تاریخ: ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۲۳
بازدید: ۱۸۱
کد خبر: ۲۴۸۸۶۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

بوکسیت ذخیره معدنی که خام خارج می‌شود/ ضرورت ایجاد صنایع مرتبط بوکسیت در کهگیلویه و بویراحمد

‌می‌متالز - معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: طبق دستور استاندار خروج مواد خام معدنی از معادن بوکسیت ممنوع است.

به گزارش می‌متالز، مواد معدنی یکی از ظرفیت‌های ناشناخته کهگیلویه و بویراحمد است که در صورت سرمایه‌گذاری می‌تواند بهره‌وری خوبی برای استان داشته باشد.

اما مواد معدنی معادن بوکست بدون اینکه بهره‌وری مناسبی داشته باشند از استان خارج می‌شوند، مسئله که باعث شد استاندار استخراج بوکست از معادن در شهرستان چرام را ممنوع اعلام کند.

دارا فرامرزی معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: در حال حاضر سه معدن فعال در استان کهگیلویه و بویراحمد در زمینه بوکسیت وجود دارد که دارای ذخیره قطعی حدود ۱.۵ میلیون تن و ذخیره احتمالی حدود ۲ میلیون تن هستند.

این مسوول عنوان کرد: پیش‌بینی می‌شود با توجه به برنامه‌های اکتشافی موجود و در دست اقدام و همچنین عملیات اکتشاف حین استخراج، ذخیره معدنی بوکسیت استان، به حدود ۴ میلیون تن نیز برسد.

وی عنوان کرد: احداث واحد‌های خردایش اولیه سنگ بوکسیت، پودر آلومینا و سیمان نسوز، از جمله واحد‌های صنایع معدنی مرتبط هستند که با توجه به ذخایر موجود، قابلیت ایجاد در استان را دارند.

فرامرزی بیان کرد: استاندار کهگیلویه و بویراحمد در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، ضمن انتقاد از بهره‌برداران معادن بوکسیت استان و بویژه شرکت آلومینای ایران (بهره‌بردار بوکسیت مندون شهرستان چرام)، بدلیل عدم سرمایه گذاری در زمینه صنایع معدنی پایین دست بوکسیت، خواستار توقف خروج خام مواد معدنی از استان شد.

وی با اشاره به ضرورت ایجاد صنایع معدنی مرتبط توسط بهره بردار عمده بوکسیت استان (شرکت آلومینا)، افزود: در صورت عدم توجه به این خواسته مهم مردمی و عدم ارائه برنامه مشخص و عدم ایجاد صنایع مرتبط، در امکان ادامه فعالیت استخراجی معدن، تجدید نظر جدی خواهد شد.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده