده شاهد تحولات خوبی در زمینه اقتصادی و ایجاد اشتغال در استان باشیم.

به گزارش می‌متالز، ایجاد تحولات اساسی در هر منطقه و استان بیش از آنکه از ناحیه مردم صورت بگیرد، نیازمند عزم جدی دستگاه‌های دولتی است. البته این گفته به معنای عدم دخالت مردم و گروه‌های مردمی در توسعه نیست. بلکه موتور پیشران توسعه دولت‌ها هستند. اما در این میان دولت تنها با همکاری مردم می‌تواند چرخ توسعه را به حرکت درآورد.

با ورود سیدعلی احمدزاده استاندار جدید به کهگیلویه و بویراحمد، در ابتدا زمزمه‌های مختلفی مبنی بر مخالفت با او مطرح شد. اساسی‌ترین این مخالفت و جبهه‌گیری‌ها به این موضوع برمی‌گشت که احمدزاده را دارای تفکر سنتی می‌دانستند. اما هر چه می‌گذرد این نوع جبهه‌گیری‌ها در حال رنگ باختن است. گویی اندک اندک حتی مخالفان احمدزاده هم در حال متقاعد شدن هستند که در دولت جدید، قرار است کهگیلویه و بویراحمد تحولی اساسی به خود ببیند. چرا که در این مدت محدودی که از ورود استاندار جدید می‌گذرد اقداماتی اساسی صورت گرفته است که در اینجا صرفاً به چند مورد از جدیدترینِ آن‌ها اشاره می‌کنیم.

همین یک هفته پیش بود که احمدزاده فرمان جلوگیری از خروج بوکسیت از سرفاریاب را صادر کرد. او گفت: بوکسیت سرفاریاب چرام، برای استان بهره‌مندی ندارد و هیچ خدماتی به استان نمی‌دهد، وقت آن رسیده که جلوی خروج بوکسیت را بگیریم، و باید در پایین‌دست کارخانه ایجاد کنند و شغل برای مردم ایجاد شود. بوکسیت از سنگ‌های معدنی باارزشی است که تنها در چند نقطه از ایران به دست می‌آید، تا پیش از این عایدی چندانی برای استان نداشت، اما با فرمان احمدزاده، قرار است تحولی اساسی در این وضعیت صورت بگیرد.

اما مهمتر از این، مجوزی بود که برای سد آبریز گرفته شد. احمدزاده و موحد نماینده کهگیلویه بزرگ در یک جلسه طولانی و پرتنش توانستند مجوز این سد را بگیرند. همانطور که خود احمدزاده هم گفته بود: در حوزه آب، سد‌هایی حق ما بود، اما این حق را به ما ندادند که با تلاش صورت گرفته عملیات اجرایی این سد‌ها آغاز شده است، سد تنگ سرخ در سال ۱۴۰۱ آبگیری و مشکلات آب شهر یاسوج و دشت‌های اطراف حل می‌شود، کار‌هایی هم در دشت امامزاده جعفر و باشت انجام می‌شود. یکی از سد‌های مهم سد آبریز بود که در هفته پیش مجوز آن برای کهگیلویه و بویراحمد صادر شد. این سد سال‌ها در مسیر مطالعه و احداث بوده است، ولی بالاخره پس از مدت‌ها تلاش استانی و مقاومت و مخالفت‌های خارج از استان در یک جلسه طولانی و پرتنش در سازمان محیط زیست کشور مجوز احداث آن مصوب شد. این سد ۱۳۵ میلیون متر مکعب ذخیره آبی دارد و نه تنها هیچگونه ضرری برای سد مارون در پی نخواهد داشت، بلکه علاوه بر تنظیم و کنترل سیلاب‌های ورودی، مقادیر متنابهی از رسوبات ورودی مارون را نیز مهار خواهد کرد و باعث ازدیاد عمر این سد بزرگ یک میلیارد و چهارصد میلیون متر مکعبی خواهد شد.

حتی در حوزه ورزش نیز که تقریباً اغلب مدیران آن را نادیده می‌گیرند، در این مدت محدود احمدزاده ورودی جدی به آن داشته است. حتی با پیگیری‌هایی که در ارتباط با تیم هندبال فرازبام خائیز داشت، این تیم توانست برای چندمین بار مقام قهرمانی را کسب کند. علاوه بر این‌ها در حوزه اعتبارات هم تلاش‌های بسیار خوبی در استانداری کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفته است. اعتبارات نقدی استان به مرز ۵۰۰ میلیون تومان رسیده است. بعلاوه با مبلغ دو هزار میلیارد تومانی که دولت در اختیار استانداران قرار داده است، مطمئناً بسیاری از مشکلات زیرساختی استان حل خواهند شد. قرار است با این مبلغ، مشکلات درون استانی حل شوند. این پول فوق‌العاده تحول‌زا خواهد بود. احمدزاده در همین رابطه خطاب به مدیران استانی گفته بود: دستگاه‌ها آماده کار‌های بزرگ و فوری باشند و توانشان را طوری بگذارند که این پول را در یک فرجه زمانی مناسب و کوتاه جذب کنیم تا بتوانیم چهره استان را تغییر دهیم؛ بنابراین می‌توان گفت که آغاز دوران رفع مشکلات اقتصادی در کهگیلویه و بویراحمد فرا رسیده است. احمدزاده در اظهاراتی که روز ۲۲ بهمن امسال داشت، گفت: من به عنوان فرزند این استان قول می‌دهم ظرف یکسال آینده شاهد تحولات خوبی در زمینه اقتصادی و ایجاد اشتغال در استان باشیم. او گفت: کار‌های بزرگی در استان آغاز شده و آغاز خواهد شد، اشتغال در استان رونق می‌گیرد و جوانان بیکار ما از این وضعیت خارج و صاحب شغل خواهند شد. وی اضافه کرد: تا پای جان از هیچ تلاش و کوششی برای عمران و آبادانی استان دریغ نخواهم کرد.


البته مواردی نیز در افکار عمومی در ابهام قرار دارد؛ از جمله این موارد، یکی انتصاباتی است که در دولت جدید در استان رخ داده است. مردم و افکار عمومی انتظار دارند که انتصابات در یک فضای روشن‌تری صورت گیرد تا از چند و، چون آن اطلاع داشته باشند. شفافیت یکی از کلیدواژه‌هایی است که این روز‌ها بسیار شنیده می‌شود.
با این‌وجود موارد مذکور، تنها چند مورد از برنامه‌ها و اقداماتی که است که در همین مدت محدود چند روزه صورت گرفته و مطرح شده‌اند. اگر همین مسیر ادامه داشته باشد می‌توان امیدوار بود که کهگیلویه و بویراحمد با سرعت بیشتری به سمت توسعه حرکت کند. البته با ارتباطات گسترده‌ای که احمدزاده در سطح ملی با توجه به سوابق پیشین‌اش دارد، این امیدواری رنگ و بوی واقعی‌تری به خود می‌گیرد.

منبع: کبنانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده