تاریخ: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۰۰
بازدید: ۲۸۳
کد خبر: ۲۵۶۵۱۰
ارمغانی از جنس نابودی محیط زیست

احداث سد مارون جلگه خوزستان را می‌خشکاند

‌می‌متالز - عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی گفت: احداث سد مارون با اقدامات و برنامه‌های پیش بینی نشده و غیر کارشناسی بدون مجوز سازمان محیط زیست شکل گرفته است؛ قطعا تبعات سنگینی را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش می‌متالز، محمدطلا مظلومی آبرزگه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد تبعات احداث سد مارون در خوزستان گفت: احداث سد مارون، سازندگی دیگری از جنس نابودی محیط زیست برای جلگه رو به خشکیده خوزستان را به ارمغان می‌آورد، این نخستین بار نیست که خوزستان قربانی طرح‌های غیر کارشناسی انتقال آب شده است، اگر مرورى به گذشته داشته باشیم براى اولین بار در سال ٨٢ با انتقال آب مرگ تدریجی در خوزستان با امضای متولیان امر در دستور کار قرار گرفت.

طرح‌هایی که به خشکی خوزستان رقم می‌خورد

نماینده مردم بهبهان و آغاجاری در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پیشنهاد فروش آب کارون به کویت در سال ۱۳۸۲، انتقال آب از سال ۹۰ به اصفهان، یزد، کرمان، رفسنجان و امروز احداث سدی روی مارون برای انتقال آب به کهکیلویه و بویراحمد مشکلی دیگر از جنس بی آبى برای خوزستان به دنبال خواهد داشت؛ فراموش نکنیم سال گذشته در پی خشکی متمادی هور العظیم و شادگان چه مشکلاتی را برای کشاورزان شاهد بودیم و در کنار خشک شدن نخیلات نخلستان شادگان، مرگ بسیاری از دام‌ها و صادرات نخیلات را به چشم دیدیم؛ بماند که چقدر از اکوسیستم منطقه در پی این بی آبی نابود شد.

احداث سد مارون با اقدامات و برنامه‌های پیش بینی نشده و غیر کارشناسی بدون مجوز سازمان محیط زیست شکل گرفته است؛ قطعا تبعات سنگینی را به دنبال خواهد داشت

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: احداث سد مارون با اقدامات و برنامه‌های پیش بینی نشده و غیر کارشناسی بدون مجوز سازمان محیط زیست شکل گرفته است؛ قطعا تبعات سنگینی را به دنبال خواهد داشت. سیاست‌هاى نادرست آبى و انتقال آب، خشکی نخیلات، شدت گیری ریزگرد‌ها در کانون و خشکی کامل هورالعظیم از جمله اتفاقاتی است که در سایه این سازندگى رخ خواهد داد و بی شک مرگ خوزستان را به همراه خواهد داشت.

انتقال آب برای رونق صنایع آب بر، طرحی شکست خورده است

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: پروژه انتقال آب به استان‌های کویری برای رونق صنایع آب بر، یک طرح شکست خورده است که در دولت‌های مختلف به مرحله عملیاتی شدن رسیده، اما اصرار برای تکرار چنین طرح‌هایی از طرف وزارت نیرو، جهاد کشاورزى و سازمان محیط زیست جاى سوال دارد؛ بار‌ها این موضوع را در کمیسیون‌های مرتبط با وزراى مربوطه عنوان کرده، اما شاهد عملکرد مثبتى در این راستا نبوده‌‎ایم؛ گویا فقط مسئولان شنونده هستند ودر جایگاه عمل فقط نظاره‌گر؛ بدون آنکه عواقب این پروژه‌ها مورد بررسى قرار بگیرد به مرحله اجرا گذاشته مى‌شود و به مرور زمان با آسیب‌ها و معضلات طرح کارشناسى نشده مواجه هستیم.

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان در پایان خاطر نشان کرد: امروز کشور از شمال تا جنوب با مشکل بی آبی مواجه است در این بین استان‌های جنوبی بیش از هر زمان دیگر این مشکل را با گوشت و پوست خود لمس می‌کنند، استانی همچون کهگیلویه و بویر احمد و خوزستان از این مهم مستثنی نبوده است؛ اما رفع این معضلات نباید به ضرر شهرستان‎های دیگر باشد. قرار نیست برای منفعت یک استان، منافع و حیات دیگر استان‌ها به خطر بیفتد.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده