تاریخ: ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۵۸
بازدید: ۳۱۳
کد خبر: ۲۴۸۷۸۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
ثروتی که از جیب مردم می‌رود؛

دود آتش خام فروشی معدن بوکسیتِ "چرام" در چشم مردم "جاجرم"

‌می‌متالز - خام فروشی در قطب معادن دیار چهارفصل، گنجی است که عرصه عرضه آن تنگ است و بیشترین میزان استخراج خام در آن صورت می‌گیرد.

به گزارش می‌متالز، مواد معدنی استان کهگیلویه وبویراحمد با وجود ظرفیت عظیمی که برای اشتغال و توسعه اقتصادی دارند همچنان در رکود به سر می‌برند و با بی مهری‌هایی مواجه هستند.

کهگیلویه وبویراحمد با قرار گرفتن در یک منطقه خاص جغرافیایی دارای معادن بیشماری در زمینه‌های مختلف بوده که می‌توان به معدن‌های سولفات، بوکیست، گوگرد و دیگر معادن‌ها در این سرزمین غنی اشاره کرده که این دیار را در زمره شهر‌های پر پتانسیل معدنی قرار داده است.

بر اساس آمار چندین و چند معدن با کیفیت در شهر‌های گرمسیر نشین استان وجود دارد که سرمایه گذاری و رونق این معادن می‌تواند بر توسعه اشتغال و از همه مهمترتوسعه صادرات و جذب سرمایه برای این دیارکمک بسزایی بکند.

سرزمین چهارفصل با برخورداری از ذخایر غنی و متنوع معدنی و بهره برداری حدود ۴۰ نوع ماده معدنی، دارای رتبه‌های برتر از این مواد غنی در کشور بوده که متأسفانه نبود نظارت و سرمایه در گردش باعث شده که امروز خام فروشی این معادن بیشتر از توسعه آن در استان دیده شود.

یکی از معادنی که مواد معدنی آن سال‌های سال در کهگیلویه وبویراحمد به صورت خام از استان خارج می‌شود و هیچ گونه سودی برای استان نداشته است، معدن بوکسیت چرام است که به گفته اهالی این منطقه تنها گرد و خاک بلند شده از لاستیک ماشین‌های سنگین توسط بهره برداران سهم مردمان این دیار شده است.

شهرستان چرام در منطقه گرمسیر نشین استان با بیش از ۳۲ هزار نفر جمعیت در ۱۶۰ کیلومتری یاسوج مرکز استان مد واقع شده که معادن غنی ازجمله بوکسیت و فسفات آن‌ها سال‌های سال همچنان در انتظار یک سرمایه گذار است.

اشتغال در دل معادن خفته است.

از مهمترین خصیصه‌های بارز این منطقه را می‌توان، وجود ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های مواد معدنی آن دانست که علی رغم تلاش‌های صورت گرفته در طول سال‌های اخیر، هنوز به سرانجام نرسیده و نتوانسته است نقش آفرین قابل توجهی در زمینه اشتغال و اقتصاد این دیار محروم باشد.

در حال حاضر سه معدن فعال در استان کهگیلویه و بویراحمد در زمینه بوکسیت وجود دارد که ذخیره قطعی آن‌ها حدود ۱.۵ میلیون تن و ذخیره احتمالی حدود ۲ میلیون تن اعلام شده است.

بر اساس پیش بینی‌ها توجه به برنامه‌های اکتشافی موجود و در دست اقدام و همچنین عملیات اکتشاف حین استخراج، ذخایر معدنی بوکسیت استان، به حدود ۴ میلیون تن نیز خواهد رسید.

بر اساس گفته‌های مسوولان چنانچه متناسب با ظرفیت استان خط تولید صنایع معدنی در زمینه بوکسیت چرام ایجاد شود، شاهد توسعه پایدار و رونق اشتغال در این منطقه خواهیم بود.

موضوعی که باعث شده حسین پور رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد اشاره کند و بر ضرورت استفاده بهینه از پتانسیل‌های معدنی استان و ایجاد صنایع معدنی جهت ایجاد ارزش افزوده در بخش معدن تأکید داشته باشد.

وی در این مصاحبه گفته است: در حال حاضر ۳ معدن با ذخیره قطعی حدود یک و نیم میلیون تن و ذخیره احتمالی حدود دو میلیون تن، در استان فعال هستند.


هرچند که به گفته حسین پور در حال حاضر سه معدن در استان در حال فعالیت بوده، اما آنچه این روز‌ها شاهدیم تنها سهم استان از معادن بوکسیت گرد و خاک به جای مانده از چرخ لاستیک کامیون‌ها در انتقال بوکسیت به جاجرم است.

حتی بر اساس شواهد چند روزیست که حضور پر تعدد ماشین‌های سنگین در این محور که بدون هیچ دردسری در حال بار زدن معدن‌های غنی این دیار بوده وبه جزء خام فروشی و به یغما بردن این مواد معدنی دیگری چیزی را عاید استان نکرده اند در صدر رسانه‌ها قرار گرفته است.


هرچند استاندار کهگیلویه و بویراحمد در خصوص خروج بوکسیت خام از استان معتقد است که باید شرکت آلومینای ایران به عنوان بهره بردار معدن، حتما در زمینه ایجاد صنایع معدنی مرتبط در استان پیگیری و اقدام کند، اما آنچه در این معادن دیده می‌شود به غیر از خام فروشی چیزی دیگری نیست.

احمد زاده با تأکید براینکه در صورت خام فروشی و استخراج بی رویه در رابطه با معدن (مندان) چرام تجدید نظر خواهد شد، بیان داشته است:بوکسیت استان بدون هیچ گونه خدماتی به مردم منطقه به راحتی از استان خارج می‌شود و به شدت معترض این قضیه هستیم.

خام فروشی در قطب معدن دیار چهارفصل؛ گنجی است که عرصه عرضه آن تنگ است و بیشترین میزان استخراج خام در آن صورت میگیرد و امروز مردمان این دیار به دنبال توجه ویژه و نگاه‌های استاندار و مسوولین برای رشد اشتغال این معادن با ایجاد سرمایه گذاری‌های اشتغالزا هستند.

منبع: شبکه اطلاع رسانی راه دانا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده